ارسال به دیگران پرینت

طی دو دهه گذشته تهرانی‌هاچقدر چاق شده‌اند؟

نتایج یک طرح مطالعاتی نشان داد که در طول دو دهه گذشته، شیوع چاقی شدید در مردان و زنان تهرانی به میزان بیش از دو برابر افزایش یافته است.

 طی دو دهه گذشته  تهرانی‌هاچقدر چاق شده‌اند؟

چاقی زمینه ساز بروز بسیاری از بیماری‌های غیرواگیر نظیر دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی، مشکلات ارتوپدی، سکته‌ها و نیز برخی از سرطان‌هاست. در همین رابطه عوامل مختلف موجب افزایش میزان شیوع این معضل بهداشتی طی دهه‌های گذشته در سطح جهانی و از جمله ایران شده که به دنبال آن باعث افزایش فشار به بدنه نظام سلامت، اقتصاد درمان و نهایتا اقتصاد کلان کشورها شده است.

چاقی مفرط به موارد چاقی‌های شدید اطلاق می‌شود به نحوی که نمایه توده بدنی افراد به بیش از ۴۰ کیلوگرم بر مترمربع می‌رسد و در آن افراد دچار ناتوانی‌های مختلف بوده و با مخاطرات بیشتری مواجهند، این افراد اغلب نیازمند انجام عمل جراحی برای درمان هستند. از این رو بررسی چگونگی روند افزایش این بیماری می‌تواند در پیش بینی آینده و نیز ترسیم نقشه راه و سیاستگذاری برای مقابله با آن تاثیر کاربردی داشته باشد.

بر همین اساس، مطالعه قند و لیپید تهران به عنوان یک ذخیره ارزشمند اطلاعاتی، بستر بسیار مناسبی برای انجام مطالعاتی از این دست به شمار می‌آید.

مرکز تحقیقات پیشگیری و درمان چاقی پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم در یک مطالعه آینده نگر بر روی جمعیت ۱۵ هزارنفری مطالعه قند و لیپید تهران نشان داد که  در طول دو دهه، بین سالهای ۱۳۷۶ تا ۱۳۹۶ شیوع چاقی شدید در مردان و زنان به میزان بیش از دو برابر افزایش یافته است.

به گفته دکتر مریم برزین پژوهشگر این مرکز تحقیقاتی و مجری اصلی این طرح با توجه به نتایج حاصله که بیانگر افزایش شیوع چاقی شدید در بزرگسالان تهرانی به شکل مستمر بوده است،  مداخلات پیشگیرانه باید بر روی افراد جوان و میانسال متمرکز شود تا بار بعدی چاقی شدید بر جمعیت تهرانی‌ها و سیستم مراقبت‌های بهداشتی کاهش یابد. 

توضیح اینکه نمایه توده بدنی معیاری برای تعیین میزان چاقی و حاصل یک عدد کسری است که در صورت آن میزان وزن به کیلوگرم و در مخرج آن مجذور قد بر حسب متر به توان دو قرار دارد.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه