ارسال به دیگران پرینت

ورود تمام‌قد اوباما به کمپین بایدن | یک کار غیر‌معمول توسط پرزیدنت کاریزماتیک

زیاد در انتخابات‌ها پیش آمده که چهره‌های مهم در کارزارهای اتتخاباتی به سود یک نامزد حضور پیدا کنند اما باراک اوباما، رئیس‌جمهوری سابق ایالات‌متحده به شیوه دیگری به سود بایدن وارد کارزار انتخاباتی شده است. او با زنگ زدن به مردم از دفتر کار خود از آنها می‌خواهد به سود معاون سابق خود یعنی جو بایدن رای بدهند. رئیس‌جمهوری سابق آمریکا همچنین در توییتر خود با انتشار فیلمی از فعالیت‌هایش که به مردم زنگ می‌زند، از آنها خواست که فعالیت تلفنی خود را افزایش دهند و از سایرین بخواهند که در انتخابات فعالیت داشته باشند.

ورود تمام‌قد اوباما به کمپین بایدن | یک کار غیر‌معمول توسط پرزیدنت کاریزماتیک
زیاد در انتخابات‌ها پیش آمده که چهره‌های مهم در کارزارهای اتتخاباتی به سود یک نامزد حضور پیدا کنند اما باراک اوباما، رئیس‌جمهوری سابق ایالات‌متحده به شیوه دیگری به سود بایدن وارد کارزار انتخاباتی شده است. او با زنگ زدن به مردم از دفتر کار خود از آنها می‌خواهد به سود معاون سابق خود یعنی جو بایدن رای بدهند. رئیس‌جمهوری سابق آمریکا همچنین در توییتر خود با انتشار فیلمی از فعالیت‌هایش که به مردم زنگ می‌زند، از آنها خواست که فعالیت تلفنی خود را افزایش دهند و از سایرین بخواهند که در انتخابات فعالیت داشته باشند.
 

این قبیل فعالیت‌ها موجب شده تا رای‌گیری زودهنگام و رای‌گیری پستی در آمریکا رشد قابل‌توجهی داشته باشد و تا روز ۳۱ اکتبر، یعنی جشن‌ هالووین، نزدیک به ۹۲ میلیون آمریکایی در انتخابات مشارکت داشته باشند.

از دو هفته پیش باراک اوباما هم فعالیت‌های انتخاباتی‌اش را به سود بایدن بیشتر کرده است. همپای باراک اوباما، دموکرات‌ها میزان پروازشان برای کارزارهای تبلیغاتی را افزایش داده‌اند. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، کامالا هریس به جنوب فلوریدا رفت. بایدن و باراک اوباما نیز برای اولین‌بار کارزار انتخاباتی مشترک خود را برگزار کردند. این رسم مالوف در کارزارهای انتخاباتی نیست و اوباما به این طریق سنت‌شکنی کرده است. در این شرایط رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در حمایت از نامزد دموکرات‌ها برای ریاست‌جمهوری، از عملکرد دونالد ترامپ در مهار کرونا و اظهارات وی درباره پزشکان انتقاد کرد و گفت: «او فقط به خود فکر می‌کند. بایدن اما به شما و خانواده‌تان فکر می‌کند.»

اوباما نشان داده است در خیزش مردمی موفقیت خوبی دارد، تعداد دنبال‌کنندگان وی در شبکه‌های مجازی بیش از ۱۲۰ میلیون نفرند و می‌تواند زبان گویایی برای بایدن و حزب دموکرات در برابر رئیس‌جمهوری فعلی و دولتش باشد که تاکنون به دلیل سیاه‌بودنش، بسیاری از توافق‌ها و معاهداتی که امضای او در زیر آن بوده است را باطل کرده‌اند. وی ادامه داد: «کانادا نخستین مورد کرونا را همزمان با آمریکا شناسایی کرد. اما نرخ مرگ‌ومیر ما اکنون ۵/ ۲ برابر بیشتر از کاناداست. اگر ما همان نرخ جان‌باختگان کانادا را می‌داشتیم باید تقریبا ۹۰ هزار تن به جای ۲۳۰ هزار نفر جان می‌دادند. اگر ما همچون کانادا عمل کرده بودیم اکنون حدود ۱۴۰ هزار نفر زنده بودند. به این فکر کنید.» رئیس‌جمهوری سابق آمریکا با انتقاد از اظهارات ترامپ که این تعداد از مرگ‌ومیر را زیاد ندانسته بود، به تلاش ترامپ برای رشد اقتصادی و کاهش بیکاری اشاره کرد و گفت با نادیده گرفتن پاندمی ویروس کرونا، بیکاری کاهش نمی‌یابد. وی در واکنش به اظهارات اخیر ترامپ که مدعی شده بود پزشکان برای دریافت پول بیشتر، آمار کرونا را زیاد می‌کنند، اضافه کرد: «او پزشکان را به سود بردن از این بیماری پاندمی متهم می‌کند و گفته که پزشکان بیش از حد این بیماری، بیماران را می‌کشند زیرا از این طریق کسب درآمد خواهند کرد.» اوباما تاکید کرد: «او نمی‌تواند درک کند؛ او نمی‌فهمد که کسی برای نجات دیگران جان خود را بدون تلاش برای دریافت یک دلار هم به خطر می‌اندازند.» وی درباره وسواس ترامپ درباره تعداد جمعیت حاضر در گردهمایی‌های انتخاباتی هم اظهار کرد: «وسواس او در مورد ازدحام جمعیت برای چیست؟ این همان معیار اندازه‌گیری موفقیت اوست. او هنوز نگران کوچک‌تر شدن جمعیت مراسم تحلیف خود نسبت به من است... آیا او هیچ چیز بهتری برای نگران شدن ندارد؟ آیا در کودکی هیچ‌کسی به مهمانی تولد او نیامده است؟ وقتی کشور در حال دست و پنجه نرم کردن با همه‌گیری است، ظاهرا چیز نگران‌کننده‌ای برای شما نیست. این تفاوت بین جو بایدن و ترامپ است.» ترامپ بارها ادعا کرده که گردهمایی‌های وی بیش از ۴۰ هزار جمعیت دارند در حالی که در سخنرانی اوباما تنها ۴۲ نفر بوده‌اند. رئیس‌جمهوری سابق آمریکا که هنوز هم محبوبیت زیادی در بین مردم این کشور دارد، تاکید کرد: «ترامپ به تغذیه ناوجدان خود اهمیت می‌دهد، جو به فکر حفظ ایمنی شما و خانواده‌هایتان است.» اوباما هم در گردهمایی در این ایالت سرنوشت‌ساز، بر حضور همه‌جانبه مردم در پای صندوق رای تاکید کرد و آرای بیشتر را همچون قدرت بیشتر رئیس‌جمهوری منتخب دانست.

بایدن: وقت بازگشت ترامپ به خانه است

نامزد حزب دموکرات در ریاست‌جمهوری آمریکا گفت: وقت آن است که ترامپ کوله‌پشتی‌اش را بردارد و به خانه‌ برود. جو بایدن ظهر شنبه در سخنرانی انتخاباتی خود که در معیت باراک اوباما در میشیگان انجام شد، افزود: در سه روز، ما می‌توانیم به این دوره ریاست‌جمهوری پایان دهیم که کشور را تجزیه کرده، در محافظت از مردم شکست خورده و بر شعله‌های نفرت دمیده است. وی ادامه داد: برای من مهم نیست که ترامپ چگونه تلاش می‌کند. هیچ چیزی نمی‌تواند مردم این کشور را از رای دادن و بازگرداندن دموکراسی بازدارد. معاون اول باراک اوباما با انتقاد از عملکرد ترامپ در مهار کرونا در این کشور، اضافه کرد: «من هرگز پرچم سفید را برنمی‌افرازم و تسلیم نمی‌شوم. ما قصد داریم این ویروس را شکست دهیم و آن را تحت کنترل درآوریم.» بایدن در واکنش به اظهارات روز گذشته که مدعی شده بود پزشکان به عمد آمار کشته‌شدگان ناشی از کرونا را افزایش می‌دهند چرا که برای آنها پول دارد، گفت: «این مرد، چه مرضی دارد؟ عذرخواهی می‌کنم از اینگونه صحبت کردن.»

حمله ترامپ به بایدن

همزمان با سفرهای تبلیغاتی دموکرات‌ها، دونالد ترامپ هم به ایالت پنسیلوانیا رفت. میشیگان و پنسیلوانیا، ایالت‌هایی هستند که می‌توانند نقش کلیدی در انتخابات روز سه‌شنبه ایفا کنند. رئیس‌جمهوری آمریکا شنبه در جمع هوادارانش گفت: «اگر ما رای پنسیلوانیا را به دست آوریم، کار تمام است.» ترامپ همچنین گفت که آمریکا در روز انتخابات شاهد «موج بزرگ قرمز» پیروزی جمهوری‌خواهان خواهد بود. ترامپ در سال ۲۰۱۶ با اختلاف کم در هر دو ایالت پنسیلوانیا و میشیگان به پیروزی رسید. اظهارات ترامپ در حالی مطرح می‌شود که مقام‌های چند ایالت از جمله پنسیلوانیا و ویسکانسین گفته‌اند که شمارش تمام آرای پستی ممکن است چند روز زمان ببرد و اگر نتایج نهایی در گرو نتیجه این ایالت‌ها باشد، این احتمالا به چند روز بلاتکلیفی منجر می‌شود.

تازه‌ترین نظرسنجی در ایالت آیووا هم نشان می‌دهد، ترامپ در آستانه انتخابات سه‌شنبه در آنجا پیشتاز است. این نظرسنجی روز شنبه نشان داد که اکنون ترامپ با هفت درصد از بایدن جلوتر است و نتایج ۴۸ به ۴۱ درصد شده است. این نتایج بر پایه نظرسنجی از ۸۱۴ رای‌دهنده در آیووا به دست آمده و نشان می‌دهد که بایدن حمایت رای‌دهنده‌های مستقل در این ایالت غرب‌میانه را از دست داده است. دونالد ترامپ در تجمع نیوتاون پنسیلوانیا، رقیب دموکراتش را بابت انتقاد از وضعیت مبارزه با کووید-۱۹ که جان حدود ۲۳۰ هزار تن را در سراسر ایالات‌متحده گرفته است، مورد تمسخر قرار داد.

او خطاب به جمعیتی که تعدادی از آنها ماسک به‌صورت نداشتند، گفت: حرف‌های دیروز بایدن را شنیدم. همه آنچه او در موردش حرف می‌زند، کووید و کووید است. او حرف دیگری برای گفتن ندارد؛ کووید، کووید. ایالات‌متحده تنها چند هفته با توزیع عمده یک واکسن امن علیه کووید-۱۹ فاصله دارد.» اظهارات رئیس‌جمهوری آمریکا در شرایطی مطرح می‌شود که کرونا روزانه جان هزار نفر را در ایالات‌متحده می‌گیرد و ظرفیت بیمارستان‌ها تکمیل شده است. ترامپ جزئیات دیگری در تکمیل ادعاهایش درباره توزیع قریب‌الوقوع واکسن ارائه نکرد. او همچنین افزود: اگر سه‌شنبه پیروز شدیم یا کمی بعد از آن با تشکر از دادگاه عالی پیروز شدیم... شما یک بورس اوراق بهادار را می‌بینید که همچون سفینه فضایی پیش خواهد رفت.

نظرسنجی‌هایی که کلاهبرداری می‌کنند؟

در آمریکا شایع شده است که دموکرات‌ها از ترس تکرار چهار سال پیش، نظرسنجی‌ها را دستکاری می‌کنند. چگونه؟ آنها با کم کردن آرای خود دموکرات‌ها قصد دارند تا مردم را تهییج کنند همچنان در انتخابات زودهنگام و انتخابات سه‌شنبه مشارکت بالا داشته باشند و از ترس ترامپ به بایدن رای بدهند. عکس این قضیه هم صادق است. نظرسنجی‌های نزدیک به جمهوری‌خواهان نیز متوجه قضیه شده‌اند و حالا آنها اختلاف بایدن با ترامپ را زیاد نشان می‌دهند تا مانند چهار سال پیش، نشان دهند که نامزد دموکرات‌ها از اوضاع خوبی برخوردار است تا همچون شگفتی نوامبر سال ۲۰۱۶، یک داستان هیجان‌آمیز دیگر خلق کنند. باید دید که این شیوه‌ها در انتخابات فردا، سه‌شنبه به سود کدام حزب موثر واقع خواهد شد.

در انتخابات سال ۲۰۱۶، بیشتر نظرسنجی‌ها اشتباه کردند و با اینکه پیروزی هیلاری کلینتون را قطعی پیش‌بینی کرده بودند، در کمال شگفتی، ترامپ پیروز شد. در انتخابات سال‌جاری نیز این ترس وجود دارد که نظرسنجی‌ها درست کار نکند و خطای سال ۲۰۱۶ تکرار شود. حالا با این شایعات، آمریکا وارد یکی از نامطمئن‌ترین انتخابات‌های تاریخ خود شده است.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه