ارسال به دیگران پرینت

نوعثمانی‌ها در خلیج فارس

ترکیه در قطر یک پایگاه نظامی تاسیس کرده است و از این طریق به خلیج فارس راه پیدا کرده است. این اتفاق برای ایران چه پیامدی دارد؟!

نوعثمانی‌ها در خلیج فارس

 

55 آنلاین:

ترکیه پس از به قدرت رسیدن جریان نوعثمانی حزب عدالت و توسعه تغییراتی بنیادی در سیاسیت خارجی خود ایجاد کرد. در نیمه اول دهه اول قرن بیست و یکم، رجب طیب اردوغان در ترکیه به نخست وزیری رسید و بینانی تازه در سیاست ترکیه گذاشت. این بنیان در سیاست خارجی به نوعثمانی‌گری مشهور شد. رویکرد نوعثمانی‌گری حزب عدالت و توسعه ترکیه را احمد داوداوغلو در کتابی به نام عمق راهبردی تبیین کرد. این اصول بر این قرار است: 1-ایفای نقش ایدئولوژیک در منطقه خاورمیانه و تبدیل شدن به یک الگو برای کشورهای منطقه 2-چندجانبه گرایی 3- به صفر رساندن مشکلات با کشورهای همسایه 4- ایفای نقش به عنوان یک کشور میانجی در منطقه  5- ایجاد تعادل درسیاس تهای منطق های، اروپایی و آمریکایی (1) هفت سال بعد خود داوداوغلو بر مسند امور قرار گرفت تا همین اصول را با جدیت بیشتری پیگیری نماید. در دوره او، اصول مذکور ویژگی‌هایی بر سیاست خارجی آنکارا تحمیل کرد مانند: 1-انطباق ساختار دولت با شرایط بین المللی 2- شکل دهی به هویت سیاسی و فرهنگی جدید و یکپارچه برای جلوگیری از به خطر افتادن تمامیت ارضی 3- هماهنگی میان ارز شهای غربی و سنتی 4- پیگیری راهبرد هماهنگ با قدرت برتر (2) 

بر این اساس، ترکیه در مناقشات غرب آسیا و شمال آفریقا وارد شد. در وقایع موسوم به بهار عربی، از اخوان المسلمین در سراسر جهان عرب حمایت کرد. همچنین ترکیه در تونس نیز از حرکة النهضة و راشد الغنوشی حمایت کرد و در جنگ داخلی سوریه نیز برای براندازی بشار اسد از هیچ تلاشی فروگذار نکرد و از ارتش آزاد سوریه و بعضی گروه‌های تکفیری مانند گردان سلطان مراد حمایت بعضا مالی و لجستیکی نمود. از سویی دیگر ترکیه بر اساس همین رویکرد نوعثمانی‌گری، به محلی امن برای تجزیه طلبان پان‌ترک شده است و تجزیه طلبان به راحتی برنامه‌های خود را در این کشور پیگیری و پیاده‌سازی می‌کنند. ساخت سریال از عصر امپراطوری عثمانی هم براساس رویکرد نوعثمانی‌گری شدت گرفت و ترکیه اردوغانی با تبلیغ بسیار از این راه به یک هویت تازه برای خود در جهان دست یافت. باری، حزب عدالت و توسعه در رویکرد نوعثمانی‌گری، پان ترکیسم را با ایدئولوژی خلافت اخوان المسلمین ترکیب کرده است تا امپراطوری عثمانی را احیا و تجدید نماید.

در همین راستا در سال‌های اخیر، پای ترکیه توسط قطر به خلیج فارس باز شده است. پس از سقوط محمد مرسی، رئیس جمهور اخوانی مصر، روابط خارجی بین قطر و دیگر کشورهای عربی رو به تنش نهاد و از سال 2017، اختلافات به قطع روابط کشورهای عربی با محور عربستان سعودی و امارات متحده عربی انجامید. از آن سال به بعد روابط ترکیه و قطر بیشتر و بهتر شد. در دوسال اخیر، روابط نظامی دو کشور بیشتر شده است و در سال گذشته، ترکیه و قطر در خلیج فارس رزمایش دریایی مشترک برگزار کردند. در روزهای اخیر، قطر ناوچه‌ای را که به ترکیه سفارش داده بود، تحویل گرفت. همچنین ترکیه در قطر یک پایگاه نظامی تاسیس کرد. استعداد نظامی این پایگاه در حدود هزار نیروی نظامی است. یعنی پس از رژیم صهیونیستی، ترکیه اردوغانی نیز که به دنبال تجزیه ایران است به خلیج فارس راه پیدا کرده است. تل آویو و آنکارا از متحدان باکو در جنگ قره باغ هستند و حال هر دو به جنوب آب‎های آزاد ایران رسیدند.

با راهیابی دو حامی تجزیه و تضعیف ایران به خلیج فارس، ایران از سوی آب‌های آزاد با تهدیدهای همه جانبه مواجه است. ترکیه احتمالا به جریان‌های سلفی در ایران و نیز جریان‌های پان عرب و نیز اخوانی طرفدار تجزیه خوزستان کمک خواهد کرد تا به اعمال شوم خود جامع عمل بپوشانند. همچنین با کمک رژیم صهیونیستی، برای کشتی‌های تجاری که کالاهای ایرانی را جابه‌جا می‌کنند نیز مشکل‌ساز خواهند بود. جمهوری اسلامی ایران برای این تهدیدها باید آماده باشد. 

1 و 2: کوهکن، علیرضا و گرجی، میلاد: تبیین سیاست خارجی حزب عدالت و توسعه ترکیه بر اساس رویکرد نوواقعگرایی، فصلنامه پژوهش‌های روابط بین الملل، شماره 21، صص118-119

 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • ناشناس ارسالی در

      یاشاسین ارتش ایران

    • احمد ارسالی در

      داشتن پایگاه تورکیه در قطر به نفع ایران است

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه