ارسال به دیگران پرینت

کامالا هریس؛ پیروز واقعی انتخابات آمریکا

معاون اول جو بایدن در طول زندگی‌اش آموخته است که برای گذشتن از موانع نژادپرستانه در محل کار و فعالیت اجتماعی باید جزو «اولین‌ها» باشد. آیا کامالا هریس اولین رئیس‌جمهور زن ایالات متحده هم خواهد شد؟

کامالا هریس؛ پیروز واقعی انتخابات آمریکا

روز سوم نوامبر (سیزدهم آبان) همزمان بود با آغاز برگزاری یکی از جنجالی‌ترین دوره‌های انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده که جو بایدن، نامزد حزب دموکرات برنده آن شد، اما بسیاری از تحلیلگران بر این نظرند که پیروز اصلی این انتخابات کامالا دِوی هریس (Kamala Devy Harris)، معاون اول بایدن است.

کامالا هریس نه به خاطر برنامه‌های سیاسی‌اش بلکه بیشتر به دلیل ریشه خانوادگی‌اش‌ و فعالیت‌هایش برای عدالت اجتماعی، چه در پست‌های قضائی و چه در سنای آمریکا شناخته شده است.

بسیاری از شهروندان آمریکایی تا سال گذشته حتی نام او را نشنیده بودند، اما شرکت در رقابت‌های درون‌حزبی برای نامزدی پست ریاست جمهوری باعث شد کامالا هریس نزد آمریکایی‌ها به عنوان فردی بانفوذ در حزب دموکرات مطرح شود.

رنگ‌پوست‌ و ریشه خانوادگی

هریس بارها و بارها طردشدن به دلیل رنگ‌پوستش و ریشه خانوادگی‌اش را تجربه کرده و این تجربه‌ها سهم بسزایی در شکل‌گیری شخصیت او داشته‌ است.

معاون اول رئیس‌جمهوری آینده ایالات متحده از مادری هندی‌تبار و پدری جامائیکایی تربیت یافته، اما «شیوه راه رفتن» را از مادرش آموخته است. او در زندگی‌نامه‌اش تأکید می‌کند که خیلی ویژگی‌ها از جمله روحیه مبارزاتی را از مادرش به ارث برده است.

مادر او شیامالا گوپالان، محقق سرطان سینه سال ۱۹۶۰ از هند به آمریکا مهاجرت کرد و علاوه بر تحصیل در دانشگاه به فعالیت اجتماعی و مبارزه برای حقوق مدنی تمامی شهروندان پرداخت.

کامالا هریس می‌گوید که مادرش به او و خواهرش مایا یاد داده است که در برابر مشکلات اجتماعی به گلایه و انتقاد اکتفا نکنند، بلکه برای تغییر آنها آستین بالا بزنند.

کامالا به این توصیه عمل می‌کند و ابتدا به تحصیل علوم سیاسی و اقتصاد در دانشگاه هوارد واشنگتن می‌پردازد و سپس در دانشگاه سانفرانسیسکو حقوق می‌آموزد.

نخستین فعالیت او در دستگاه قضائی، سمتی در دادستانی است که سال ۱۹۹۰ آغاز می‌شود. طولی نمی‌کشد که او به عنوان زنی سختکوش و تیزهوش مطرح می‌شود.

اولین بودن

کامالا هریس در طول زندگی‌اش می‌آموزد که برای گذشتن از موانع نژادپرستانه در محل کار و فعالیت اجتماعی باید «اولین» باشد.

او سال ۲۰۰۳ به عنوان اولین دادستان منطقه‌ای زن سانفرانسیسکو معرفی می‌شود و سال۲۰۱۱ به عنوان اولین زن و نیز اولین رنگین‌پوست آفریقایی-هندی‌تبار به مقام دادستانی کل کالیفرنیا می‌رسد.

هریس در این پست به عنوان زنی سختگیر با نظرات ناهمگون بحث‌برانگیز می‌شود: از یک طرف با حکم اعدام مخالف است و از طرف دیگر موافق حکم یک سال زندان برای اولیای دانش‌آموزانی که در مدرسه بیش از حد غیبت دارند.

او سال ۲۰۱۷ به عنوان دومین سناتور زن رنگین‌پوست وارد مجلس سنا می‌شود. جالب این است که برای ورود به سنا از جانب جو بایدن حمایت می‌شود.

وابسته به اقلیت بودن کامالا هریس در ایالات متحده تنها به ریشه خانوادگی‌اش محدود نمی‌شود، بلکه او سال ۲۰۱۴ با داگلاس ایمهوف، وکیل یهودی هم ازدواج می‌کند.

آخرین اولین

بسیاری از ناظران سیاسی بر این نظرند که او بار دیگر «اولین» خواهد شد، آن ‌هم به عنوان نخستین رئیس‌جمهور زن ایالات متحده.

جو بایدن در ژانویه ۲۰۲۱، زمانی که به عنوان رئیس‌جمهوری سوگند یاد خواهد کرد، هفتادوهشت ساله می‌شود. این احتمال وجود دارد که او در دوران چهار ساله ریاست جمهوری‌اش به دلیل مشکلات جسمی یا فشارهای روحی و روانی ناشی از این پست کناره‌گیری کند و صندلی ریاست در کاخ سفید را به کامالا هریس بسپارد.

به احتمال زیاد حزب دموکرات با این تغییر موافقت خواهد کرد، زیرا در آن زمان کامالا هریس تا حدودی تجربه برای گرداندن امور مملکت اندوخته است و علاوه بر این، وجهه حزب را در میان شهروندان آسیایی‌تبار و آفریقایی‌تبار بالا می‌برد.

بر اساس آمارهای رسمی در ۲۵ سال آینده سفیدپوستان اروپایی‌تبار در ایالات متحده در اکثریت نخواهند بود.

 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • حسین ارسالی در

      بنویسید کاخ سفید ، بخوانید کاخ ترامپ !!!

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه