ارسال به دیگران پرینت

وزیر آموزش و پرورش: تشکیل کلاس به جز مناطق قرمز حضوری است

وزیر آموزش و پرورش گفت: تصمیم بر آن است که بازگشایی مدارس به جز در مناطقی که از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا قرمز اعلام شده، به صورت حضوری باشد.

وزیر آموزش و پرورش: تشکیل کلاس به جز مناطق قرمز حضوری است

وزیر آموزش و پرورش گفت: تصمیم بر آن است که بازگشایی مدارس به جز در مناطقی که از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا قرمز اعلام شده، به صورت حضوری باشد.

محسن حاجی میرزایی روز دوشنبه در چهارمین نشست خبری با خبرنگاران که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، اظهار داشت: روز شنبه سال تحصیلی آغاز می شود. آغاز سال تحصیلی همواره یک رویداد مهم فرهنگی بوده که جریان زندگی خانواده‌ها را متفاوت می‌کند و همه جامعه این روز را حس می‌کنند.

وی افزود: بازگشایی مدارس امسال با محدودیت و مشکلاتی رو به رو بوده، اما همه تلاش ها برآن است که آموزش با کیفیت به همه دانش آموزان ارائه شود، از این رو هیچ معلمی نمی تواند دانش آموز را از تحصیل محروم کند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اولویت با آموزش حضوری برای دانش آموزان است، ادامه داد: هیچ آموزشی نمی تواند جایگزین آموزش حضوری شود، کارکردهای مدرسه در توسعه ارتباطات و شکل گیری شخصیت دانش آموزان و تقویت مهارت‌های اجتماعی دانش آموزان با هیچ روشی نمی تواند جبران شود، اما تنها موضوعی که توانسته موجب محدودیت آموزش حضوری شود، رعایت پروتکل های بهداشتی است.

حاجی میرزایی با بیان اینکه آموزش مجازی امسال با سال گذشته متفاوت است، خاطرنشان کرد: آموزش مجازی در سال تحصیلی گذشته زمانی آغاز شد که دو سوم سال تحصیلی طی شده بود و معلمان شناخت کافی نسبت به دانش آموزان داشتند، اما امسال اگر از آغاز آموزش به صورت غیر حضوری آغاز شود، این فرآیند با مشکلاتی مواجه می شود تا ارتباط برقرار شود، بنابراین اصل براین است که تعامل معلم و دانش آموز برقرار شود.

وی یادآور شد: مسوولیت حفظ سلامت دانش آموزان مسوولیتی مشترک میان آموزش و پرورش و خانواده ها است. سعی شده محیطی امن و مناسب در مدارس برای دانش آموزان آماده شود، البته در این زمینه خانواده ها نیز باید با آموزش و پرورش همراه باشند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مدارس با آغاز سال تحصیلی باید در فرآیند آموزش فعال باشند، اظهار داشت: معلمان در این فرآیند نقش متمایز و پیچیده دارند، آنها سال ها در کلاس های درس به دانش آموزان آموزش می دادند، اما امسال در شرایط متفاوت کار خود را دنبال می کنند.

حاجی میرزایی گفت: اگر خانواده ها در فرآیند آموزش نقش فعالی نداشته باشند، آموزش دانش آموزان با مشکل رو به رو می شود. تجربه آموزش مجازی در سال تحصیلی گذشته نشان داد دانش آموزان آموزش را با یادگیری دنبال می کنند.

آغاز آموزش تلویزیونی از ۱۵ شهریور 

وی درباره نقش صدا و سیما در فرآیند آموزش دانش آموزان اظهار داشت: تلویزیون با پوشش گسترده می تواند آموزش و پرورش را در این اقدام یاری کند، از ۱۵ شهریور آموزش تلویزیونی برای تمام دروس و پایه ها از اول تا دوازدهم اجرایی می شود.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: امسال تمام ایران به مدرسه تبدیل می شود، پیش تر ۱۱۰ هزار مدرسه وجود داشت که امسال کار آنها با محدویت رو به رو شد، با وجود مدرسه تلویزیونی هر خانه یک مدرسه می شود.

حاجی میرزایی عنوان کرد: محتوای درسی از آغاز سال تحصیلی در سامانه شاد بارگذاری می شود و کمک موثری برای دانش آموزان و خانواده هاست.

وی یادآورشد: در موضوع آموزش حضوری تراکم کلاس ها باید به گونه ای باشد که فاصله اجتماعی رعایت شود، از این رو دانش آموزان گروه بندی می شوند. برخی دروس که باید به صورت حضوری باشند و بخشی دیگر به تمرین و تکرار نیاز دارد که به صورت غیر حضوری ارائه می شود. بسته های آموزشی و آموزش تلویزیونی در کنار همه تمهیدات وجود دارد و سعی شده در این مدت هیچ دانش آموزی از تحصیل عقب نماند.

وزیر آموزش و پرورش همچنین در باره اقدامات انجام شده درخصوص لایحه تعارض منافع اظهار داشت: اطلاعات تفصیلی درخصوص تعارض منافع در حال حاضر جمع آوری شده است، تعدادی از همکاران که مدرسه داشتند، پس از اعلام این لایحه فعالیت خود را در مدارس متوقف کردند.

وی افزود: همچنین افرادی که قصد داشتند، فعالیت مدرسه داری را ادامه دهند، به زودی جا به جا می شوند. تمام تصمیم گیری های لازم در این خصوص این هفته گرفته می شود.

وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد که ۳۵ درصد مدارسی که کمتر از ۵۰ دانش آموز دارند، می توانند با رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله اجتماعی در طول هفته برنامه حضوری برگزار کنند. اما شرایط در سایر مدارس متفاوت است و دانش آموزان باید به صورت حضوری در گروه های مختلف تقسیم شوند.

حاجی میرزایی ادامه داد: تاکید بیشتر رعایت پروتکل های بهداشتی برای دانش آموزان پایه اول ابتدایی است که حتی می توانند به صورت محدود دو نفر  دو نفر در کلاس درس حاضر شوند تا تعامل با معلم داشته باشند.

پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان تا پایان شهریور ماه 

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سوالی درباره پاداش پایان خدمت فرهنگیان اظهار داشت: پاداش پایان خدمت فرهنگیان تا پایان شهریور ماه پرداخت می شود.

حاجی میرزایی  همچنین درباره تامین نیروی انسانی در آموزش و پرورش اظهار داشت: امسال برای تامین نیروی انسانی گام های بزرگی برداشته شد و ۲۰ هزار نفر ظرفیت به دانشگاه فرهنگیان داده شد. ۲۸ هزار نفر از طریق ماده ۲۸ جذب می شوند.

وی همچنین درباره کمیته اقتصادی آموزش و پرورش اظهار داشت: موضوع اقتصاد این وزارتخانه مهم و پیچیده است. یکی از ماموریت های این کمیته رسیدگی به صندوق ذخیره فرهنگیان و تصمیم گیری درباره وضعیت سهم فرهنگیان بود که در این راستا در ماه های اخیر ۴۴۰ میلیارد تومان از مطالبات دولت وصول شد.

وزیر آموزش و پرورش افزود: سود سال ۹۸ به میزان هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان است که برای توزیع میان اعضای صندوق برنامه ریزی شده است. همچنین برای ارزش دارایی های آنها تصمیم گیری شد.

حاجی میرزایی ادامه داد: به منظور واگذاری هولدینگ های مهم سرمایه گذاری و مالی و انرژی صندوق ذخیره فرهنگیان و عرضه به بازار بورس تصمیم گیری شد و مقدمات اجرایی آن در حال انجام است. درباره دارایی های آموزش و پرورش با تنگناهای قانونی مواجه بودیم که بررسی شد و ۹۵ نقطه مشخص شده و قرار است که اقداماتی موثری در این خصوص صورت گیرد.

وی همچنین درباره رایگان شدن اینترنت در فضای شاد اظهار داشت: ستاد ملی مبارزه با کرونا به کمیته‌ای متشکل از وزارت ارتباطات و شورای عالی فضای مجازی و آموزش و پرورش ماموریت داده که این موضوع را بررسی کنند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: پیشنهاد شده یک سوم هزینه اینترنت استفاده از شبکه شاد پرداخت شود که البته قابل تجدید نظر است و امید است به زودی تصمیم گیری لازم برای هزینه های مربوط به شاد انجام شود.

حاجی میرزایی درباره ارائه تبلت های دانش آموزی گفت: برای ارائه تبلت ارزان کارهایی انجام شد، اما امکان واردات کم است و تامین منابع مالی مشکلاتی دارد و تولید داخل هم کافی نیست. تعدادی از دانش آموزان که به تلفن هوشمند دسترسی ندارند به طرق دیگری تحصیل آنها را جبران می کنیم که با مشکل مواجه نشوند.

وی خاطرنشان کرد: برای استفاده از پلتفرم های دیگر در موضوع آموزش مجازی چارچوبی تهیه شده است. در بخش غیردولتی این چارچوب نشان می دهد چطور مدارس می توانند از قالب های مکملی بهره مند شوند.

وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: آموزش رسمی از طریق بستر شبکه شاد پیش می رود. ظرفیت شبکه شاد هم توسعه پیدا کرده  است، اما برای آموزش تکمیلی اگر قرار باشد مدرسه از پلتفرم دیگری استفاده کنند، باید در چارچوب مشخص باشد.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه