ارسال به دیگران پرینت

دانشگاه‌ها از ۱۵ شهریور بازگشایی و احتمالا مجازی می‌شوند

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: طبق اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا سال تحصیلی آینده ۱۵ شهریور آغاز می‌شود همچنین این احتمال وجود دارد که آموزش مجازی در دانشگاه‌ها ادامه پیدا کند.

دانشگاه‌ها از ۱۵ شهریور بازگشایی و احتمالا مجازی می‌شوند

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: طبق اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا سال تحصیلی آینده ۱۵ شهریور آغاز می‌شود همچنین این احتمال وجود دارد که آموزش مجازی در دانشگاه‌ها ادامه پیدا کند.

مجتبی خاکی صدیق روز یکشنبه در مراسم افتتاح مرکز آموزش الکترونیکی دانشگاه خوارزمی اظهار داشت: شروع به کار دانشگاه ها از تاریخ ۱۵ شهریور ماه به این معنی نیست که تمام دانشگاه‌‎ها باید در این تاریخ آموزش را آغاز کنند بلکه باید حدود این بازه زمانی مقرر شده آموزش دروس شروع شود.

وی افزود: فشار زیادی بر وزارت علوم در اوایل شیوع کرونا بود که ترم را تعطیل کنیم اما تعطیلی ترم تبعات زیادی برای آموزش عالی داشت و ما تاکید داشتیم که به صورت مجازی آموزش ها را ادامه دهیم.

خاکی صدیق تصریح کرد: در همان زمان جلسات اضطراری تشکیل و سوم اسفند ماه بود که تصمیم بر برگزاری جلسات کلاس ها به صورت مجازی گرفته شد. به دلیل اینکه از کشورهای ابتدایی درگیر کرونا بودیم، تجربه زیادی در زمینه آموزش نداشتیم.

وی با اشاره به آمارهای یونسکو در هفته گذشته اظهار داشت: حدود یک میلیارد و ۱۹۰ میلیون نفر درگیر کرونا هستند و حدود ۶۸ درصد از تمامی کسانی که باید آموزش می دیدند، با این مشکل درگیر بودند. ۱۴۶ کشور دنیا آموزش را تعطیل کردند. البته این آمار در گذشته ۱۹۲ کشور بود که اکنون کاهش پیدا کرده است و این تعداد کشور تنها آموزش های پیش از دانشگاه را راه اندازی کرده اند.

خاکی صدیق تصریح کرد: انجمن بین المللی دانشگاه ها در تاریخ می ۲۰۲۰، آماری را منتشر کرد که در آن آمده است فعالیت حدود ۱۰ درصد دانشگاه‌ها تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفته و ۳۰ درصد این مراکز عنوان کردند که دانشگاه‌های خود را به صورت نیمه باز نگاه داشته و فعالیت‌های این مراکز را محدود کردند. ۵۹ درصد آنها نیز عنوان کردند که در دوران شیوع کرونا به طور کامل تعطیل شدند.

وی افزود: در خصوص نحوه آموزش دانشجویان حدود ۲ درصد دانشگاه‌های دنیا تاکید کردند که این آموزش برای آنها تاثیری نداشته و ۶۷ درصد آنها نیز گفتند از آموزش جایگزین استفاده کرده‌اند و ۲۴ درصد نیز تاکید کردند در حال آماده کردن زیرساخت‌های ارائه آموزش‌های مجازی هستند و تنها هفت درصد دانشگاه‌ها عنوان کردند که بطور کامل آموزش آنها تعطیل شده است که نشان می دهد کاری که ما در کشور انجام داده ایم، همتراز فعالیت سایر مراکز آموزشی معتبر دنیا بوده است.

به گفته خاکی صدیق تنها یک دانشگاه در کشو بوروندی در شرق آفریقا اعلام کرده بود که کرونا تاثیری بر آموزش دانشگاه نگذاشته است.

وی ادامه داد: پیش از کرونا، هفت مراکز آموزشی غیردولتی از ۳۰۰ مرکز در کشور در حوزه آموزش الکترونیک فعالیت می کردند، کمتر از ۱۰ دانشگاه رشته و دوره های تحصیلی آموزش الکترونیکی داشته اند و بقیه مراکز آموزشی نیز توانایی آموزش نداشتند. همچنین پیش از کرونا تنها حدود ۰/۵ درصد دانشجویان در بهمن ماه از آموزش الکترونیکی استفاده می کردند که آنها نیز دانشجویانی بودند که برای آموزش الکترونیکی جذب شده بودند.

معاون آموزشی وزیر علوم عنوان کرد: بسیاری از اعضای هیات علمی مخالف روند آموزش مجازی بودند و اطمینان داشتند که کلاس ها پس از تعطیلات در سال ۹۹ بازگشایی می شوند. اما زمانی که به اواخر اسفند رسیدیم، اساتید نیز همراه شده و متوجه پیچیدگی موضوع شدند و کارگروه آموزش الکترونیکی، نرم افزارهای آموزشی و تولید محتوا را به دانشگاه ها آموزش دادند.

خاکی صدیق عنوان کرد: دانشگاه ها در تعطیلات نوروز نیز فعال بودند و کلاس ها برگزار شد. حتی در روز ۲ فروردین در بسیاری از دانشگاه ها کلاس برگزار شد یا برخی دانشگاه ها در حال آماده سازی زیرساخت ها بودند.

وی ادامه داد: وضعیت در ایران در مقایسه با دانشگاه های معتبر سایر کشورها با توجه به جلسه سازمان یونسکو که به صورت مجازی برگزار شد، در وضعیت مطلوب بود. همچنین کشورهایی مثل چین، آلمان و فرانسه زیرساخت های قوی داشتند و بسیار در آموزش مجازی نسبت به سایر کشورها موفق عمل کردند.

خاکی صدیق گفت: چالش ما چگونگی ادامه روند آموزش الکترونیکی است و امیدواریم بتوانیم این دستاورد را حفاظت کنیم و شاهد تحول در نظام آموزشی باشیم زیرا تحول در آموزش بسیار سخت است.

معاون آموزشی وزیر علوم گفت: ۹۲ درصد دانشگاه ها آموزش الکترونیکی را پوشش دادند و نوعی دستاورد ملی برای کشور محسوب می شد که این دستاورد نتیجه تلاش بسیاری از اساتید و کارمندان دانشگاهی بود.

خاکی صدیق گفت: با توجه به مساله کرونا و طبق اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا سال تحصیلی آینده ۱۵ شهریور آغاز می شود اما به این معنی نیست که تمامی دانشگاه ها باید آموزش را آغاز کنند بلکه آنها باید حول این تاریخ کلاس های آموزشی را تشکیل دهند. زیرا در پاییز طبق اعلام وزارت بهداشت ما موج کرونا را خواهیم داشت.

خاکی صدیق در جمع خبرنگاران اظهار داشت: احتمال این وجود دارد که ترم آینده نیز به صورت مجازی برگزار شود و همچنین امکان این وجود دارد که آموزش مجازی در آیین نامه ها راه پیدا کند. بازگشایی خوابگاه ها و برگزاری کلاس ها نیز به امکانات دانشگاه ها بستگی دارد که چه تعداد دانشجو را به صورت حضوری بپذیرند.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: برنامه ریزی شده برای دانشجویان مناطق محروم بسته های آموزشی ارائه شود.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه