ارسال به دیگران پرینت

طـلا از سکه افتاد

انتخاب جو بایدن به‌عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا، شوک‌هایی را به اقتصادهای جهان وارد کرد. این شوک‌ها با کاهش نرخ دلار در بازار ایران همراه بود. حتی اگر این کاهش بر اثر جو روانی ایجاد شده باشد، تاثیر خودش را در سایر بازارهای مالی و پولی گذاشت.

طـلا از سکه افتاد

آرمان‌ملی- محمدسیاح: انتخاب جو بایدن به‌عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا، شوک‌هایی را به اقتصادهای جهان وارد کرد. این شوک‌ها با کاهش نرخ دلار در بازار ایران همراه بود. حتی اگر این کاهش بر اثر جو روانی ایجاد شده باشد، تاثیر خودش را در سایر بازارهای مالی و پولی گذاشت. در این میان طلا و سکه شاید بیشترین تاثیر را از کاهش نرخ ارز گرفتند. براساس مشاهدات در روزهای ابتدایی انتخاب بایدن، سکه حتی تا دو‌میلیون تومان هم کاهش داشت، اما روز گذشته افزایش نرخ سکه تا ۱۳‌میلیون تومان بعد از عقب‌نشینی به کانال ۱۱‌میلیون تومان روز پیش از آن، نشان داد که این تاثیرپذیری چندان هم ماندگار نبوده است. البته که شاخص‌های دیگری هم در نوسانات بازار طلا نقش بازی می‌کنند. اونس جهانی طلا مهم‌ترین شاخص تعیین نرخ طلا در ایران هم هست که با توجه به نرخ ارز، هر تغییر هر چند کم؛ می‌تواند به کاهش یا افزایش قیمت سکه و طلا منجر شود. با توجه به اتفاقات چند رو اخیر بیراه نیست که بگوییم بازارهای مالی، پولی و سرمایه‌ای کشور قابل پیش‌بینی نیستند و این روند در حوزه عرضه و تقاضا هم تاثیرگذار بوده و باعث شده تا خرید و فروش در بازار اصطلاحا به شکل استندبای درآید.

دلار، مهم‌ترین و تاثیرگذارترین مولفه در اقتصاد وابسته ایران است، بدین معنا که هر تغییری در نرخ دلار می‌تواند تاثیر بسیاری در سایر بازارها داشته باشد. از این رو برخی از معامله‌گران باور دارند، فارغ از آنکه چه کسی به کاخ سفید رفته، قیمت دلار طی هفته‌های آتی ظرفیت رشد بالایی نخواهد داشت. از نگاه این گروه، قیمت این ارز در ماه‌های گذشته رشد زیادی را تجربه کرده و طبیعی است که پس از عبور از جو انتخاباتی آمریکا، کم کم با افزایش فروش توسط کسانی مواجه شود که در قیمت‌های پایین‌تر اقدام به خرید کرده‌اند. برآیند تغییرات نرخ ارز در روزهای گذشته نشان از تمایل بازار به کاهش نرخ دارد، چراکه نبود اطمینان از آینده باعث شده تا آنهایی که در روزهای افزایشی‌بودن دلار برای خرید صف بسته بودند حالا از ترس کاهش فروشنده شده و با صف بستن می‌خواهند هرچه دلار جمع کرده‌اند را با قیمت‌های فعلی رد کنند. در حال حاضر دلار در صرافی ملی دلار با نرخ 23‌هزار و 500 تومان و یورو با 28‌هزار تومان خریداری و دلار با 24‌هزار 800 تومان و یورو با 29‌هزار 300 تومان به فروش می‌رسد. این ارقام نشان می‌دهند که روند نرخ رو به کاهش است و همین موضوع در قیمت طلا و سکه هم تاثیرگذار هستند.

پیش‌بینی‌هایی درباره اونس جهانی

اونس جهانی طلا از زمان شیوع کرونا دستخوش تغییرات زیادی شد و روند افزایشی به خود گرفت. تغییرات قیمتی اونس طلا، دلار و بازار آشفته ایران باعث شد تا اثر نوسانات آن بر بازار طلای ایران بیش از پیش احساس شود. برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند که روند قیمت جهانی طلا در هر صورت صعودی است و قیمت طلا از دو‌هزار دلار عبور خواهد کرد. تنها عامل کاهش‌دهنده قیمت طلا، کشف واکسن کروناست که برای مدتی روند افزایشی قیمت طلا را متوقف می‌کند. در سه‌ماهه سوم سال میلادی، مصرف جهانی طلا تا 3/892 تن کاهش یافته است که این میزان مصرف، پایین‌ترین عدد از سال 2009 است. بخشی از این مصرف مربوط به استفاده طلا در زیورآلات است که مصرف زیورآلات به تنهایی 29‌درصد کاهش نسبت به سال پیش را تجربه کرده است. در مقابل در سه‌ماهه سوم، تقاضای خرید سکه و شمش 49‌درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است و به رقم 222 تن فروش رسیده است. در کنار آن در صندوق‌های جهانی طلا نیز میل ذخیره افزایش یافته و به عدد 1003 تن در بازار جهانی رسیده است. میزان تولید از معادن 12‌درصد کاهش یافته ولی تولید از پالایش به میزان 15‌درصد افزایش یافته است. جمع این آمار و برآورد سازمان جهانی طلا نشان از رفتار و نگاه سنتی به طلا دارد. یعنی خرید طلا جهت مبارزه با آثار تورمی و محافظت در برابر شرایط پرابهام و ریسک‌های اقتصادی و سیاسی موجود. مسلما پیدا شدن واکسن کرونا تاثیر چشمگیر در تغییرات قیمت خواهد داشت.

سکه و طلا و رفتار مردم

مردم همواره به سکه و طلا به‌عنوان یک پس‌انداز مطمئن نگاه می‌کنند و همین نگاه باعث شده تا بسیاری از مردم سرمایه‌گذاری در این بازار را راهی برای حفظ دارایی‌های خود بدانند. در ماه‌هایی که قیمت سکه بدون توقف رو به افزایش بود تقاضا هم افزایش می‌یافت و با سقوط شاخص در بازار سرمایه بسیاری سرمایه‌های خورد خود را به این بازار آوردند. با رشد تقاضای کاذب و کاهش عرضه همچنین نوسانات ارزی رشد قیمت سکه و طلا روندی بود که حاصل شد و سکه را تا 16‌میلیون تومان هم برد. حالا با تغییر روند بازار ارز، بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند که سکه و طلا هم به‌واسطه کاهش قیمت ارز، در مسیر نزولی قرار خواهند گرفت. البته در این میان سیاست‌های بانک مرکزی در ساماندهی بازار ارز و تزریق ارز به‌منظور کاهش فاصله عرضه و تقاضا می‌تواند راهکاری برای کنترل هرچه بیشتر قیمت سکه و طلا باشد. با همه اینها سکه روز گذشته نشان داد که همچنان میل به صعود دارد و با رشد تقریبا دو‌میلیون تومانی باز هم در کانال 13‌میلیون تومان قرار گرفت. برهمین اساس سکه طرح قدیم 13‌میلیون و 200‌هزار تومان، سکه طرح جدید 13‌میلیون و 600‌هزار تومان، نیم سکه هفت‌میلیون و 500‌هزار تومان، ربع سکه پنج‌میلیون تومان و سکه یک گرمی دو‌میلیون هفتصد‌هزار تومان و هر گرم طلای 18 عیار یک‌میلیون 250‌هزار تومان قیمت‌گذاری شدند. در این میان البته نباید از حضور دلالان و سوداگران هم غافل شد که سعی دارند با دامن زدن به کم و کاستی‌ها و سیاه‌نمایی سرمایه‌های سرگردان یا همان نقدینگی‌هایی را که از بازار سرمایه خارج شده را به سمت خود بکشانند.

 

 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه