ارسال به دیگران پرینت

بهره‌برداری از فاز دوم سامانه پیش بینی و هشدار سیل و یخبندان

فاز دوم سامانه پیش بینی و هشدار سیل و سامانه پیش بینی یخبندان امروز صبح به بهره‌برداری رسید.

بهره‌برداری از فاز دوم سامانه پیش بینی و هشدار سیل و یخبندان

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی؛  پیروز حناچی در مراسم رونمایی و بهره برداری از فاز دوم سامانه پیش بینی و هشدار سیل و سامانه پیش بینی یخبندان گفت: موضوع اصلی که امروز بخشی از سناریو پیش بینی حادثه شهر تهران است مربوط به دو بحران اصلی شناحته شده تهران سیل و زلزله است که در طول تاریخ نیز خسارات زیادی را وارد کرده است.

او ادامه داد: از شهر ری که در روزگاری بیش از ۷۰۰ هزار نفر جمعیت داشته در قرن چهارم در اثر فعال شدن گسل ری چیز زیاد باقی نمانده است. از دهه چهل نیز سیل‌های شدیدی را در تهران تجربه کرده‌ایم و سامانه‌های هشدار این آمادگی را در سطح شهر به وجود می‌آوردند که حوادث قدری زودتر از آنچه که خسارت ایجاد کنند شناسایی شوند.

حناچی با اشاره به آمادگی که این سامانه‌ها برای نیروهای امدادی به وجود می‌آورند گفت: در درجه اول دستگاه‌های امدادی و در درجه بعد دستگاه‌های زیربنایی به آمادگی سریعتر می‌رسند چرا که قطع به موقع برق و آب و گاز از حجم خسارت به شدت می‌کاهد زیرا در مواردی تلفات ناشی از آتش سوزی بعد از زلزله بیش از خود زلزله بوده است.

شهردار تهران با اشاره به پسندیده بودن این اقدام گفت: در شرایط سختی به سر می‌بریم و از همکارانمان که در این شرایط سخت تحریمی این امر را فراموش نکردند تشکر می‌کنم و امیدواریم بتوانیم این سنسورها را به ۲۰۰ عدد برسانیم.

او ادامه داد:موضوع تاب آوری شهری یکی از موضوعات بسیار مهمی است و همه شهرهای دنیا  تلاش می کنند شهرهای خود را برای شرایط بحران آماده نگه دارند و در این زمینه قدم اول شاسایی بحران های محتمل برای شهرها است.

او ادامه داد: در تهران، بحران های شناخته شده ای داریم که زلزله اصلی ترین آنها است. همچنین هفت رود دره ای که آب را به تهران هدایت می کنند، سیل و یخبندان نیز دیگر موارد هستند.

شهردار تهران با تاکید بر اینکه آمادگی دربرابر این بحران های اصلی از وظایف مدیریت شهری است  افزود: و به درستی این نقطه هدف گرفته شد و تلاش بر این است آمادکی تهران دربرابر بحران های شناخته شده بالاتر رود.

حناچی با اشاره به زلزله ای در ژاپن که نقطه عطف مدیریت بحران شهرهای جهان شد گفت: زلزله هانشین ژاپن تحولی را در مدیریت شهری پیش آورد. این زلزله از این جهت نقطه عطف بود که کاملا شهری بود و تعداد تلفات ناشی از حوادث بعد از زلزله با خود زلزله برابری می کرد. ژاپنی ها علی رغم همه تمهیدات غافلگیر شدند که البته این غافلگیری علت داشت و پیگیری آن باعث شد تا اتفاقات مهمی در دنیا رقم بخورد و اگر امروز دربراره آب و برق و گاز صحبت می کنیم ناشی از این تجربه دنیا است.

او با بیان اینکه درباره سیل در تهران اقدامات خوبی انجام شده است افزود» هفته گذشته اقدامات جدی را به بهره برداری رساندیم و اقدامات جدی تری را نیز ر دستور کار داریم.

حناچی با اشاره به سامانه هشدار زلزله افزود: اتفاق مهمی که در زمینه این  سامانه هشدار زلزله وجود دارد موضوع مهمی است، چرا که امواج زلزله مهم هستند و از اختلاف بین موج Sو P می توان به پیش بینی هایی رسید و اقداماتی از جمله بستن شیرهای اصلی گاز، قطع برق، ازلاع رسانی عمومی به مردم ، خاموش کردم ماشین آلات سنگین و قطع خطوط نفت را انجام داد، در نتیجه نگهداری و به روز نگه داشتن این سیستم ها از موضوعات بسسیار مهمی است که امیدواریم با حساسیت سازمان مدیریت بحران به اجرا برسد و با تغییرات دوره ای در شهر تهران مستحکم به کار خود ادامه دهد.

حناچی با تاکید بر اهمیت موضوع یخبندان در تهران به دلیل آمادگی پیش از موعدی که ایجاد می کند به برف آبان ماه سال گذشته اشاره کرد و گفت:. برف آبان ماه سال گذشته غافل گیر کننده بود اما قابل تشخیص بود. البته همه مشکلات در سطح شهر تهران به دلیل برف نبود اما نمی توانیم بگوییم غافل گیری وجود نداشت چرا که زمانی بارید که ترافیک شهری در اوج بود. در نتیجه این سامانه می تواند هوشیاری ما را برای خدمات رسانی به مردم بیشتر کند و امیدوارم بقیه سنسورها و شتاب نگارها نیز نصب شوند.

 شهردار تهران همچنین درمورد اهمیت پیش بینی و هشدار سیل و زلزله گفت:  در تجربه سیل سال 97 در آن زمان کسانی که از محدوده شمالی تهران عبور می کردند در هنگام بارندگی شدید پیام هایی را دریافت می کردند که نشان دهنده شرایط بحرانی در کنار رود دره های تهران بود و این از جمله کارهایی است که این سامانه ها انجام می دهند.

او درباره شتاب نگار و هشدار زلزله نیز گفت: در دنیا درمورد زلزله ادعا زیاد است اما از مکانیزم مکانیکی زلزله پیش بینی کردیم در سطح شهر تهران 200 سنسور و شتاب نگار نصب شود که در حال حاضر 26 مورد از آنها فعال است و می توانند هشدار دهند. این هشدار برای خانه های ناامن می تواند منجر به هدایت شهروندان به سمت اتاق های امن شود اما برای دستگاه های زیربنایی این هشیاری تعیین کننده است و این آمادگی لازم و ضروری است.

رضا کرمی محمدی رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در این مراسم گفت: با حمایت شهرداری و شورای شهر امروز 3 سامانه به بهر ه برداری می رسد که در صورت استفاده در مدیریت بحران شهر تهران برای پیشگیری از خسارات ناشی از این بحران ها بسیار کارآمد است.

کرمی محمدی با بیان این که سامانه هشدار سریع زلزله امروز در تعدادی از شهرهای مهم جهان همانند توکیو، کالیفرنیا، استانبول و  برخی از شهرهای دیگر اجرا شده و سایر شهرها نیز در حال برنامه‌ریزی برای اجرا هستند، خاطرنشان کرد: ما در اطراف تهران گسل های فعال و خطرناکی داریم که هر یک امکان گسیختگی و وقوع زلزله ای مهیب را دارند.

او  تاکید کرد: در صورتی که بخواهیم سامانه ای کامل در حوزه هشدار سریع زلزله داشته باشیم باید بزرگ نمایی خوبی ازسنسورها و تجهیزات حسگر همانند شتابنگار و جی پی اس که  در مسیر گسل ها نصب می شود، داشته باشیم.

رییس سازمان مدیریت بحر ان شهر تهران در ادامه عنوان کرد: حدود یک دهه پیش با کمک موسسه جایکا ژاپن4سنسور به صورت پایلوت در قطعه‌ای از گسل مشا کارگزاری شد. در طول این سال ها اطلاعات این سنسورها به سازمان مدیریت بحران ارسال می گردید.  امروز 22 شتابنگار دیگر به این سیستم افزوده می شود و می‌توان گفت برای شهر تهران یک سامانه هشدار زلزله داریم اما برای تکمیل سامانه ای که امروز به بهره برداری می رسد در مجموع نیاز به نصب 200 شتابنگار است.

کرمی محمدی با بیان این که پیدا کردن محل ایستگاه شتابنگار در اطراف تهران با کمک استاندار محترم امکان پذیر شد، افزود: برای هر ایستگاه با چند دهیاری گفتگوهایی صورت گرفت زیرا نصب این تجهیزات نیاز به زیرساخت های برق و امکانات مخابراتی دارد. همچنین باید محافظت های خوبی از تجهیزات و ابزارهای موجود انجام شود.  

رییس سازمان مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به امکاناتی که سامانه هشدار سریع زلزله ایجاد می کند، گفت: سیستم هشدار سریع در صورت عملیاتی شدن منجر به باز شدن اتوماتیک درب های ایستگاه های آتش نشانی، بستن شیرهای اصلی گاز، آمادگی نیروهای امدادی همانند نیروهای هلال احمر و اورژانس در شهر است. همچنین برای کارایی بیشتر این سامانه به راه اندازی سیستم برق و آب اضطراری بیمارستان ها، اطلاع رسانی به عموم مردمی که داوطلب دریافت هشدار هستند و  اطلاع‌رسانی شهرهای اطراف همانند کرج و دماوند است تا در صورت وقوع زلزله در  تهران ، برای کمک آماده باشند.

او افزود: با اتصال شهر های اطراف به این سامانه در صورت وقوع زلزله در شهرهای اطراف نیز امکان اطلاع به آنها به فاصله یک و نیم دقیقه پیش از وقوع بحران وجود دارد.

کرمی محمدی خاطرتشان کرد: این سیستم بسیار حساس است و ممکن است در طول ۱۰ سال ۳۰ ثانیه مورد استفاده قرار گیرد. این آمادگی و مراقبت 10ساله امری بسیار سخت و پیچیده است زیرا نیاز به مراقبت همیشگی و حضور اپراتورهای خبره به صورت مداوم و مستمر دارد. همچنین حفاظت فیزیکی از این تجهیزات باید فراهم شود تا مورد سرقت قرار نگیرد. از سوی دیگر برقراری ارتباط سریع جهت اطلاع از اختلال در سیستم با ایجاد ارتباطات پایدار و سریع محقق می شود و از همه مهم تر پشتیبانی فنی از این سیستم باید با تغییر مدیریت در شهرداری برای مدیریت شهری همواره دغدغه اول باشد.

رییس سازمان پیش بینی و مدیریت بحران  شهر تهران در ادامه تاکید کرد: برای تحقق این موارد باید سیستم های نرم افزاری و سخت افزاری در سازمان استمرار یافته و تکمیل شود زیرا سایر سازمان هایی که مسئول تحقق موضوع هستند به علت کمبود بودجه عهده‌دار این امر نمی شود.

او با بیان این که در حال حاضر سازمان آتش‌نشانی شهر تهران که زیرمجموعه شهرداری قرار دارد به این سامانه متصل است، اظهار  کرد:  اما سایر سازمانها نیاز به هماهنگی و برنامه‌ریزی جهت اتصال به سامانه دارند تا بتوان به سیستم های خدماتی مانند آب، برق و گاز به موقع هشدار داد.

کرمی محمدی همچنین در تشریح سامانه پیش بینی وقوع سیل عنوان کرد:  این سامانه با کمک سازمان هواشناسی و پژوهشکده هواشناسی علوم جو اندازی شده است و احتمال وقوع سیل در تهران را از رود دره های بالادست تهران پیش‌بینی می‌کند. این سامانه با دریافت اطلاعات بارش یک روز، بارش های ۵ را پیش بینی کرده و حتی شدت وقوع سیل را نیز پیش بینی می کند.

کرمی محمدی  در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به بارش برف آبان ماه سال گذشته و مشکلاتی که شهر تهران در این خصوص متحمل شد، خاطرنشان کرد: پس از این مقرر شد سازمان مدیریت بحران در پیش بینی بارش برف به سیستم شهرداری کمک کند. در نتیجه راه اندازی سامانه پیش‌بینی بارش برف در 4 منطقه ،۲ ۳، ۴ و ۵ که در بارش برف آبان ماه سال گذشته دچار مشکل شده بودند در دستور کار قرار گرفت.

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در پایان گفت: همچنین در صورتی که بارش برف بیش از  یک ساعت به طول بیانجامد، هشدار جهت انجام اقدامات لازم ارائه می شود. در صدد هستیم  خط یخبندان تهران را  نیز با استفاده از این سامانه تدقیق کنیم تا هر لحظه  متناسب با حدود خط یخبندان اقدامات لازم انجام شود.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه