ارسال به دیگران پرینت

بلیت‌های نجومی در راه است؟

بار دیگر پروازها به ترکیه لغو شد. ترکیه که مجوز پرواز به استانبول را برای ایرلاین‌های ایرانی هم صادر کرده بود، دوباره با بهانه شیوع ویروس کرونا، پروازهای ترکیش‌ایرلاینز و شرکت‌های هواپیمایی ایرانی را به این کشور لغو کرد.

بلیت‌های نجومی در راه است؟
بار دیگر پروازها به ترکیه لغو شد. ترکیه که مجوز پرواز به استانبول را برای ایرلاین‌های ایرانی هم صادر کرده بود، دوباره با بهانه شیوع ویروس کرونا، پروازهای ترکیش‌ایرلاینز و شرکت‌های هواپیمایی ایرانی را به این کشور لغو کرد. البته در این بین دو کشور دیگر نیز مشمول این محدودیت شدند؛ عراق و افغانستان. با این اوصاف می‌توان انتظار داشت که پروازهای قطر به ترکیه کماکان برقرار باشد و مسافران ایرانی از طریق پروازهای قطرایرویز راهی استانبول شوند و دور از انتظار نیست که بار دیگر با قیمت‌های نجومی بلیت ترکیه روبه‌رو شویم. لغو پروازهای مستقیم به ترکیه سبب شده بود تا قیمت بلیت پرواز غیرمستقیم قطرایرویز به استانبول حتی به 60 میلیون تومان نیز برسد. اتفاقی که شوک بزرگی برای مسافرانی که سفر به این کشور برای آنها ضروری بود، در پی داشت. اما سؤال این است که با پیش‌بینی روند صعودی قیمت‌ بلیت‌های ترکیه در ایرلاین قطری، چرا هرگز با قطرایرویز مذاکره جدی نمی‌شود؟ البته باید نیم‌نگاهی نیز به درآمد شرکت فرودگاه‌ها از پروازهای عبوری این شرکت هواپیمایی قطری داشت تا سست‌بودن مذاکرات در این زمینه را به خوبی ردیابی کرد.
  توقف پرواز به ترکیه برای 3 کشور
مقصود اسعدی‌سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در گفت‌وگو با «شرق» با اشاره به آخرین اخبار لغو پروازها به ترکیه می‌گوید: «ترکیه پیش‌تر اعتبار مجوزهای پرواز به ترکیه را تا اول اکتبر اعلام کرده بود. پنجشنبه‌شب نیز اعلام کرد که از پنجم اکتبر به این‌سو، پروازها به ترکیه متوقف می‌شود».
اسعدی‌سامانی ادامه می‌دهد: «لغو پروازها مربوط به تمامی پروازهای ترکیش‌ایرلاین و ایرلاین‌های ایرانی است. پروازهای عراق و افغانستان نیز مشمول این محدودیت شده‌اند».
او با اشاره به اعلام شیوع ویروس کرونا به‌عنوان لغو دوباره پروازها، تصریح می‌‌کند: «اینکه برقراری پروازها از چه زمانی دوباره آغاز شود، مشخص نیست».
  پرواز به ترکیه از طریق قطرایرویز
دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه سیاست‌های ترکیه درباره لغو پروازها برای ما هم روشن نیست، می‌گوید: «برای ما روشن نیست که چرا سیاست‌‌های ترکیه درباره بازگشایی پروازها تا این اندازه متغیر است و از طرفی نمی‌دانیم چرا کماکان پروازهای دوحه به استانبول برقرار است که به نظر می‌رسد شمولیت این لغو پروازها، قطر را شامل نمی‌شود».
اسعدی‌سامانی در این زمینه‌ ادامه می‌دهد: «پروازهای تهران- دوحه برقرار است و پروازهای اتصالی از دوحه-استانبول یا دوحه-بلگراد-استانبول نیز می‌تواند طبق روال قبل و حتی در ایام شیوه ویروس کرونا، وجود داشته باشد».
  احتمالا قیمت بلیت بار دیگر افزایش می‌یابد
دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه احتمالا بار دیگر با افزایش قیمت بلیت به ترکیه روبه‌رو خواهیم بود، می‌افزاید: «طبیعی است وقتی عرضه کم می‌شود و تقاضا برای سفر به ترکیه وجود دارد، ممکن است بازهم شاهد افزایش بی‌رویه قیمت بلیت استانبول باشیم».
  سرگردانی احتمالی مسافران
او در پاسخ به این پرسش که مسافرانی که بلیت ترکیه را خریداری کرده بودند، اکنون چه کار باید انجام دهند، می‌گوید: «شرکت‌های هواپیمایی باید بلیت‌ها را مسترد کنند و هزینه را به مسافر بازگردانند یا با توجه به تقاضای مسافر، برای پروازهای بعدی نگه دارند».
با‌این‌حال او با نگاه به تخلفاتی که در رابطه با بازگشت پول بلیت‌های لغو‌شده مسافران رخ داده بود، می‌افزاید: «مرجع رسیدگی به این موضوعات سازمان هواپیمایی کشوری است و قطعا این سازمان به این موضوع ورود می‌کند و با استفاده از اهرم‌هایی که در اختیار دارد، شرکت‌های هواپیمایی را مجاب می‌کند که اگر مسافری مایل است پول بلیتش را پس بگیرد، این اتفاق بیفتد».
به گزارش السومریه‌نیوز، مقام‌های عراقی می‌گویند که تمام پروازهای ترکیه به کشورشان از شنبه تا اطلاع بعدی متوقف خواهد شد. جهاد دیوان، سخنگوی شرکت‌های هواپیمایی عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که طبق اعلام قبلی ترکیه به عراق، همه پروازهای میان دو کشور به علت تدابیر بهداشتی تا اطلاع بعدی متوقف خواهد شد. در بیانیه این سازمان آمده است که به خواست ترکیه از روز شنبه (سوم اکتبر) همه پروازها میان دو کشور تا اطلاع بعدی متوقف می‌شود. این بیانیه بازگشت شهروندان عراقی از ترکیه به بغداد و نیز سفر هیئت‌های دیپلماتیک را از این موضوع مستثنا دانست. البته ترکیه نیز بازگشت شهروندان خود از عراق را از این ممنوعیت مستثنا کرده است. ترکیه حدود دو ماه پیش بنا به توصیه وزارت بهداشت این کشور، پروازهای خود به عراق و بالعکس را تا اول سپتامبر به حالت تعلیق  درآورده بود.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه