ارسال به دیگران پرینت

پرسه‌زنی مبتلایان کرونا در شهر

سیاه‌ترین روزهای کرونایی کشور یکی پس از دیگری در سخت‌ترین پاییز قرن اخیر سپری می‌شود و با ابتلای بیش از ۱۰‌هزار نفر در یک روز به ویروس کرونا و مرگ بیش از ۴۵۰ نفر، رکوردهای جدیدی در تقویم ایرانیان رقم زده می‌شود.

پرسه‌زنی مبتلایان کرونا در شهر

آرمان ملی- رها معیری: سیاه‌ترین روزهای کرونایی کشور یکی پس از دیگری در سخت‌ترین پاییز قرن اخیر سپری می‌شود و با ابتلای بیش از ۱۰‌هزار نفر در یک روز به ویروس کرونا و مرگ بیش از ۴۵۰ نفر، رکوردهای جدیدی در تقویم ایرانیان رقم زده می‌شود. وقتی از پاییز سیاه صحبت می‌کنیم، منظور از اولین روزهای مهرماه است که تعداد مبتلایان در یک روز به کرونا از سه به چهار رقمی رسید و روز گذشته عدد ابتلای روزانه به کرونا پنج رقمی شد و یک روز سیاه دیگر در تقویم کرونایی ما ایرانی‌ها ثبت گردید. آمار ترسناک ۱۰‌هزار و ۴۶۳ بیمار جدید و فوت ۴۵۸ بیمار از یکشنبه (۱۸ آبان) تا دوشنبه (۱۹ آبان) در شرایطی از سوی وزارت بهداشت و درمان مطرح شد که با وجود حادتر شدن شرایط در تهران،‌ دولت تعطیلی دوهفته‌ای این شهر را منتفی کرده است. بر اساس اعلام وزارت بهداشت در روز دوشنبه ۱۹ آبان‌ماه، طی شبانه روز گذشته ۴۵۸ نفر بر اثر ابتلا به کووید - ۱۹ جان خود را از دست داده‌اند و آمار کل مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری به ۳۸‌هزار و ۷۴۹ نفر رسید. همچنین تاکنون در کشور ۶۹۲‌هزار و ۹۴۹ نفر به این ویروس مبتلا شده‌اند و ۵۵۶۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان وضعیت قرمز و «حاد» را سپری می‌کنند.

در این شرایط هر چند که استاندار تهران معتقد است که او مخالف تعطیلی تهران است، اما روز گذشته سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید کرد: مباحثی که مبنی بر موافقت رئیس‌جمهور با تعطیلی دو هفته‌ای تهران و مخالفت استاندار با اجرای آن مطرح شده بود، به هیچ‌وجه صحت ندارد. علیرضا رئیسی افزود: «در شنبه‌ای که گذشت در ستاد ملی مقابله با کرونا، دو پیشنهاد مطرح شد؛ پیشنهاد اول در زمینه ایجاد محدودیت در مراکز استان‌ها و شهرهای پرجمعیت از 20 آبان‌ماه بود که مصوب شد و از ساعت 18 به بعد، محدودیت‌هایی اعمال می‌شود. پیشنهاد دوم هم بحث منع رفت و آمدهای درون شهری توسط خودروهای شخصی بود که مورد بحث قرار گرفت و مقرر شد که بررسی بیشتری در این زمینه انجام دهیم و به همین دلیل امروز بعد از ظهر ساعت 15:00 جلسه قرارگاه برگزار می‌شود و قرار است در این جلسه این پیشنهاد مجددا مطرح و بررسی شود. زیرا هر اقدام و محدودیتی که قرار باشد اعمال شود، باید از جنبه‌های مختلفی مانند تاثیرش بر کنترل بیماری، قابلیت اجرائی آن و... بررسی شده و بعد از جمع‌بندی نظرات، تصمیم‌گیری شود. پیشنهادات مختلفی از استان‌های مختلف آمده و مورد بررسی و بحث کارشناسی قرار گرفته، در ستاد مطرح و تصمیم گیری می‌شود. اینکه تصمیم گیری در این زمینه شده و کسی مخالفت کرده، به هیچ‌وجه صحت ندارد.»

محدودیت جدید برای صنوف درجه 2

با این توصیفات، همه نوع محدودیت در تهران انجام می‌شود، غیر از تعطیلی کامل که در این شرایط راهکاری مفید و فرصتی برای تجدید قوا است. اما دولت زیر بار زیان مالی هنگفت این موضوع نمی‌رود و در آخرین تصمیم قرار است اعمال محدودیت منع تردد از ساعت 21 به بعد در تهران در صورت تصویب در ستاد ملی کرونا اجرا شود. همزمان با اجرای سیاست‌های جدید دولت برای مقابله با کرونا و اجرای سیاست محدودیت ساعتی، اهرم‌های نظارتی و قانونی تازه‌ای برای برخورد با متخلفان پیش‌بینی شده است و در روزهای گذشته هماهنگی‌هایی میان نیروی انتظامی، سازمان تعزیرات حکومتی، بازرسی اصناف، نمایندگان وزارت بهداشت و دستگاه‌های دیگر انجام شده است. رئیس پلیس اماکن فرماندهی انتظامی تهران بزرگ پیش‌تر از محدودیت برای صنوف درجه 3 و 4 خبر داده بود. اما صنوف درجه 2 نیز در روز گذشته شامل محدودیت‌ها قرار گرفتند و از 20 آبان تا 20 آذر، مراکز خرید، پاساژها، مال‌های فروش غیرمواد غذایی، مراکز تهیه و طبخ غذا با پذیرش مشتری، مراکز فروش لوازم خانگی، قنادی و شیرینی‌فروشی‌ها، آب میوه و بستنی‌فروشی‌ها، آرایشگاه‌های مردانه، بازار فروش خودرو، فرش و موکت‌فروشی‌ها، خدمات چاپ دیجیتال، تزئینات داخلی ساختمان، کادویی‌فروشی‌ها، اسباب‌بازی فروشی‌ها، عمده فروشی و خرده فروشی پوشاک، پارچه فروشی‌ها، پرده سراها، مراکز فروش مبلمان، کیف و کفش، مراکز فروش لوازم‌التحریر، خیاطی و خرازی، آتلیه و عکاسی‌ها، مشاوران املاک، فروشگاه‌های لوازم آرایشی و بهداشتی و مراکز فروش و عرضه خشکبار و آجیل حداکثر ساعت فعالیت آنها ساعت 18 اعلام شد.

همه تخت‌های آی‌سی‌یو پر شده

ظفرقندی، رئیس سازمان نظام پزشکی نیز هشدار داد 6200 تخت آی‌سی‌یو ما در کشور در اشغال بیماران مبتلا به کرونا است و متاسفانه 20‌درصد افرادی که مبتلا هستند آزاد در جامعه می‌چرخند یعنی مثل یک بمب ساعتی در جامعه آزاد هستند در حالی که توصیه این است که برای شناسایی بیماران باید تست را بالا ببریم و در کشور ما این تعداد 25‌هزار تست روزانه بوده و قرار است به 40‌هزار برسد در حالی که باید به 100‌هزار برسد، این کف انتظار و استاندارد بین‌المللی است، قاعده جهانی در کشورهایی که موفق بودند این است.

تعطیلی تهران مُسکن است

در این رابطه و در جهت پی بردن به دلایل عدم موافقت دولت با تعطیلی تهران، ولی اسماعیلی، نایب رئیس کمیسیون اجتماعی به «آرمان ملی» می‌گوید: با توجه به اینکه تمام وزارتخانه‌ها و بسیاری از ارگان‌های دولتی در کلانشهر تهران قرار دارند، به‌نظر می‌رسد پایتخت‌نشینان قربانی زندگی در این کلانشهر هستند و این شهر آمار قابل توجهی را از نظر ابتلا و مرگ حاصل از کرونا به خود اختصاص داده است. تعطیلی‌های دوهفته‌ای در شهرها تنها به‌عنوان مُسکن عمل می‌کند، اینکه گفته می‌شود برخی شهرها را همچون تهران به مدت دوهفته تعطیل کنیم، فقط به‌عنوان مُسکن اثر می‌گذارد، باید توجه داشت تا چه زمان می‌توان کارها را تعطیل کرد؟ قطعا تعطیلی‌ها هزینه‌های اقتصادی زیادی برای کشور به‌دنبال خواهد داشت، بنابراین به‌رغم موافق‌بودن با تعطیلی‌ها برای عبور کردن از موج سوم کرونا، باید بدانیم تعطیلی شهرها تنها راه ممکن برای مبارزه با این بحران نیست. اسماعیلی با انتقاد از اینکه برخی هموطنان به محض تعطیلی تهران و شهرهای دیگر به شمال کشور هجوم می‌برند، گفت: وقتی برخی مراکز تعطیل می‌شوند باید به‌طور همزمان از ورود خودروها به شهرهای دیگر نیز جلوگیری شود. نماینده مردم گرمی در مجلس در پایان با ابراز نگرانی از سرایت کرونا به برخی روستاهای کشور تاکید کرد: اگر اپیدمی کرونا به سمت روستاها کشیده شود، با بحران خطرناک دیگری روبه‌رو خواهیم شد، چراکه در روستاهای کشور معمولا سن افراد زیادتر و بیماری‌های زمینه‌ای نیز بیشتر است. امیدواریم ستادهای استانی و ستاد ملی مبارزه با کرونا در زمینه انجام و نظارت در اجرای پروتکل‌های بهداشتی در روستاهای کشور نیز اقدامات موثری انجام دهد.

 

 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه