ارسال به دیگران پرینت

شیوخ عرب مشتریان پر و پا قرص گوسفندان ایرانی

قاچاق دام زنده گرچه در سال‌های قبل رواج داشت اما در ماه‌های اخیر با افزایش لحظه‌ای قیمت‌ها بیش از پیش اوج گرفته است و هر چند وقت یکبار خبرهایی مبنی بر عملیات‌های موفق نیروی انتظامی در جلوگیری از خروج دام زنده از رسانه‌های مختلف منتشر می‌شود.

شیوخ عرب مشتریان پر و پا قرص گوسفندان ایرانی

اختلاف فاحش قیمت هر رأس گوسفند در داخل و خارج از کشور سبب شده تا دلالان با خروج گله‌های گوسفند ایرانی از طریق مرزهای آبی هرمزگان سودهای هنگفتی را به جیب بزنند.

 نوسان شدید قیمت‌ها و تورم افسار گسیخته در سال های اخیر تمام بخش‌های اقتصادی را تحت تاثیر قرار داده است به گونه‌ای که قدرت خرید مردم به دلیل کاهش ارزش پول ملی با گذشت زمان کمتر و کمتر می‌شود.

افزایش قیمت‌ها به بهانه نوسانات نرخ ارز راه را برای دلالان و سودجویان به نحوی هموار کرده است که هر چند وقت یک بار در هر گوشه و کنار این سرزمین شاهد اخباری مبنی به افزایش انواع قاچاق به خارج از کشور هستیم که ضربه‌های مهلکی را بر پیکره اقتصاد کشور ایجاد کرده‌اند.

بنابر اظهارات رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان، گوشت قرمز تاکنون قیمت گذاری نشده و تابع عرضه و تقاضا است در حالی که با توجه به آخرین قیمت‌ها بیشتر مردم جامعه توانایی خرید گوشت قرمز را ندارند و به تبع آن، کشتار دام نسبت به سال‌های قبل کاهش یافته است.

قاچاق دام زنده گرچه در سال‌های قبل رواج داشت اما در ماه‌های اخیر با افزایش لحظه‌ای قیمت‌ها بیش از پیش اوج گرفته است و هر چند وقت یکبار خبرهایی مبنی بر عملیات‌های موفق نیروی انتظامی در جلوگیری از خروج دام زنده از رسانه‌های مختلف منتشر می‌شود.

عملکرد ضعیف مسئولان در کنترل افزایش شدید نرخ ارز سبب شده تا خروج گله‌های دام سبک از مرزهای آبی هرمز گان نسبت به گذشته شدت بیشتری به خود بگیرد تا جایی که هزاران رأس گوسفند راهی کشورهای حوزه خلیج فارس می‌شود.

قاچاقچیان، دام های سبک را از استان‌هایی نظیر کرمانشاه، لرستان، خوزستان، فارس و روستاهای مختلف هرمزگان با قیمتی حدود ۲ میلیون تومان خریداری و به سواحل هرمزگان انتقال می‌دهند و این استان را به مرکز قاچاق دام زنده تبدیل کرده‌اند.

از آنجایی که شیوخ عرب از مشتریان پر و پا قرص دام‌های سفید ایرانی هستند لذا این دام‌ها شبانه در شناورهای هرمزگان بارگیری و به بندرگاه‌های مختلف از جمله بندر خصب منتقل می‌شوند، گوسفندان در خارج از مرزها به قیمت بیش از ۸ میلیون تومان به فروش می‌رسند.

علیرغم اینکه مردم کشور نیازمند گوشت قرمز هستند ولیکن دلالان با فروش چهار برابری گوسفندان به شیوخ عرب سودهای هنگفتی را به جیب می‌زنند در حالی که قاچاق دام نه تنها اقتصاد کشور را متزلزل می‌کند بلکه نژاد گوسفندان ایرانی را در معرض نابودی قرار می‌دهند.

سرهنگ لشکری، جانشین مرزبانی هرمزگان با اشاره به اینکه این استان ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مرز آبی دارد، اظهار کرد: دریابانی آخرین ایستگاه مبارزه با قاچاق است لذا با کمترین امکانات درصدد هستیم مرزهای آبی را کنترل کنیم.

وی افزود: تمامی دام‌ها از استان‌های مختلف برای قاچاق به کشورهای عربی وارد هرمزگان می‌شوند.

جانشین مرزبانی هرمزگان با بیان اینکه قاچاقچیان از منورهای آتش زا استفاده می‌کنند، گفت: این منورها به دلیل قدرت بسیار بالا تاکنون سبب شهادت، مجروحیت و حتی قطع عضو برخی از دریابانان شده‌اند.

لشکری با تاکید بر اینکه با قاچاقچیان برخورد شدید می‌شود، خاطرنشان کرد: چنانچه با تدوین و تصویب قانون جدید منورهای آتش زا به عنوان سلاح شناخته شوند تا حدودی مشکلات دریابانی در مبارزه با قاچاقچیان مرتفع می‌شود.

 مبارزه با قاچاق دام زنده و جلوگیری از نابودی ذخایر ژنتیکی کشور نیازمند همکاری همه دستگاه‌های نظامی و قضائی است تا در کنار دریابانی با جدیت بیشتری به این ماجرا ورود پیدا کنند و آثار زیان‌بار اقتصادی قاچاق بر پیکره اقتصاد کشور را کاهش دهند.

 

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • ناشناس ارسالی در

      بابا جون دلالان رو مفسد فی الارض بگیرید ببینید یکی دنبال این دلال بازی میره؟ به خدا جرات نمیکنن دوتاش که گرفتید اگر طرف دولت نمیگیرید ببینید چطوری جواب میده مردم خسته شدن وووووووااااااایییی

    • حسن ارسالی در

      مال خودشونه، دولت هم هیچ حمایتی ازشون نمیکنه!!! به خاطر چی مالشون رو مفت بفروشه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه