ارسال به دیگران پرینت

ساخت ۲ پایگاه نظامی توسط آمریکا در شمال سوریه

درحالی‌که همه طرف‌ها در تلاش برای آغاز مذاکرات صلح سوریه پس از تجربه موفق آتش‌بس در این کشور هستند منابع کرد از ساخت ۲ پایگاه نظامی هوایی توسط آمریکا در منطقه شمال سوریه خبر داده‌اند.

ساخت ۲ پایگاه نظامی توسط آمریکا در شمال سوریه

آمریکا کار ساخت یکی از این پایگاه‌ها را در شهر نفت‌خیز الرمیلان در استان حسکه به پایان رسانده و در حال ادامه ساخت‌وساز پایگاه دیگر در جنوب شرقی کوبانی(منطقه مرزی سوریه و ترکیه) است.گزارش‌ها نشان می‌دهد که ساخت این پایگاه‌های هوایی با حضور گسترده مهندسان و کارشناسان آمریکایی صورت گرفته است. پیش از این نیروهای کرد اعلام کرده بودند که بالگردهای آمریکایی از پایگاه هوایی الرمیلان برای اهداف لجستیکی و حمل‌ونقل استفاده می‌کنند. آمریکا سال گذشته میلادی ده‌ها نفر از نیروهای ویژه خود را به شمال سوریه اعزام کرد.

در آن زمان مقام‌های واشنگتن اعزام این نظامیان را برای آموزش نیروهای مخالف برای مقابله با داعش اعلام کردند. در واکنش به انتشار خبر ساخت این پایگاه‌ها در شمال سوریه فرماندهی مرکزی آمریکا(سنتکام) اعلام کرده که هر نوع خبری درباره اینکه نیروهای آمریکایی قصد کنترل پایگاه‌های هوایی در سوریه را دارند اشتباه است.

نیروهای کرد سوریه طی ماه‌های گذشته از کمک‌های نظامی نیروهای آمریکایی حاضر در این کشور استفاده کرده‌اند و با استفاده از حمایت حملات هوایی موفق به پیشروی‌های بسیاری شده‌اند.پس از گذشت بیشتر از یک هفته از آتش‌بس سوریه گروه‌های ناظر از احترام همه طرف‌ها به این توافق خبر داده‌اند؛ مسئله‌ای که مسیر برای مذاکرات صلح سوریه با شرکت دولت و مخالفان سوری را هموار می‌کند.

سخنگوی وزارت دفاع روسیه روز گذشته با اشاره به برخی موارد درگیری اعلام کرد که تقریبا به‌صورت کامل آتش‌بس موقت مورد احترام قرار گرفته است. استفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه هم روز گذشته هر چند به شکننده‌بودن آتش‌بس در سوریه اشاره داشت اما تأکید کرد که در مذاکرات صلحی که پنجشنبه (20اسفند) در ژنو شروع می‌شود به جای اتهام‌زنی مسائل آینده سوریه مورد بحث قرار خواهد گرفت.

دی میستورا تاریخ 10مارس را به‌عنوان روز شروع مذاکرات اعلام کرده اما به‌خاطر تعویق چندباره شروع این مذاکرات برخی به این مسئله با تردید می‌نگرند. جهاد مقدسی، سخنگوی سابق وزارت خارجه سوریه و از چهره‌های مخالف سوری در بیانیه‌ای اعلام کرد که از سوی دی‌میستورا به‌منظور آغاز مذاکرات دعوت‌نامه‌ای برای تاریخ 14مارس جاری(24اسفند) دریافت کرده است. هیأت عالی مذاکره‌کنندگان مخالف سوریه در ریاض هم موافقت خود را با شرکت در دور جدید مذاکرات سوریه در ژنو اعلام کرده است.

همزمان با این تحولات ارتش سوریه در ادامه پیشروی خود در محورهای اطراف استان حمص به شهر تاریخی پالمیرا (تدمر) نزدیک شد و درگیری‌ها میان نیروهای ارتش و داعش حتی به اطراف قلعه تدمر نیز رسیده است. همچنین گزارش‌ها نشان می‌دهد که نیروهای ارتش سوریه و مقاومت پس از 4‌ماه عملیات دشوار سرانجام موفق شده‌اند شهرک راهبردی «سلمی» که دژ مستحکم تروریست‌ها شناخته می‌شد را تحت کنترل خود درآورند. با این پیشروی راه برای پاکسازی کامل منطقه شمالی استان لاذقیه هموار خواهد شد. برخی منابع گزارش داده‌اند که نیروهای ارتش سوریه تاکنون موفق شده‌اند بیش از 80درصد مناطق تحت اشغال گروه‌های تروریستی را در استان لاذقیه آزاد کنند و خود را به فاصله‌ای کمتر از 3کیلومتری مرز استان ادلب برسانند.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه