ارسال به دیگران پرینت

جرایم کرونا بر اساس کد ملی افراد اخذ می شود

معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: افرادی که ماسک نمی زنند و پروتکل های بهداشتی را رعایت نمی کنند حتما جریمه می شوند. رانندگان خودروهای عمومی و مسافران آنها و حتی عابران پیاده مشمول این جریمه هستند و مبالغ جریمه به حساب وزارت بهداشت واریز می شود.

جرایم کرونا بر اساس کد ملی افراد اخذ می شود

معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: افرادی که ماسک نمی زنند و پروتکل های بهداشتی را رعایت نمی کنند حتما جریمه می شوند. رانندگان خودروهای عمومی و مسافران آنها و حتی عابران پیاده مشمول این جریمه هستند و مبالغ جریمه به حساب وزارت بهداشت واریز می شود.

علیرضا رئیسی روز یکشنبه در نشست خبری آنلاین که از وزارت بهداشت برگزار شد، افزود: شک نکنید افرادی که ماسک نمی زنند حتما جریمه می شود، به خاطر اینکه اگر جریمه نباشد، عده ای رعایت نمی کنند، پلیس و ناظران بهداشتی برای اعمال قانون برای افراد متخلف اقدام می کنند.

معاون وزیر بهداشت گفت: بیش از ۵۰ درصد مردم از اواخر اسفند همیشه پروتکل ها را رعایت کرده و ماسک زده اند ولی نیمی از مردم رعایت نکرده اند، اکنون رعایت این پروتکل ها مطالبه مردم است و می گویند چرا باید از افرادی که رعایت نمی کنند، بیماری بگیریم. باید این افراد جریمه شوند چون بقیه را به خطر می اندازند.

رئیسی افزود: همان طور که کمربندی بستن الزامی است و اگر پلیس ببیند جریمه می کند، مورد ماسک هم اول ارائه دهندگان خدمت مثل کارکنان حمل و نقل عمومی جریمه می شوند. مثلا اگر در تاکسی کسی ماسک نزند، اگر پلیس ببیند می تواند خودرو را متوقف کند. راننده خودش ۱۰۰ هزار تومان و به ازای هر مسافر ۲۰ هزار تومان جریمه می شود. مسافر هم ۵۰ هزار تومان جریمه می شود.

وی گفت: در اتوبوس هم اگر افرادی رعایت نکنند. خود راننده، مسافران و شرکت آن اتوبوس از یک میلیون تا مبالغ بیشتر جریمه می شوند. در تهران چون سیستم حمل و نقل عمومی ضعیف است نمی توانیم اتوبوس را متوقف کنیم اما جریمه ها اعمال می شود.

معاون وزیر بهداشت افزود: در مورد اصناف اگر فردی  که در یک صنف ارائه خدمت می دهد اگر خودش ماسک نزند یا مشتریانی را بپذیرد که ماسک نزدید اول اخطار می گیرد، در مرحله بعد ۳۰۰ هزار تومان و در مرحله بعد یک هفته پلمپ می شود.

رئیسی گفت: در مورد افرادی است که در خیابان تردد می کنند، چند مکانیزم وجود دارد پلیس و بازرسان قطعا افراد را جریمه می کنند، دوربین های راهنمایی و انندگی با چهره نگاری و کدملی از همان سیستم که برای حجاب استفاده می شود برای ماسک  هم استفاده می کنند. کد ملی همه افراد را دارند و می دانند کجا زندگی می کنید. برای افراد پیام می آید و جرایم به حساب وزارت بهداشت واریز می شود و برای مدیریت کرونا نیز از این استفاده می شود.

وی افزود: خودروهای شخصی جریمه نمی شوند اما اگر فرد از خودرو پیاده شد و ماسک نداشت. جریمه می شود. شماره حساب وزارت بهداشت به دولت اعلام شده، چند راه برای اخذ جریمه پیش بینی شده افرادی که جریمه می شوند به دولت بدهکار می شوند و از طرق مختلف می توانند پرداخت کنند ممکن است روی قبوض بیاید.

معاون وزیر بهداشت گفت: بیماری های تنفسی مثل آنفلوانزا یا هر بیماری تنفسی دیگر سه راه مقابله دارند، اول داروی موثر، دوم واکسن موثر و سوم رعایت بهداشت فردی وعمومی است، آنفلوانزا هم دارو و هم واکسن دارد و رعایت نکات بهداشتی بسیار بر روی آن موثر است، امسال در نیمکره جنوبی کمترین میزان آنفلوانزا را دشته اند حدود یک دهم سالهای قبل بوده است.  رعایت اصول بهداشتی در پیشگیری از آنفلوانزا بسیار موثر بوده است.

وی گفت: اما کرونا نه داروی موثر و نه واکسن دارد فقط رعایت بهداشت فردی و عمومی موثر است. به همین علت نقش رسانه ها در آگاهی رسانی به مردم در کنترل این بیماری بسیار مهم است چون هیچ راهی جز افزایش آگاهی مردم نداریم. دنیا به این نتجه رسیده که محدودیت های شدید خیلی موثر نیست.

خرید کیت های تست سریع کرونا

رئیسی افزود: استراتژی وزارت بهداشت برای مقابله با موج جدید کرونا این است که اول از همه اعمال قانون و تشدید نظارت بر افراد و قانون شکنان از پروتکل ها را با همکاری بازرسان و نیروی انتظامی اعمال می کنیم.. دوم انجام تعداد زیاد تست است. استراتری سوم ردیابی و ایزوله کردن افراد مثبت است و استراتژی چهارم افزایش آگاهی و اطلاع رسانی به مردم است.

معاون وزیر بهداشت گفت: در مورد تست برنامه این است که تعداد تست ها را روزانه ۱۰هزار تست بالا ببریم اکنون بین روزانه ۲۵ تا ۳۰ هزار تست انجام می شود که به ۴۰ هزار تست در روز می رسد. این تست ها و نمونه گیری ها در مراکز منتخب وزارت بهداشت انجام می شود از بخش خصوصی هم کمک می گیریم. در مورد تست رئیس جمهوری دستور داد که ۱۰۰ میلیون دلار پول برای افزایش تست اختصاص پیدا کند و قرار شد از کره جنوبی با کشور دیگر تهیه می کنیم.

وی ادامه داد: با استفاده از این اعتبار کیت های تست های سریع است که بعد از ۲۵ دقیقه جواب آن مشخص می شود. این تستها، تست خونی نیست و از مایع حلق نمونه گرفته می  شود. اپلیکیشن ماسک هم فعال می شود و همه افراد از این طریق این اپلیکیشن رهگیری و در صورت ابتلا ایزوله می شوند. استراتژی آخر نیز افزایش آگاهی رسانی به مردم است که با همکاری صدا و سیما و رسانه ها دنبال می شود.

افزایش اختلالات روانی بعد از کرونا

رئیسی در پاسخ به پرسش ایرنا درباره افزایش اختلالات روانی بعد از اپیدمی کرونا گفت: فشار روانی بعد از اپیدمی کرونا میلیاردها نفر را تخت تاثیر قرار داده است. سبک زندگی ها عوض شده است. همه مناسبت ها تغییر کرده است. قبلا می گفتیم به پدربزرگ و مادربزرگ سر بزنید اکون برعکس می گوییم رفت و آمد نکنید.

وی افزود: در فرهنگ ایرانی رسم و رسوم هایی وجود دارد مثلا اینکه اگر یکی از عزیزان یک خانواده فوت کند همه آشنایان به افراد تسلی می دهند و ای خیلی در کاهش فشار روانی موثر است و جایگزین ندارد اما اکنون می گوییم مراسم نگذارید همه اینها روانی دارد و فشار روانی را در بین مردم افزایش می دهد.

معاون وزیر بهداشت گفت: از دست دادن شغل و فشار معیشتی نیز در افزایش مشکلات روانی موثر است، میلیونها نفر بعد از کرونا شغل خود را از دست داند و فقیر شدند . مهمانی هم که دیگر برگزار نمی شود ؛ عروسی ها م لغو شده است  تجمعات را هم می گوییم برگزار نکنید، همه اینها در افزایش اختلالات روانی موثر است.

وی افزود: در کنار این افزایش بار روانی، افزایش بیماری و فشار کاری کادر درمان را هم داریم، افرادی که باید ساعتها بالای سر بیماران بدحال در بیمارستان و آی سی یو بمانند و به بیمارانی که زجر تنفسی می کشند رسیدگی کنند.

رئیسی گفت:  هر چه زمان اپیدمی طولانی تر شود، فشارهای روانی بر مردم افزایش می یابد، اگر در گذشته می گفتیم ۲۳ درصد مردم به اختلالات روانی مبتلا هستند؛، بعد از کرونا حتما این عدد خیلی بالاتر است، در دنیا نیز میزان خودکشی بعد از کرونا افزایش یافته است که نشانه اثرات منفی روحی و روانی بعد از کروناست که بعد از بروز بیماری سارس در سالهای گذشته نیز مشاهده شده بود.

معاون وزیر بهداشت افزود: افرادی که دچار سوگ می شوند اگر مراسم برگزار کنند، ابتدا دچار اضطراب می شوند و بعد از مدتی به سمت افسردگی می روند، این روزها نیز که هر روز شاهد مرگ حدود ۲۰۰ نفر بر اثر کرونا هستیم  متاسفانه شاهد ابتلای خانوادگی به کرونا نیز هستیم بنابراین مشکلات افسردگی و اختلالات روانی در بین مردم بعد از کرونا بسیار بیشتر شده است.

وی ادامه داد: در دنیا حدود یک میلیارد نفر با اختلال روانی زندگی می کنند. سالانه سه میلیون نفر بر اثر مصرف الکل فوت می کنند. هر ۴۰ ثانیه یک نفر بر اساس اقدام به خودکشی از بین می رود و میلیون ها نفر تحت تاثیر کرونا هستند.

رئیسی گفت: گزارش های جهانی نشان می دهد که در کشورهای با درآمد کم و متوسط بیش از ۷۵ درصد افرادی که به نوعی از اختلال روانی، عصبی یا مصرف مواد رنج می برند به درمان دسترسی ندارند.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: گزارش های جهانی نشان می دهد به طور متوسط، کشورها در جهان ۳ درصد بودجه سلامت را به سلامت روان اختصاص می دهند این در حالی است که در کشورهای پیشرفته سهم سلامت روان از بودجه سلامت به ۱۰ درصد هم می رسد اما در خیلی از کشورها  از یک درصد هم پایین تر است.

وی گفت: در کشور ما حدود ۳.۶ درصد بودجه سلامت در حوزه سلامت روان هزینه می شود. میزان شیوع افسردگی ۱۲.۷ درصد است که شایعترین اختلال روانپزشکی است. این اختلال در زنان بیشتر از مردان است و در شهرها بیش از روستاهاست. بنابراین شیوع افسردگی در زنان شهری بیش از زنان روستایی است. میزان افسردگی در افرادی که تحصیلات پایین تری دارند یا بیکار هستند نیز بیشتر است.

ادامه دارد...

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه