ارسال به دیگران پرینت

رییس اتاق بازرگانی ایران و چین:

فقط متخلفان و عده‌ای خاص از ارز متقاضی بهره می برند

وی با تاکید براینکه سود ارز متقاضی فقط به جیب متخلفان و عده ای خاص می رود، ادامه داد: واردکننده کالا باید مراحل قانونی را طی کند تا بتواند اقدام به واردات کند که یکی از این مراحل دریافت کد تخصیص است. در این میان برخی این کد تخصیص را نگرفتند، اما کالا را وارد گمرک کرده اند که چند ماهی می شود در آنجا مانده و با فشارهایی که وارد کردند خواستار ترخیص کالاهایشان بوده اند.


 فقط متخلفان و عده‌ای خاص از ارز متقاضی بهره می برند

کسانی از ارز متقاضی بهره می‌برند که کالا را بدون ثبت همه مراحل قانونی یعنی بدون کد تخصیص ارز وارد گمرک کردند و حالا فشار وارد می‌کنند که ترخیص شوند.

رییس اتاق بازرگانی ایران و چین نسبت به موضوع واردات با ارز متقاضی به شدت واکنش نشان داد و این موضوع را مسبب اصلی جهش قیمت ارز در روزهای آتی دانست.

مجیدرضا حریری با اشاره به اینکه براساس این مجوز، مقرر شده که افراد ارز خود را در قالب کالا وارد کشور کنند، اظهار کرد: کسی هم باور می کند در دورانی که همه به دنبال تبدیل ریال به دلار هستند، کسانی باشند که می خواهند ارز خود را در خارج از کشور در قالب کالا به کشور وارد و به ریال تبدیل کنند؟

وی با تاکید براینکه سود ارز متقاضی فقط به جیب متخلفان و عده ای خاص می رود، ادامه داد: واردکننده کالا باید مراحل قانونی را طی کند تا بتواند اقدام به واردات کند که یکی از این مراحل دریافت کد تخصیص است. در این میان برخی این کد تخصیص را نگرفتند، اما کالا را وارد گمرک کرده اند که چند ماهی می شود در آنجا مانده و با فشارهایی که وارد کردند خواستار ترخیص کالاهایشان بوده اند.

حریری گفت: در واقع این افراد به مقررات و شرایط اداره تجارت خارجی مملکت تن نداده اند اما از سوی دیگر تجار بسیاری پذیرفته اند که براساس قانون عمل کنند و وارد این خیابان ورود ممنوع نشدند که در حال حاضر احساس زیان می کنند چون افرادی که وارد خیابان شدند آگاهانه و عامدانه می دانستند که می توانند با فشارها و لابی گری ها مرحله کد تخصیص ارز را دور بزنند و بالاخره بعد از یک سال نشان دادند که زور متخلفین بیشتر است.

رییس اتاق بازرگانی ایران و چین با تاکید بر اینکه افرادی که این مجوز را صادر کردند مقصر تخلفات آتی عده بیشتری خواهند بود، تصریح کرد: تجربه ارز متقاضی را اوائل دهه ۷۰ و همچنین سال ۹۱ داشته ایم که در هر دو دوره نیز با جهش شدید قیمت ارز مواجه شدیم. این موضوع مصداق بارز ضرب المثل آدم عاقل یا مومن از یک سوراخ دوبار گزیده نمی شود است؛ بنابراین ما یا عاقل نیستیم یا مومن و یا هردو!

وی در پاسخ به اینکه برخی معتقدند این اتفاق مثبت است و می تواند به ترخیص کالاهای مانده در گمرک که مورد نیاز واحدهای تولیدی است کمک کند، گفت: هر تصمیمی به هر حال مزایایی دارد اما باید دید این انتفاع، عمومی است و منافع ملی در آن لحاظ شده است یا منافع بخشی؟ در این مدت هجمه های تبلیغاتی بسیاری ایجاد شد که خطوط تولید کارخانه ها معطل کالاهای مانده در گمرک هستند و با مشکل مواجه شده اند. اما به واقع کدام کارخانه به این دلیل تعطیل شده است؟ در این مدت چه التهابی ناشی از این اتفاق در بازار رخ داد؟ برخی فقط با جوسازی ها سعی کردند بازار را نامتعادل کنند و با فشار رسانه ای خواسته های خود را محقق کنند در نتیجه به لابی در دولت و مجلس و اتاق بازرگانی ختم شد.

رییس اتاق بازرگانی ایران و چین با بیان اینکه در حال حاضر کسانی از ارز متقاضی بهره می برند که کالا را بدون ثبت همه مراحل قانونی یعنی بدون کد تخصیص ارز وارد گمرک کردند و حالا فشار وارد می کنند که ترخیص شوند، تاکید کرد: در این میان گمرک هم با این افراد همراهی می کند و مرتبا آمار کالاهای رسوبی را اعلام می کند. در این شرایط باید پرسید اساسا چرا گمرک پذیرفت که این کالاها بدون کد تخصیص ارز وارد گمرکات بشود که بخواهد در انبارها بماند؟

حریری با بیان اینکه بعید می دانم اکثریت اتاق بازرگانی با ارز متقاضی موافق باشند، بلکه تمرکز آن بر صادرات در مقابل واردات است، اظهار کرد: اتاق بازرگانی به جای اینکه صدا و بلندگوی بنگاه های متوسط و کوچک باشد و مشکلات این بخش را که اکثریت اعضای اتاق بازرگانی را تشکیل می دهند حل کند، صدای تعداد اقلیتی از شرکت های خصولتی حاکمیتی و انحصاری در اقتصاد ایران شده است. این افراد انتخابات اتاق بازرگانی را در دوره گذشته و بویژه دوره ای که در آن هستیم به نوعی ترتیب دادند که با پول بنگاه های بزرگ و اینچنینی انتخابات را بردند. تا دو دوره پیش، مخارج انتخاباتی معنی نداشت و این مخارج میلیاردی از دوره قبلی با ورود برخی افراد به عرصه اتاق شکل گرفت که شاهد پرونده های فساد هم در این دوره ها بوده ایم.

به گفته وی، وقتی با مینی بوس شرکت های وابسته به شستا را پای صندوق های رای اتاق می آوردند تا رای شان را به یک جناح بدهند، قطعا نتیجه اش را هم امروز می بینند.

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه