ارسال به دیگران پرینت

اگر ترامپ نتایج انتخابات را نپذیرد، چه اتفاقی می‌افتد؟

براساس برخی تحلیل‌ها، از سال ۲۰۰۰ تا کنون آمریکا دارای انفجار دادرسی‌های انتخاباتی بوده است و از میان دو هزار و ۷۰۰ مورد رای گیری، ۹۴ درصد تا کنون به دادرسی و طرح دعوی در دادگاه رسیده است.

اگر ترامپ نتایج انتخابات را نپذیرد، چه اتفاقی می‌افتد؟

پایگاه آمریکایی نشریه «نیویورکر» در یادداشتی به پیامدهای عدم پذیرش نتایج انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا از سوی ترامپ در صورت شکست او در این رقابت‌ها پرداخته است.

این یادداشت به قلم «اریک لش» با عنوان «اگر ترامپ به جنگ نتایج انتخابات برود، چه اتفاقی خواهد افتاد؟» در ابتدا نگاهی تاریخی به شرایط مشابه دارد و در این ارتباط گفته است:

در شب 7 نوامبر 1876، اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری میان دو نامزد رقیب، «ساموئل تیلدن»، فرماندار دموکرات نیویورک و «روترفورد بی هایز»، فرماندار جمهوریخواه اوهایو با صدمین سال استقلال آمریکا همزمان شد. در آن زمان، اقتصاد آمریکا به شدت متاثر از تحولات وحشتناک اقتصادی سال 1873 دچار فروپاشی و به بیکاری میلیون‌‍‌ها نفر منجر شده بود و همین وضعیت به ناآرامی‌ها و اعتصاب‌های کارگری در سراسر آمریکا منجر گردید. دولت جمهوری خواه «آلیس اس گرانت» درگیر در یکسری از فسادها و رسوایی‌ها بود. چند ماه پیش از آن نیز سرخپوستان قبیله‌ای «سیاکس» موفق به شکست دادن نیروهای دولتی به فرماندهی ژنرال «جورج کاستر» شده بودند. در این شرایط به نظر می رسید که نامزد دموکرات در حال کسب یک پیروزی آسان در رقابت‌های انتخاباتی باشد. همان گونه که «اریک فانر» تاریخدان در کتابش با عنوان «بازسازی» گفته است، دو عبارت «فساد سیاسی» و «ناامیدی» تکیه کلام دموکرات‌ها در این انتخابات بود و جمهوری‌خواهان نیز می دانستند که همین شعارها از سوی رقبا برای شکست خوردنشان کافی است.

قبل از پایان روز رای گیری، برای همه روشن شده بود که «تایدن»، نامزد دموکرات‌ها که در شغل قبلی‌اش به عنوان وکیل یک شرکت موفقیت‌هایی را کسب کرده بود، به راحتی آرای عمومی را کسب خواهد کرد. تایدن فقط به یک رای الکترال کالج نیاز داشت تا در صدر قرار گیرد و نتایج در فلوریدا، کارولینای جنوبی و لوئیزیانا که معمولا به جمهوری خواهان رای می دهند، این بار به نفع دموکرات‌ها قابل توجه بود. در این شرایط با توجه به این که پیزوی دموکرات‌ها بسیار محتمل شده بود، جمهوری خواهان دست به سرقت نتایج انتخابات زدند و رهبر حزب از نزدیکان خود در سه ایالت جنوبی یاد شده خواست تا نسبت به پیروزی نامزد جمهوری خواه اطمینان کسب کنند.

در فلوریدا نتایج به نفع جمهوری خواهان دستکاری شد و در کارولینای جنوبی و لوئیزیانا نیز اقدام مشابهی برای دستکاری آرا انجام گرفت. این تقلب تاریخی در حال حاضر از سوی بسیاری از کسانی که انتخابات آمریکا را دنبال می کنند، فراموش شده است.

تقلب تاریخی در سه ایالت جنوبی آمریکا

در ادامه یادداشت نویسنده به روش تقلب ایجاد شده  در آرای سه ایالت جنوبی آمریکا اشاره می کند و در نهایت به این موضوع می پردازد که چگونه در آن زمان حزب دموکرات با جمهوری خواهان بر سر تقلب در نتیجه انتخابات وارد معامله شد و دموکرات‌ها واگذاری نتیجه در سه ایالت جنوبی را پذیرفتند و به گفته نویسنده بسیاری از مسائل از جمله موضوع سیاه پوستان و... را مورد معامله قرار دادند.

در این یادداشت به نقل قولی از روزنامه «نیشن» در آن زمان اشاره شده که پس از رسوایی تقلب در انتخابات و معامله نامزد دموکرات‌ها با جمهوری خواهان، خطاب به نامزد دموکرات می گوید: ملت، به عنوان ملت دیگری کاری به او نخواهند داشت.

در ادامه یادداشت همچنین مشاجره انتخاباتی سال 2000 میان بوش و ال گور نیز از دیگر انتخابات‌های پرمشاجره عنوان شده که در نهایت موضوع به دادگاه کشیده و در دادگاه مسئله ادامه یافت، اما به گفته نویسنده، در حال حاضر مشاجره و اختلاف دو رقیب انتخاباتی برای رای گیری 2020 بیش از آن که به اختلافات انتخاباتی سال 2000 شباهت داشته باشد، به اختلاف و درگیری انتخاباتی سال 1876 شباهت دارد.

نگرانی از دو قطبی شدن آمریکا

به اعتقاد نویسنده، مشاجره انتخاباتی سال 2000 در فضایی دور از تنش در دادگاه پیگیری شد، اما در سال 1876 این مشاجرات انتخاباتی به دو قطبی شدن و شکاف عمیق در جامعه آمریکا منجر شد و دو حزب سیاسی همواره علیه هم صف کشی کردند و در نهایت این تحولات به تقسیم جامعه آمریکا در آن زمان منجر شد و شرایط فعلی رقابت ترامپ و بایدن نیز بدون این که به مشاجرات انتخاباتی سال 2000 شباهت داشته باشد، بیشتر به دوقطبی شدن و شکاف اجتماعی آمریکا در انتخابات سال 1876 شبیه است که در نهایت هزینه آن را ملت این کشور داد.

نویسنده با انتقاد از رویکرد فعلی ترامپ معتقد است که در دوره ریاست جمهوری او بیشتر بیانیه‌هایش بیش از آن که مرتبط با مسائل قانون اساسی باشد، صرفا جهت جلب افکارعمومی بوده است، مثلا آن جا که رای گیری از طریق پست را تقلب آمیز توصیف کرد و یا در پاسخ به سوالی درباره پذیرش صرف نتایج انتخابات، جواب «بله» نداد و گفت باید این موضوع را بررسی کند تا ببیند چه خواهد شد! یا آن جا که مدام درباره به تعویق انداختن برگزاری انتخابات سخن گفت تا آنجا که یکی از مسئولان کمیته برگزاری انتخابات به او یادآور شد که چنین تصمیمی امکان اجرا شدن ندارد.

در ادامه یادداشت گفته شده است: رد نتایج انتخابات از سوی ترامپ، چندان هم بی سابقه و بی دلیل نیست. او در انتخابات 2016 نیز اعلام کرد که عدم جذب همه آرای دهندگان در نتیجه رای نامشروع مهاجران به رقیب مخالف او بوده است و حال چهار سال بعد نیز در تلاش برای به تحلیل بردن اعتماد عمومی در آستانه برگزاری انتخابات است و با حمله به شیوه پستی رای گیری، اعتماد عمومی را برای رای گیری امن همزمان با همه گیری شیوع بیماری از بین برده است. ترامپ از تامین بودجه لازم برای داوطلبان مشارکت در فرایند رای گیری، انتخابات ایمن و فرایند شمارش آرا خودداری کرده است و همزمان در تلاش برای مانع تراشی در برگزاری پستی انتخابات و عملکرد اداره پست آمریکاست.

«ریچارد ال هاسین»، استاد حقوق دانشگاه کالیفرنیا و نویسنده کتابی درباره انتخابات، معتقد است: ترفندهای کثیف، بی اعتمادی سازی و تهدید دموکراسی آمریکا جای سوال است! ما با مکانیسم رای گیری مشکل داریم، با مقامات انتخاباتی بی کفایت مشکل داریم، ما با دخالت خارجی و همزمان بحران همه گیری کرونا مواجه هستیم و از همه این ها بدتر با یک رئیس جمهور هنجار شکن روبرو هستیم!

پروژه سناریو سازی تنش های پس انتخابات ریاست جمهوری

در ادامه یادداشت با اشاره برگزاری انتخابات پرچالش ریاست جمهوری تا چند ماه دیگر، گفته شده: در ماه ژوئن ما با یک فرایند انتقالی تمام عیار مواجه هستیم و گروهی دانشگاهی و تحقیقاتی به تازگی در قالب یک پروژه در حال ارزیابی سناریورهای مختلف درباره چالش‌ها و اختلافات و تنش‌های احتمالی پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری 2020 در آمریکا هستند.

این موضوع را «زو هادسون»، تحلیلگر سابق «بنیاد جامعه باز» که مسئول این پروژه نیز است، تائید کرده و گفته است: ما بایستی خطرات احتمالی را به جامعه گوشزد کرده و این خطرات را جامع پذیر کنیم، کار ما تعجب کردن و گفت زده شدن نیست، بلکه ما واقعا نیاز داریم تا مردم این موضوع را درک کنند که امسال، یک سال انتخاباتی غیرمعمول و غیرعادی است.

در ارتباط با طرح مذکور، گفته شده است که بیش از یکصد نفر از چهره‌های برجسته آکادمیک، سیاسی و رسانه‌ای در این طرح مشارکت دارند و برخی چهره‌های برجسته از هر دو حزب جمهوری خواه و دموکرات نیز در طرح یاد شده مشارکت دارند که هرکدام به عنوان عضو کمپین انتخاباتی ترامپ و یا بایدن و یا مقامات دولتی و یا رسانه‌ای سناریوهای مختلف درباره تنش های احتمالی پس از انتخابات امسال را سناریورسازی کرده‌اند.

«آدام جنتلسون»، از دستیاران سابق «هری رید»، سناتور دموکرات در ارتباط با این طرح می گوید: یکی از دشوارترین سناویورهای پیش رو عدم پذیرش باخت در انتخابات از سوی هر دو طرف رقیب است.

در این یادداشت، گفته شده چالش‌های انتخاباتی امسال به دلیل رای گیری پستی ناشی از همه گیری کرونا، بیشتر خواهد بود، چون شمارش آرای غایب با کندی صورت می گیرد و اقدامی بسیار دشوار و نفس گیر است، از سوی دیگر در بسیاری ایالت‌ها امکان آغاز شمارش آرا تا زمان پایان رای گیری وجود ندارد و تجربه قبلی در بهار و تابستان امسال در برگزاری رای گیری پستی در نیویورک باعث شد تا اعلام نتایج انتخابات ایالتی در منطقه دوازدهم این شهر، شش هفته به طول انجامد، ضمن این که رقیب انتخاباتی در این رای گیری پس از اعلام نتایج انتخاباتی، با طرح شکوایه‌ای مسائلی را در ارتباط با شمارش برخی آرای مخدوش، رای گیری دیرهنگام و... مطرح کرد.

سناریوی وارد شدن به فاز تنش‌ها

در ادامه یادداشت سناریوهای مختلف در ارتباط با نتایج انتخابات مورد بررسی قرار گرفته است:

یک موضوع کلی پیش فرض در این طرح تحقیقاتی آن است که به احتمال زیادی رقابت‌های فعلی انتخاباتی در سراسر آمریکا، این کشور را وارد یک دوره از تنش‌ها خواهد کرد.

در سناریوی اول، اعلام نتایج انتخابات در سه ایالت کارولینای شمالی، میشیگان و فلوریدا بیش از یک هفته زمان خواهد برد. در شب انتخابات، کمپین جمهوری خواهان از بایدن خواهند خواست تا شکست را با توجه به آمار رای گیری حضوری که برای ترامپ کافی بوده، بپذیرد، اما از سوی دیگر آرای غایب در این ایالت‌ها به احتمال بیشتری به سبد بایدن خواهد رفت و با شمارش آرای غایب شانس بایدن بیشتر خواهد شد. براین اساس آرای حضوری به سمت جمهوری خواهان و آرای پستی و غیرحضوری به سمت دموکرات‌ها چرخش خواهد داشت. لذا انتظار می رود پس از رسیدن آرای پستی ما شاهد تغییرات قابل توجهی در نتایج اولیه باشیم و به احتمال زیادی ترامپ این تغییرات را ناعادلانه توصیف خواهد کرد.

در ادامه این سناریوها درباره زمان رای گیری جنجالی در آمریکا آمده است: کمپین انتخاباتی ترامپ به احتمال بیشتری از  وزارت دادگستری فدرال خواهد خواست تا امنیت اماکن رای گیری را تامین کند و از مقامات ایالتی جمهوری خواه می خواهد تا روند شمارش آرای پستی بیشتر را متوقف کنند. در واکنش نیز کمپین دموکرات‌ها و بایدن خواستار شمارش همه آرای پستی خواهند بود و از هودارانشان خواهند خواست تا در راهپیمایی های خود همین خواسته را مطرح کنند. در ادامه نیز ترامپ گارد ملی را به صورت فدرال در همه مناطق آماده خواهد کرد و هر دو حزب نیز در این شرایط به دنبال توقف کارها و یا تغییر نتایج در ایالت‌‌های کلیدی به نفع خود خواهند بود.

سناریوی چالش میشیگان

در سناریوی بعدی گفته شده است که کارولینای شمالی نتایج را به نفع بایدن و فلوریدا نتایج را به نفع ترامپ اعلام خواهند کرد و در ایالت میشیگان فردی متقلب با اقدامات خود برخی اختلالات را در آرا ایجاد می کند و این باعث می شود تا ترامپ با اختلاف اندکی از بایدن، در میشیگان به عنوان نامزد پیروز اعلام شود. اما در میشیگان با توجه به آن که کنگره در اختیار جمهوری خواهان است و فرماندار از حزب دموکرات، اختلافاتی پیش خواهد آمد و فرماندار دموکرات پیروزی اعلام شده از سوی کنگره ایالتی جمهوری خواه به نفع ترامپ را نمی پذیرد. این مشابه همان شرایطی است که در جریان انتخابات سال 1876 پیش آمد و هر دو حزب رقیب هواداران خود را به خیابان‌ها فراخواهند خواند. در این شرایط احتمال دارد که ترامپ به قانون اقدام علیه شورش‌ها استناد کند. در ادامه با توجه به این که نتایج انتخابات از سوی دو مرجع متفاوت از میشیگان ارسال شده و کنگره ایالتی میشیگان تائیدیه پیروزی ترامپ و فرماندار دموکرات نتیجه دیگری را به کنگره فدرال در واشنگتن ارسال کرده، لذا جمهوری خواهان کنگره، از مایک پنس معاون رئیس جمهور خواهند خواست تا درباره دو نتیجه اعلام شده از انتخابات میشیگان تصمیم گیری کند. در مقابل دموکرات‌ها چنین استدلالی را رد خواهند کرد. همچنین در این شرایط چشم انداز کمی و منفی از نتیجه نشست‌های مشترک میان دموکرات‌ها و جمهوری خواهان در کنگره بدست خواهد آمد. در این شرایط حامیان هر دو حزب خود را پیروز معرفی خواهند کرد و این شرایط منجر به مشکلی خواهد شد که هر دو نامزد انتخاباتی خود را در قدرت معرفی خواهند کرد و در نهایت مشکل بزرگتر و حادتر چگونگی دسترسی به کدهای هسته‌ای (که در اختیار رئیس جمهور است) پیش خواهد آمد.

سناریوی بحران قانون اساسی

سناریوی دیگر در این یادداشت، پیروزی مشخص و شفاف ترامپ در آرای الکترال کالج اعلام شده است، اما همزمان پیش بینی شده با وجود پیروزی ترامپ در آرای الکترال کالج، اما او اکثریت آرای عمومی را از دست خواهد داد، با این حال در این شرایط هرج و مرج پایان می یابد. همزمان بایدن از برخی ادعاهای شب انتخاباتی خود عقب نشینی خواهد کرد، اما از فرمانداران دموکرات ایالت‌های ویسکانسین، میشیگان و کارولینیای شمالی خواستار بازشماری آرا خواهد شد. در احتمال بعدی پیش بینی شده که فرمانداران دموکرات این ایالت‌ها نیز تعدادی از رای دهندگان حامی بایدن را به کنگره خواهند فرستاد و این موضوع باعث تنش در کنگره تحت کنترل جمهوری خواهان خواهد شد. در این شرایط جمهوری خواهان تلاش ناموفقی خواهند کرد تا برخی دموکرات‌ها را به حمایت از پیروزی ترامپ متمایل کنند، اما با توجه به ادامه اختلافات؛ آمریکا دچار بحران عمیق قانون اساسی خواهد شد و کنگره نیز تلاش خود را تا روز برگزاری مراسم تحلیف ریاست جمهوری برای حل بن بست بکار خواهد گرفت، اما به نتیجه نخواهد رسید و در این شرایط مشخص نیست که موضع نظامیان چه خواهد بود؟ در این ارتباط همچنین پیش  بینی شده که ممکن است «جان پودستا»، رئیس سابق کمپین انتخاباتی کلینتون، ایالت‌های کالیفرنیا، اورگان و واشنگتن را به جدایی از ایالات متحده ترغیب کند.

سناریوی حذف ترامپ

از سوی دیگر حتی سناریوی مورد توجه دیگری که در این یادداشت در ارتباط با انتقال مسالمت آمیز قدرت پس از انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا مورد بررسی قرار گرفته شده، از نظر سیاسی بسیار چشم انداز خطرناکی دارد. در این شرایط ممکن است بایدن با اختلاف بسیاری اندکی، پیروزی پرحاشیه‌ای را بدست آورد. در این شرایط پیش بینی شده که ممکن است کمپین اتخاباتی ترامپ، پس از اعلام نتایج احتمالی به نفع بایدن، مجالس ایالتی میشیگان و پنسیلوانیا را متقاعد کنند تا گزارش‌های انتخاباتی متناقض با نتایج اعلام شده را به کنگره فدرال ارسال کنند. در این وضعیت، «ویلیام بار»، دادستان کل آمریکا از وزارت دادگستری می‌خواهد تا بررسی و تحقیق درباره تقلب انتخاباتی را آغاز کند و شمارش آرا را تعلیق و متوقف کند. اما در این جا ممکن است برخی سناتورها مانند «میت رامنی»، سه تن از سناتورهای جمهوری خواه نزدیک خود را به حمایت از بایدن متقاعد و ترغیب کند. در این شرایط پیش بینی شده 4 میلیون نفر برای حمایت از بایدن به خیابان‌ها خواهند آمد. احتمال استعفا نیز از جمله از سوی رئیس ستاد مشترک کارمندان در اعتراض به رفتارهای ترامپ پیش بینی شده و این اختلافات داخلی میان جمهوری خواهان رسانه‌ای خواهد شد و برخی اسناد و فسادها علیه دولت ترامپ منتشر خواهد شد و بایدن از کمیته‌های امنیتی سنا و مجلس نمایندگان خواستار بررسی و تحقیق پیرامون دخالت خارجی در انتخابات خواهد کرد و در این وضعیت برخی جمهوری خواهان معتدل مانند فرماندار ماساچوست در کابینه بایدن حضور خواهد داشت و تحولات با قدرت گیری دموکرات‌ها و آغاز بررسی و تحقیق پیرامون پرونده ترامپ و خانواده‌اش به پایان خواهد رسید.

اشکالات بزرگ نظام انتخاباتی آمریکا

به اعتقاد نویسنده، این سناریورها در شدیدترین وضعیت ممکن پیش بینی شده است، اما برگزاری انتخابات در شرایط همه گیری یک بیماری و با وجود رئیس جمهوری که پیشاپیش وقوع تقلب را اعلام می‌کند، بسیار عجیب تر و فوق العاده‌ تر است.

در یادداشت به نقل قولی از «رزا بروکس»، استاد حقوق دانشگاه جرج تاون اشاره شده که گفته است: یک موضوع مهم این است که رهبران سیاسی به طور دقیق از میزان قدرت خود و دیگران آگاه باشند و درباره انتخاب‌های پیش رویشان فکر کنند، چون وقتی موضوعی بد می‌شود، همه شرایط خراب می شود و افراد مجبورند به جای یک هفته در یک ساعت تصمیم گیری کنند.

نویسنده در ادامه وضعیت فعلی سیستم رای گیری آمریکا را مورد نقد قرار داده و می گوید: براساس برخی تحلیل‌های کارشناسی، از سال 2000 تا کنون آمریکا دارای انفجار شکایت‌های و دادرسی‌های انتخاباتی بوده است و از میان 2 هزار و 700 مورد، 94 درصد تا کنون به دادرسی و طرح دعوی در دادگاه رسیده است و امسال به تنهایی تا کنون حدود 2 هزار درخواست دعوای انتخاباتی به دلیل شیوع کرونا مطرح شده است. از ماه می گذشته نیز کمپین انتخاباتی ترامپ و کمیته ملی جمهوری خواهان، بودجه خود را دو برابر کرده‌ و به بیست میلیون دلار رسانده‌اند.

«ربکا گرین»، استاد حقوق انتخاباتی در «مدرسه حقوق مری و ویلیام» معتقد است که جنجال و اختلاف بوش و ال گور در انتخابات سال 2000 نشان داد که سیستم انتخاباتی آمریکا دارای اشکلات و نقص‌های جدی است. گرین می گوید نگران آن است که با ادامه هر بار اختلافات در انتخابات‌ های مختلف، اعتماد عمومی در آمریکا به تحلیل رود.

در ادامه یادداشت آمده است: بیشترین میزان چالش در رای گیری پیش رو مربوط به رای گیری پستی است و تا کنون 44 ایالت اجازه داده‌اند تا رای گیری برای انتخابات ریاست جمهوری آتی از طریق پست انجام شود، اما از یک سو موکرات‌ها بدنبال آسان کردن رای گیری از طریق پست هستند و در مقابل جمهوری خواهان بدنبال مقابله و توقف این روش هستند و در این میان وظیفه مقامات محلی و ایالتی ساماندهی و سازماندهی این روش است.

چالش رای گیری پستی در انتخابات 2020

«مرکز عدالت برنان در دانشگاه نیویورک» تخمین زده است که دولت به چهار میلیارد دلار بودجه اضافی برای اطمیان خاطر از برگزاری رای گیری امن پستی همزمان با شیوع کرونا نیازمند است، اما کنگره تنها چهارصدمیلیون دلار را برای آماده سازی انتخابات در شرایط فعلی اختصاص داده است، که این کمبود امکانات منجر به کاهش مراکز رای گیری، صف های طولانی تر و شمارش کندتر و آهسته تر آرای پستی خواهد شد. دولت‌های ایالتی همچنین از چالش جذب بازنشستگان داوطلب برای شرکت در فرایند رای گیری و شمارش آرای پستی خبر داده‌اند، چون خیلی از آن ها نگران در معرض قرار گرفتن ویروس کرونا هستند و همه این شرایط به معنای کندتر شدن فرایند رای گیری و شمارش آرا و در نهایت افزایش احتمال مشاجره و درگیری در انتخابات ریاست جمهوری امسال آمریکاست.

نویسنده در ادامه با اعلام نگرانی از فضای بی اعتمادی در میان شهروندان آمریکایی می گوید: البته خود ترامپ این احتمال تنش و مشاجره را با افزایش فضای بی اعتمادی در جامعه آمریکا تقویت کرده است. محافظه کاران آمریکایی سال‎‌هاست که نهادها را هدف قرار داده و به تازگی نیز ترامپ یکی از افراد نزدیک به خود را در راس اداره پست آمریکا گذاشته که این فرد خودش عامل کندتر شدن کارکرد اداره پست در آمریکاست. ترامپ حتی خودش نیز اذعان کرده که دموکرات‌ها سه و نیم میلیارد دلار را برای تقویت اداره پست می خواستند، اما او جلو این بودجه را گرفته است.

به گفته نویسنده: پس از روز انتخابات، دعواهای انتخاباتی مرتبط با شمارش آرا خواهد بود. در روند رای گیری پستی مشکلاتی بوجود می آید که در روند رای گیری حضوری این مشکلات را ما شاهد نیستیم. حتی در شرایط عادی و وضعیت بی تنش نیز تعداد زیادی از آرای پستی صلاحیت شمارش و استاندارد لازم را ندارند، چون ممکن است امضاهای اشخاص همخوان نباشد، مسیر ارسال آرای پستی غیرقابل اعتماد باشد، قصد رای دهنده محل مشاجره باشد و یا آرا پس از پایان موعد مقرر به مرکز برسند. در بدترین حالت ممکن است که نامزدی به صورت رسمی پیروز شود، اما پیروزی او به دلیل تلف شدن و از بین رفتن بسیاری از آرای پستی باشد و ممکن است بسیاری از آرای پستی بدلیل استانداردها لازم شمرده نشوند.

در این یادداشت با توجه به مشکلات رای گیری پستی به تلاش و اختصاص زمان زیاد از سوی دموکرات‌ها برای آموزش شهروندان به رای دادن پستی اشاره شده است و نویسنده می گوید: انتخابات آمریکا همیشه نامناسب و کثیف بوده است. قانون اساسی تضمین نکرده است که نامزدان انتخاباتی و یا رای دهندگان بتوانند به حقوق کامل خود در نتایج انتخاباتی الکترال کالج دست یابند. از سوی دیگر پس از انتخابات آتی مشخص خواهد شد که آیا ترامپیسم در میان جمهوری خواهان داوم خواهد داشت یا خیر؟ پس ازاین انتخابات معلوم می شود که اگر ترامپ پیروزی خود را قبل از اتمام شمارش آرای پستی اعلام کند، آیا جمهوری خواهان و قانون گذاران هم حزبی اش حاضر به حمایت از او خواهند بود یا خیر؟

در پایان این یادداشت چالش‌های دیگری درباره انتخابات پیش رو عنوان شده، مثلا این که در صورتی که شمارش آرای غایب به طول انجامد و بیشتر از موعد تعیین شده شود، ایالت‌ها به مجوز کنگره برای ادامه شمارش آرا نیازمند هستند و آیا کنگره این مجوز ادامه شمارش آرا را خواهد داد؟

همچنین سوءاستفاده از «همه گیری کرونا» و یا شرایط تداوم اعتراضات در پورتلند از دیگر چالش‌های انتخابات پیش رو در آمریکا عنوان شده است.

نگرانی از ورود ارتش آمریکا به تنش‌های انتخاباتی

«لاورنس ویکرسون»، سرهنگ بازنشسته ارتش آمریکا و از نزدیکان «کالین پاول»، وزیرخارجه سابق آمریکا گفته است که ترامپ در تلاش برای کشاندن ارتش و نیروهای نظامی به یکسری مشاجرات و درگیری‌های پس از انتخابات است. به گفته این نظامی آمریکایی هرکسی که به ترامپ بگوید فلان اقدام برای ابقای او در کاخ سفید مفید است، او خواهد گفت: فوری آن را انجام بده!!

نویسنده در پایان با اشاره به اوضاع نگران کننده انتخابات آتی ریاست جمهوری در آمریکا، عدم پذیرش نتیجه انتخابات و عدم قبول شکست احتمالی از سوی نامزدان انتخاباتی را چالش بسیار بزرگی عنوان کرده که ممکن است نتایج بسیار ناگواری را برای آمریکا رقم زند.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه