ارسال به دیگران پرینت

نصب مجسمه زن شورشی مخالف برده‌داری در پاریس

امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه با برداشتن مجسمه‌ها یا حذف نام چهره‌های جنجالی مخالفت کرده و در عوض پیشنهاد کرده "در هوشیاری کامل به تاریخ و گذشته خود بنگریم."

نصب مجسمه زن شورشی مخالف برده‌داری در پاریس

 مجسمه زن سیاهپوستی که در سال ۱۸۰۲ در جریان شورشی علیه برده‌داری در جزیره "گوادلوپ" در کارائیب شرکت داشته در پاریس نصب می‌شود. این زن، به نام "سالیتیود" اسیر و احتمالا اعدام شد.

به گزارش عصرایران به نقل از بی‌بی‌سی، "ان هیدالگو" شهردار پاریس روز شنبه در مراسم افتتاح بوستانی در شهر پاریس به افتخار او گفت که سالیتیود یک "قهرمان" و "نمادی قدرتمند" بوده است.

با رشد جنبش "جان سیاهان ارزش دارد" در آمریکا تاریخ برده‌داری فرانسه هم بیش از پیش زیر ذره بین بوده است.

 

بزرگداشت چهره‌های دوران استعمار مانند "ژان باتیسته کولبر" در قرن هفدهم در این کشور زیر سوال رفته است. او بردهداری در خارج از فرانسه را قانونمند کرد و مجسمه‌اش در مقابل پارلمان فرانسه در پاریس نصب است.

اما امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه با برداشتن مجسمه‌ها یا حذف نام چهره های جنجالی مخالفت کرده و در عوض پیشنهاد کرده "در هوشیاری کامل به تاریخ و گذشته خود بنگریم."

"سالیتیود" که بود؟

اطلاعات زیادی درباره او وجود ندارد. به گفته یونسکو در یک کتاب تاریخ درباره گوادلوپ که در قرن ۱۹ منتشر شد فقط اشاره کوتاهی به نام او شده است.

آن روایت می‌گوید که سالیتیود که زنی دونژادی بود در میان "گروهی از شورشیان" در جریان قیام علیه برده‌داری دستگیر شد. آن زمانی بود ناپلئون برده‌داری را که در انقلاب فرانسه لغو شده بود دوباره برقرار کرده بود.

این روایت تاریخی حاکیست که او به مرگ محکوم شد اما پیش از "شکنجه" اجازه یافت زایمان کند - اینجا "شکنجه" اصطلاح مبهمی است که می‌تواند به معنی اعدام زیر ضربات شدید باشد.

آندره شوارتز-بارت نویسنده فرانسوی در کتابی به سال ۱۹۷۲ چهره ای از سالیتیود ارائه کرده بود و هم اکنون مجسمه ای از او در لس ابیمس گوادلوپ وجود دارد.

بوستان سالیتیود در خیابان ژنرال کاترو در شمال غربی پاریس قرار دارد، و مجسمه او هم در همانجا نصب خواهد شد.

هرچند مجسمه یک زن سیاهپوست در پایتخت فرانسه نادر است، اما بی‌سابقه نیست. جوزفین بیکر (۱۹۰۶ - ۱۹۷۵) بازیگر، خواننده و عضو حرکت "مقاومت فرانسه" که اصلا متولد آمریکا بود میدان و بنای یادبودی در این شهر دارد.

 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه