ارسال به دیگران پرینت

کرونا در فاز اپیدمی ممتد | کار از موج دوم و سوم گذشته است

روند ابتلا به کووید- ۱۹ به اندازه‌ای افزایش یافته است که برخی مقامات وزارت بهداشت رسما می‌گویند که کار از موج دوم و سوم کرونا گذشته است. ازجمله رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران که نمودارهای ورود و خروج و بستری بیماران کرونایی در بیمارستان‌ها را نشانه این موضوع و همچنین ورود به اپیدمی ممتد کرونایی اعلام کرده است. گواه دیگر این مدعا، گزارشی است که نشان می‌دهد در هفته منتهی به چهارم مهر، وضعیت بیماری کووید- ۱۹ در ۱۳ استان مجددا روند صعودی یافته یا با آغاز پیک این بیماری روبه‌رو شده‌اند.

کرونا در فاز اپیدمی ممتد | کار از موج دوم و سوم گذشته است
 روند ابتلا به کووید- ۱۹ به اندازه‌ای افزایش یافته است که برخی مقامات وزارت بهداشت رسما می‌گویند که کار از موج دوم و سوم کرونا گذشته است. ازجمله رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران که نمودارهای ورود و خروج و بستری بیماران کرونایی در بیمارستان‌ها را نشانه این موضوع و همچنین ورود به اپیدمی ممتد کرونایی اعلام کرده است. گواه دیگر این مدعا، گزارشی است که نشان می‌دهد در هفته منتهی به چهارم مهر، وضعیت بیماری کووید- ۱۹ در ۱۳ استان مجددا روند صعودی یافته یا با آغاز پیک این بیماری روبه‌رو شده‌اند.
 

سیر صعودی منحنی ابتلا به ویروس کرونا همچنان ادامه دارد. روند ابتلا به کووید- ۱۹ به اندازه‌ای افزایش پیدا کرده که رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران معتقد است کار از موج دوم و سوم کرونا گذشته است و گرفتار همه‌گیری ممتد شده‌ایم. گواه سخنان عباسعلی کریمی، نمودارهای ورود و خروج و بستری بیماران کرونایی در بیمارستان‌ها است که به گفته او نشان می‌دهد کار از موج اول، دوم و سوم گذشته و با اپیدمی ممتدی روبه‌رو شده‌ایم. درهمین حال بنابر اعلام کمیته اپیدمیولوژی بیماری کرونا، در هفته منتهی به چهارم مهر ماه، وضعیت بیماری کووید-۱۹ در کشور، در ۱۳ استان شاهد روند صعودی یا آغاز پیک این بیماری بوده‌ایم. البته این افزایش روند بیماری تنها شامل حال ایران نیست. براساس این گزارش بنابر تازه‌ترین آمارها، روند افزایش آمار مبتلایان به بیماری کووید-۱۹ که تاکنون در ۲۱۳ کشور و منطقه در جهان شیوع یافته، ادامه دارد و این بیماری همچنان در دنیا قربانی می‌گیرد.دراین میان ۲۴ میلیون و ۶۳۹ هزار و ۶۴ نفر از مبتلایان به کووید-۱۹ هم تاکنون بهبود یافته‌اند. درهمین حال شمار مبتلایان به کروناویروس در جهان به ۳۳ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۹۵۰ نفر رسیده و تاکنون مرگ یک میلیون و دو هزار و ۴۵۲ نفر نیز در اثر این بیماری تایید شده است. ازسوی دیگر کارشناسان بهداشتی ایالات متحده هشدار می‌دهند که آمار کرونا در این کشور در شروع پاییز و زمستان، انفجاری می‌شود. اما آنچه در ایران روی می‌دهد بیانگر این است که در ۱۳ استان خراسان شمالی، لرستان، سمنان، آذربایجان غربی، قزوین، البرز، هرمزگان، یزد، کردستان، کرمان، اردبیل، خراسان جنوبی و مازندران روند صعودی یا شروع پیک مشاهده شده است. همچنین براساس گزارش کمیته اپیدمیولوژی کرونا وزارت بهداشت، روند ثبات با تغییرات مختصر صعودی در ۱۱ استان اصفهان، چهارمحال و بختیاری، مرکزی، آذربایجان شرقی، فارس، کرمانشاه، خوزستان، تهران، همدان، خراسان رضوی و گلستان مشاهده می‌شود.

کرونا جلسه شورای شهر را تعطیل کرد

در تهران وضعیت فوق قرمز همچنان ادامه دارد. تا آنجا که مقامات را به فکر برخی تعطیلی‌ها وتشدید مقررات و نظارت‌های سختگیرانه‌تر انداخته است. همزمان ابتلای یکی از اعضای شورای شهرتهران به کرونا، جلسه امروز شورا را به تعطیلی کشانده است. محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران نیز روز گذشته در گفت‌و‌گو با «ایلنا» درباره تعطیلی صحن شورای شهر تهران در روز سه‌شنبه (امروز) گفت: به دلیل اینکه ابتلای یکی از اعضای شورای شهر به کرونا قطعی شد و ایشان با چند نفر دیگر از اعضا جلسه داشتند،‌ قرار شد بقیه اعضا و کسانی که با ایشان در ارتباط بودند، تست کرونا بدهند و از آنجا که جواب تست تا فردا مشخص نمی‌شود،‌ جلسه روز سه‌شنبه شورای شهر تهران به دستور من تعطیل شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، زهرا صدراعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران به دلیل علائم شدید ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری شده است. صدراعظم نوری طی روزهای گذشته در صحن شورای شهر حضور یافته و با افراد مختلف در شورا در ارتباط بوده است. مدتی پیش هم علی اعطا و محمد علیخانی دو عضو دیگر شورای شهر نیز مبتلا به کرونا شدند که پس از بهبودی و گذراندن دوران قرنطینه فعالیت خود را در شورای شهر آغاز کردند.

افزایش مراجعات به کلینیک‌های درمانی

همزمان با موج سوم کرونا درکشور که در برخی شهرها مثل تهران، اصفهان و قم می‌تازد، حمید چوبینه مدیرعامل شرکت شهر سالم شهرداری تهران از افزایش ۲تا۳ برابری بیماران با علائم کرونا به کلینیک‌های شهرداری تهران خبر داد و گفت: با رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم احتمال حذف زنجیره ویروس سرماخوردگی و آنفلوآنزا وجود دارد.

اختیار ویژه برای تعطیلی برخی مشاغل

ازسوی دیگر ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به تکمیل ظرفیت تخت‌‌های برخی بیمارستان‌‌ها از ابتلای کمتر از یک درصد دانش‌‌آموزان به کرونا خبر داد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، حریرچی در برنامه تهران کلینیک رادیو تهران در مورد اعمال محدودیت‌ها به خصوص در کلان‌شهر تهران گفت: استان تهران به منظور مقابله با این ویروس به‌صورت پایلوت برای الزامی کردن ماسک و عدم ارائه خدمت به کسانی که ماسک ندارند، قدم برداشته است. این نکته را هم باید مدنظر قرار داد که در بعضی از کشورهای موفق که استفاده از ماسک در همه اماکن اجباری است، این اجبار برای کشور ما هنوز مصوب نشده و صرفا به فضاهای داخلی از جمله ادارات و اماکن سربسته ختم می‌شود که باید نسبت به این مساله هم بازنگری شود. حریرچی همچنین تاکید کرد: به استان تهران اختیار ویژه‌ای برای تعطیلی بعضی مشاغل داده شده است.

تکمیل ظرفیت بیمارستان‌ها

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حریرچی در ادامه گفت‌وگو با اشاره به مساله کمبود تخت در مراکز درمانی از جمله بیمارستان‌های امام حسین(ع)، بیمارستان دکتر شریعتی و بیمارستان امام خمینی (ره) بیان کرد: ظرفیتی که در این مراکز درمانی و بسیاری از مراکز درمانی دیگر به بیماران کووید- ۱۹ اختصاص یافته، تکمیل شده و در این مراکز از ظرفیت سایر بخش‌ها برای بستری بیماران کرونایی استفاده شده است. باید این را بدانیم که این بیمارستان‌ها پیش از این با اشغال تخت بالای ۸۰ درصد مواجه بوده‌اند و هر بیمار کرونایی که باید بستری شود، بیمار بخش دیگر مرخص نمی‌شود. وی تصریح کرد: ازهر تعدادی که به ویروس مبتلا می‌شوند، تعدادی در بیمارستان بستری شده که از این تعداد بستری‌ها حدود ۱۰ درصد فوت می‌کنند. ۵۰درصد از کسانی که در بخش مراقبت‌های ویژه بستری می‌شوند، فوت می‌کنند. از هر ۱۰ نفر که کادر درمان مجبور به استفاده از لوله تنفسی برای آنها می‌شوند، ۹ نفر فوت می‌کنند. حریرچی افزود: تنها راه مقابله با آن نیز هماهنگی دولت‌ها و ملت‌ها برای رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و به حداکثر رساندن تعطیلی‌ها تا جایی است که به معیشت مردم آسیبی نرسد.

۴۵۰هزار نفر مبتلای قطعی به کرونا

در همین حال مطابق آخرین گزارش وزارت بهداشت، مجموع بیماران شناسایی‌شده کرونا در کشور به حدود ۴۵۰ هزار نفر رسید. براساس گزارش روز گذشته سخنگوی وزارت بهداشت، مجموع بیماران کووید- ۱۹ در کشور به ۴۴۹ هزار و ۹۶۰ نفر رسیده است. سیما سادات‌لاری همچنین از ۱۹۰ بیمار دیگر کووید- ۱۹ طی ۲۴ساعت منتهی به روز گذشته خبرداد. به گفته او مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۲۵ هزار و ۷۷۹ نفر رسید. همچنین براساس معیارهای قطعی تشخیصی، روز گذشته سه هزار و ۵۱۲ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شدند که یک هزار و ۵۱۴ نفر از آنها بستری شدند. به گفته لاری ۴۰۶۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

ورود مسافر به کلاردشت ممنوع شد

اما براساس گزارش روز گذشته وزارت بهداشت استان مازندران یکی از استان‌هایی است که پیک مجدد بیماری کرونا درآن مشاهده شده است. درهمین راستا روز گذشته فرماندار کلاردشت با اشاره به وضعیت قرمز کرونایی این شهرستان گفت که از امروز سه‌شنبه هشتم مهر ماه از ورود گردشگران و مسافران به این شهرستان گردشگرپذیر جلوگیری می‌شود. کامران پولادی در گفت‌وگو با «ایرنا» افزود: بر اساس این مصوبه محدودیت عبور و مرور افراد غیر بومی در سفرهای غیرضرور در مبادی ورودی عباس‌آباد و مرزن‌آباد به شهرستان کلاردشت انجام می‌شود و نحوه شناسایی افراد ساکن و بومی با استفاده از کارت ملی، پلاک خودرو و بیمه‌نامه خودرو خواهد بود.

ازسوی دیگر به دنبال سیر صعودی روند ابتلا به کرونا در قم، آموزش حضوری مدارس در این استان منتفی شد.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه