ارسال به دیگران پرینت

چرا ترامپ به بدن نیمه جان برجام هم رحم نمی‌کند؟

نه تنها آمریکا بلکه عربستان و اسرائیل هم از برجام عصبانی بودند چون می‌دانستند با این توافق ایران تبدیل به قطب اقتصادی خاورمیانه می‌شود

چرا ترامپ به بدن نیمه جان برجام هم رحم نمی‌کند؟

ترامپ رییس جمهور آمریکا برجام را یک توافق «احمقانه» خواند و گفت:« برجام هرکار ممکنی را ممکن می‌ساخت به آن خاتمه دادم و حالا ایران یک کشور فقیر است!این توافق مانع صلح اسرائیل با عرب‌ها بود.»

ترامپ در گفت‌وگو با شبکه «فاکس‌نیوز» در مورد برجام به نکات مهمی اشاره کرده است که متاسفانه برخی از جریان‌های سیاسی در داخل ایران چشم خود را بر روی آن بسته‌اند.

این که دولت روحانی در دور دوم خود و بعد از خروج آمریکا از برجام، برنامه مشخصی نداشت و تلاش نکرد نقشه دومی را در دستور کار قرار دهد بر کسی پوشیده نیست اما نمی‌شود به دلیل انفعال رییس جمهور از برجام دفاع نکرد.

ترامپ، برجام را برای آمریکا یک توافق بد می‌داند و آن را احمقانه می‌خواند. همین که او از برجام حتی بعد از اینکه خارج شده است، عصبانی است یعنی این توافق در بخش‌های مهمی به نفع ایران بوده است.

 

رییس جمهور آمریکا با بررسی آمار و ارقام به این نتیجه رسید که اقتصاد ایران با برجام به ثبات و رشد رسیده بود. فراموش کار نباشیم در دولت اول روحانی با ثبات قیمت‌ها روبرو بودیم و بعد از برجام شاهد چرخیدن چرخ اقتصاد کشور هم بودیم. ورود شرکت‌های بزرگ خارجی به کشور نمونه بارز این معنا بود.

امروز بدون برجام نمی‌توانیم نفت بفروشیم اما با برجام به راحتی نفت می‌فروختیم و با جهان داد وستد داشتیم.

نه تنها آمریکا بلکه عربستان و اسرائیل هم از برجام عصبانی بودند چون می‌دانستند با این توافق ایران تبدیل به قطب اقتصادی خاورمیانه می‌شود و شرکت‌ها و کارخانه‌های بزرگ جهان برای به دست آوردن بازار ایران سر و دست می‌شکنند.

این روحانی قابل دفاع نیست اما نمی‌شود دولت اول او را فراموش کرد. او شاید تنها رییس جمهوری در ایران بود که توانست شعار اصلی خود یعنی مذاکره و توافق را عملیاتی کند. اینکه چرا در دولت دوم دچار تحولات عجیب و غریب شد، مطلبی جدا می‌طلبد.

همین الان ببیند بدن نیمه جان برجام باعث شد برای اولین بار در تاریخ امریکا در برابر جمهوری اسلامی تنها بماند. هم‌پیمان‌های همیشه آمریکا حاضر نشدند کنار ایالات متحده بایستند و علیه ایران رای دهند. کشورهایی که در گذشته با چشم نازک کردن آمریکا حاضر بودند روی تحریم‌های ایران تحریم بگذارند. درست است که الان کشورهای اروپایی کار خاصی انجام نمی‌دهند اما همین کار خاص انجام ندادن بهتر از تحریم کردن است.

البته اگر زمان دیگران این اتفاق می‌افتاد و کشورهای جهان آمریکا را تنها می‌گذاشتند، برخی در کشور طاق نصرت می‌زدند اما حالا گویی نه خانی آمده است نه خانی رفته است.

هرچه ترامپ برای از بین بردن تمام برجام دست‌وپا می‌زند ما باید بیشتر به این نتیجه برسیم که برجام خوب بوده است و اگر داستان انتخابات آمریکا به ترامپ ختم نمی‌شد، شاید اقتصاد ایران روزهای بهتری را تجربه می‌کرد.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه