ارسال به دیگران پرینت

مدارس همچنان در بلاتکلیفی حضوری یا غیر حضوری؟ | گزارشی از تعیین وضع بازگشایی مدارس در ١٥ شهریور

٣٥درصد مدارس می‌توانند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی کلاس‌های خود را برقرار کنند

مدارس همچنان در بلاتکلیفی حضوری یا غیر حضوری؟ | گزارشی از تعیین وضع بازگشایی مدارس در ١٥ شهریور

[شهروند] «گروه‌بندی می‌کنیم.» تصمیم جدیدی که وزیر آموزش‌وپرورش از آن خبر داده و از روش تلفیقی گفته است. وزیر آموزش‌وپرورش از احتمال حضوری‌بودن کلاس‌های درس به شرط رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی هم صحبت کرده؛ فاصله‌گذاری اجتماعی که قرار است دانش‌آموزان را گروه‌بندی کند. «کل محتوای آموزشی مورد بازبینی قرار گرفته و دروسی که باید الزاما حضوری آموزش داده شود، مشخص شده و آنها که تمرین و تکرار است به بخش غیرحضوری منتقل می‌شود.» کرونا جولان می‌دهد و مدارس در تعطیلی مانده‌اند و در این میان آموزش‌وپرورش محروم‌نبودن هیچ دانش‌آموزی را تضمین کرده است. «۳۵درصد مدارس ما که تعدادشان کمتر از ۵۰ دانش‌آموز است، می‌توانند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی فاصله را رعایت کنند، کلاس‌ها طبق روال عادی برقرار است.» وزیر آموزش‌وپرورش اصل را برگزاری حضوری گذاشته است. «مگر اینکه رعایت پروتکل‌ها تحت هیچ شرایطی امکان‌پذیر نباشد. برنامه‌ریزی‌های جزئی به مدارس واگذار شده که متناسب با وضع تصمیم‌گیری فعالیت آموزشی را آغاز می‌کنند.»
زمزمه بازگشایی مدارس از خردادماه شروع شد؛ بحث‌هایی پیرامون سناریوهایی که قرار بود در مناطق سفید و زرد و قرمز اجرایی شوند تا مبادا آموزش زمین بماند؛ اما در این میان ادامه‌داربودن آموزش مجازی قطعی بود.
 «بودن یا نبود شاد»، «تعداد روزهای حضور در مدارس کم می‌شود»، «آموزش ترکیبی در‌ سال تحصیلی جدید»، «کمیسیون بهداشت و درمان مخالف بازگشایی مدارس است»، «دولت نباید در بازگشایی مدارس عجله کند» و... اخباری بودند که به بلاتکلیف‌بودن خانواده‌ها دامن می‌زدند برای همین گروهی از خانواده‌ها از تصمیم‌شان برای نفرستادن دانش‌آموزان خود به مدرسه گفتند. عده‌ای خود را ملزم به تبعیت از تصمیمات ستاد مقابله با کرونا دانستند و بودند خانواده‌هایی که در همان برزخ بلاتکلیفی باقی مانده‌اند تا وزیر تکلیف نهایی را مشخص کند.   
تصمیماتی باب میل افکارعمومی
بازگشایی مدارس حالا مسأله‌ای جهانی است؛ دغدغه‌ای مشترک میان خانواده‌ها و دولت‌ها. کرونا چند ماهی است به دغدغه جهانی بدل شده و شهروندان دهکده جهانی را به دردسر انداخته است. دولت‌ها برنامه‌ریزی می‌کنند. شهرها قرنطینه می‌شوند. مدارس به خانه‌ها کشیده شدند اما حالا بحث بازگشایی مدارس داغ شده و تصمیمات وزرای آموزش‌وپرورش سرتیتر خبرها هستند. محمدرضا نیک‌نژاد، معلم، بر این باور است وزارت آموزش‌و‌پرورش حرف‌هایی باب میل افکار عمومی می‌زند و بخشنامه‌هایی به مدارس فرستاده می‌شوند. به گفته نیک‌نژاد مدارس هم دست و پا شکسته برنامه‌های خود را دنبال می‌کنند و سعی دارند با کمترین آسیب، آموزش را جلو ببرند. او فلسفه، تئوری و پیش‌فرض مدارس را بر کلاس‌های حضوری می‌داند؛ فلسفه‌ای که حالا کرونا آن را زیر پا گذاشته تا معلم‌ها و دانش‌آموزان دنیای مجازی آموزش را محک بزنند. او تصمیم انگلیس برای بازگشایی مدارس را مثال می‌زند تا تفاوت تصمیمات بیشتر مشهود باشد. «انگلیس برای بازگشایی مدارس قوانین سفت و سختی وضع کرده و این در حالی است که یک‌میلیارد یورو برای فاصله‌گذاری اجتماعی هزینه شده است.» نیک‌نژاد به «شهروند» می‌گوید: «در ماه‌های اخیر آموزش‌وپرورش یکسری حرف‌هایی زده و از تصمیماتی گفته اما به نظر می‌رسد کارایی این صحبت‌ها و تصمیمات تنها آرام‌کردن افکارعمومی است و بس.»   
تصمیمات در اتاق‌های بسته و به دور از دغدغه خانواده‌ها، مدیران و دانش‌آموزان و معلم‌ها گرفته می‌شوند تا در قالب بخشنامه‌هایی به دست مدارس برسند اما در این میان در میدان‌داری کرونا مدارس می‌مانند و دانش‌آموزان، خانواده‌ها و دغدغه آموزش بچه‌ها. «باید این واقعیت را در نظر گرفت که دانش‌آموزان از منظر امکانات علمی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در خانواده‌های متفاوتی قرار دارند. درواقع دانش‌آموزانی که از این امکانات محروم‌ هستند بی‌شک آسیب خواهند دید.» این معلم از غیبت سرانه‌ها در مدارس می‌گوید. مدارسی که در نبود سرانه‌ها امکانات مورد نیازشان را از طریق خانواده‌ها تأمین می‌کنند. «آموزش‌وپرورش با این صحبت‌ها می‌خواهد، بگوید در مدارس حضور دارد اما این بودن یکسری امکانات می‌خواهد.»   
سندهای بالادستی بر مدرسه‌محوری تأکید دارند، ایده‌ای جهانی. ایده‌ای که کلیات را به آموزش‌و‌پرورش می‌سپارد و جزئیات به عهده خود مدارس است. به باور نیک‌نژاد کرونا بهترین فرصت بود تا  آموزش‌وپرورش امکاناتی را به مدارس بدهد یا بودجه‌ای در اختیار آنها قرار بدهد و نظارت را خود به عهده بگیرد. او معتقد است با نزدیک‌شدن به بازگشایی مدارس، مدیران در حال برنامه‌ریزی‌اند و معلم‌ها به نرم‌افزارهایی فکر می‌کنند که بتوانند آموزش را برای دانش‌آموزان راحت‌تر کنند. «اگر هدف آموزش است وزارتخانه اجازه بدهد موضوع پیش برود اما اگر به فکر اعمال نفوذ است، بحث دیگری است.»  
غیبت یک تصمیم قانع‌کننده
یک روز شبکه شاد محبوب مدارس می‌شود و روزی دیگر قرار بر این می‌شود آموزش غیرحضوری و از شبکه‌های مجازی دنبال شود. هر چند بعد از مدتی قول‌وقرارها از شیفت‌بندی دانش‌آموزان می‌گویند. تصمیماتی که هنوز خود در بلاتکلیفی دست‌وپا می‌زنند تا دانش‌آموزان، مدیران و خانواده‌ها در برزخ بی‌برنامگی باقی بمانند. علی بهشتی‌نیا، معلم، هم بر این باور است که آموزش‌وپرورش در بحث تصمیم‌گیری مشکل دارد. او معتقد است هنوز با گذشت چند ماه از کرونا وزیر و تیم کارشناسی شورای عالی نتوانسته‌اند تصمیم قانع‌کننده‌ای بگیرند تا معلم‌ها و  خانواده‌ها قانع شوند. بهشتی‌نیا به «شهروند» می‌گوید: «آموزش‌وپرورش باید قاطعانه تصمیم بگیرد.»
کشورگشایی کرونا که شروع شد، وضع شهرها یا سفید باقی ماندند یا تمایل به زردی کردند یا در لیست قرمزها جای گرفتند. وضعیت‌هایی که هر کدام سناریوی خاص خود را طلب می‌کنند تا شهروندان این دوران را با سختی کمتری پشت ‌سر بگذارند. «از مدیران مدارس سوال می‌کنیم، می‌گویند هنوز برنامه‌ای نداریم. با وجود این نمی‌دانم چه اصراری به بازگشایی مدارس در ١٥شهریور است؟» این معلم وضع کرونا را در دو هفته آینده بد پیش‌بینی می‌کند؛ با توجه به سفرهایی که در تعطیلات پشت‌ سر گذاشتیم. «باید تا اول مهر صبوری کرد برای بازگشایی مدارس.» بهشتی‌نیا معتقد است آموزش‌و‌پرورش می‌تواند نیم فصل ابتدایی ‌سال تحصیلی را مجازی برگزار و برای نیم‌فصل دوم براساس شرایط تصمیم‌گیری کند. «یک روز می‌گویند مدارس برپا هستند، روز دیگر می‌گویند مدارس بسته می‌مانند. روز دیگر شاد اجباری است و روز دیگر الزامی بر شاد نیست. دچار تعارض شده‌ایم. روسای ادارات بیشتر برمبنای مصلحت تصمیم می‌گیرند. هنوز گروهی از خانواده‌ها ثبت‌نام نکرده‌اند.»          
آموزش‌وپرورش تکلیف‌مان را مشخص کند
«شیوه آموزش مشخص شود، تکلیف ما هم معلوم می‌شود.» حمید یکی از اولیای بلاتکلیف روزهای کرونایی است. مدارس که تعطیل شدند پسر نه ساله‌اش خانه‌نشین شد و چشم دوخت به شبکه شاد، البته فضای واتساپ محل پرسش و پاسخ بچه‌ها بود. «پابه‌پای پسرم کلاس دوم را تمام کردم.» آمارهای روزانه کرونا ترس را به جان اولیا می‌اندازد، اولیایی که هنوز نمی‌دانند قرار است بچه‌هایشان در چه شرایطی‌سال تحصیلی جدید را شروع کنند. «یک روز می‌گویند حضوری و روز دیگر از ادامه آموزش مجازی می‌گویند. بلاتکلیفی وحشتناک است. یک تصمیم جدی بگیرند و تکلیف‌مان را مشخص کنند.» مینو اما چشم دوخته به اخبار تلویزیون و روزنامه‌ها تا تصمیم نهایی را برای‌ سال تحصیلی جدید دختر پانزده ساله‌اش بگیرد. «آموزش‌وپرورش بلاتکلیف است و ما را هم بلاتکلیف گذاشته است.» هر بار که تصمیم وزارتخانه رسانه‌ای شد، مینو براساس آن عمل کرد تا نه سلامت دخترش به خطر بیفتد نه از آموزش دور باشد. «قرار بر مجازی باشد، زندگی‌مان را بر مبنای آن برنامه‌ریزی می‌کنیم، اگر اصل بر حضوری باشد تکلیف‌مان مشخص می‌شود.» مهدی اما امیدوار است آموزش مجازی دنبال شود و کلاس‌های حضوری بماند برای روزهای بی‌کرونا. «روزگار آنلاین است و بد نیست آموزش هم مجازی پیش برود.» او معتقد است در سال‌های اخیر سهم اولیا در آموزش فرزندان سیر صعودی به خود گرفته و بخشی از مسئولیت به دوش پدرها و مادرهاست. «تدریس حضوری احتمال خطر را بالا می‌برد، بنابراین منطقی نیست.»

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • ناشناس ارسالی در

      والله من هم اصلا راضی نیستم که مدرسه باز بشه چون اصلا بچه دبستانی چی میفهمه از پروتکل بهداشتی ، چی میفهمه از فاصله گذاری بچه ها تا هم دیگر رو میبینند میپرن روی سر کول همدیگه خیلی نزدیک به هم بازی میکنند و اصلا کی رعایت میکنند واین خطر بزرگیه گناه دارند خدا رو خوش نمیاد که بادستهای خودمون دور از جون باعث شون بشیم

    • ناشناس ارسالی در

      همه دارن همه جا می رن به جز مدرسه خب مدرسه هم برن دیگه پس تا چه موقع باید مجازی باشه خسته سدیم ما به خدا از این مجازی

    • ناشناس ارسالی در

      خواهش مبکنم که مدارس رو با رعایت بهداشت باز کنین آخه ممکنه کرونا 2 سال یا سال ها بماند پس بچه ها باید با آن کنار بیایند و یاد بگیرن آخه درس رو با مجازی یاد نمی گیرن

    • محبوبی ارسالی در

      من خودم بچه مدرسه ای دارم ولی نمیزارم بره مدرسه از جون بچم سیر نشدم نام نویسی هم کردیم ولی بیسواد بمونه بهتر از این ریسک رفتن به مدرسه هست

    • مرتضی قرآن نویس ارسالی در

      سلام بااین شیوع بیماری کورونا مدارس بسته باشد بهتراست

    • سعید رعیت رستمی ارسالی در

      با سلام و عرض ادب ، تشکر از رسانه 55 آنلاین، بنده دبیر ریاضی و آمار و دروس اقتصادی ، در دبیرستان های یکی از ناحیه ی مازندران هستم ، بنده شخصا درک می کنم که بیماری کرونا ، جوان و مسن،نمی شناسد،..آما در یکی از ناحیه ی مازندران،با توجه به اینکه خودم،تمام شرایط و...این منطقه را میدانم ، نظر قطعی من اینست که میشه در بیشتر جاها، مدارس باز و دانش آموزان عزیز به مدرسه بروند ، البته در حال حاضر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی درمانی، بچه ها،یه خط در میان،روی صندلی بشینند و درس بخوانند ،...باور کنید این اظهار نظر شخصی نیست ، نظر قطعی بیشتر فرهنگیان ست. و حتی درخواست خود محصلین چنین است....عوارض ماندن در منزل،به خودی خود،مشکلات زیادی را برای محصلین پدید آورد ، سرخوردگی،افسردگی ، یأس و ناامیدی...،.با توجه به اینکه ، امکاناتی چون پارک ملت و همچنین مواردی در مناطق مختلف کشور ایران ، وجود ندارد،و موجبات سرخوردگی فرزندان محصل را دوچندان نموده، به جاست که با موافقت دولت ، فرزندان محصل،به مدرسه روند و بسا با دیدن دوستان خود،روحیه از دست رفته را باز گرداند ، و در رابطه ی متقابل با محیط مدرسه و ضمن تذکرات لازم از سوی مدیران ارشد....بیشتر از قبل،با فرهنگ بهداشتی درمانی ، آشناتر، شوند و پیوند مدرسه و معلم به صورت عاطفی موثرتر گردد ، البته در شکل ساده عنوان کنم در 80/درصد از مدارس ، عملا تعطیل کردن اشتباه محض بوده و هم جامعه آثار زیادی بدی خواهد دید و هم خانواده ها.... (دوستان گرامی تیم آنلاین، مطالب من را ویرایش کنید و پخش کنید تشکر وافر) سعید رعیت رستمی ، دبیر هنرستان های بهشهر و نکا مازندران......

    • ناشناس ارسالی در

      به

    • ناشناس ارسالی در

      خدا کنه باز نشه

    • فاطمه شرفی ارسالی در

      من ب بازگشایی مدارس اصلا راضی نیستم بچه هایمان اگر کرونا گرفتن کی میخات جواب بده

    • محمد ارسالی در

      خدا کنه غیر حضوری باشه با جون بچه های مردم بازی نکنید،درس رو یکسال دیگه هم میشه خوند.

    • ناشناس ارسالی در

      وای به حال محسن حاجی میرزایی اگه بچه هامون طوریشون بشه تبدیلش میکنیم به محسن خدا نیامرزی

    • مریم ارسالی در

      تو شرایط عادی مدرسه های غیر دولتی و دانشگاه شهریه زیاد میگیرن میگن یه قسمتیش برای امکاناتیه که برای دانش آموزا و دانشجوها فراهم میکنن، یه قسمتیش نظافت محیط، یه قسمتیش ...

      سوالی که پیش میاد اینه که چرا اینا تو دوران کرونا که آموزش مجازیه هم دقیقا همون شهریه رو میگیرن؟

    • ایان ارسالی در

      خواهش میکنم مدارس و رو باز کنید
      تا کی قراره مجازی باشه اخه آموزشا واقعا ضعیفه بعضی معلما کم کاری میکنن دو تا مطلب از یه کانال بر میدادن میزارن توی گروه های شاد به سوال های دانش آموزا جواب نمیدن
      بچه ابتدایی متوجه نیست
      دیگه دانش آموز دوره راهنمایی و دبیرستان که‌ می فهمه باید رعایت کنه با این کارا و آموزش های مجازی قصد دارید دانش آموز و در خطر نندازین ولی این شیوه درس دادن دیگه واقعا داره به درسامون لطمه میزنه

    • من ارسالی در

      خواهش میکنم مدارس رو باز نکنید.اصلا بچه‌ها یه سال دیرتر برن.چی میشه مگه؟انگار 6 ماه دومین.

    • ارسالی در

      منم مخالفم که حضوری بریم سر کلاس

    • --- ارسالی در

      تو این وضع نمیشه ...واقعا نمیشه

    • Mohamadreza ارسالی در

      من دانش آموز وقتی شبکه شاد برا چی برم مدرسه وقتی سلامت خودم بهتر می دونم حضوری می خوام چیکار هیچ کدوم بچه ها رعایت نمیکنن حقیقتا،ولی اموزش و پرورش تلاش برای عادی سازی داره در مورد ابتدایی نظری ندارم گوشی مناسبه یا مدرسه

    • ناشناس ارسالی در

      اصلا این کار را نکنید مگه عقل ندارین بچه ها رابه مدرسه بفرستیم

    • میلاد ارسالی در

      ححح

    • صالحی ارسالی در

      لطفا تکلیف خانواده ها رو روشن کنید یک بار میگیرن زوج و فرد بعد میشه مجازی دوباره میگیم شاد پس اول خوب براتون رو بکنین بعد تصمیم درست رو بگیرید تمام کشور وضعیت قرمز دارن یکم به فکر بچه های کشورتان باشید فکر نمیکنم اگه یک سال عقب بیفته اتفاقی پیش بیاد پس به فکر بچه های مملکت باشید

    • ناشناس ارسالی در

      اقای حاجی میرازایی، چرا میخوای مدارس رو باز کنی؟؟ میخوای همه ما دانش اموزا رو به کشتن بدی؟؟ مگه ما دانش اموزا چی کارت کردیم که واقعا نمیتونی یه تصمیمه درست بگیری؟پولتو خوردیم؟؟ مالتو خوردیم؟؟ زندگی تو سیاه کردیم؟؟ به خدا تو داری زندگی ما دانش اموزا رو سیاه میکنی، ما اینده نداریم؟؟زندگی نداریم؟؟ واقعا میخوای هممون کرونا بگیریم؟؟ اگه نمیخوای جونه هرکی دوس داری یه تصمیمه عاقلانه بگیر

    • ناشناس ارسالی در

      سلام من دخترمدرسه ای دارم اصلا به باز شدن مدر سه راضی نیستم فقط واسه رفع اشکال درسی بچمو میفرستم مدرسه

    • .... ارسالی در

      حضوری باشه
      آنلاین هیچی یاد نمیگیریم

    • علی ارسالی در

      مدارس آنلاین هم میشه خوب هم میشه! اگر هم نشد یه سال دیگه دوباره میخونن هیچ مشکلی پیش نمیاد! اینهمه آدم تند تند درس خوندن جهشی زدن به کجا رسیدن؟! بعدش هم اگه دور از جون یک نفر بگیره کل مدرسه هم میگیرن!!! یکم صبر کنید یکم خودآموزی و آنلاین آموزی کنید تا کرونا هم تموم بشه بعدش برید مدرسه بزنید تو سر و کله هم و بازی کنید.

    • ناشناس ارسالی در

      نه اموزش پروش بی خود میکنه مدرسه را حضوری کنه غیر حضوری باشه بهتر اگه یه تار مو از یه بچه ای کم بشه تمام اموزش پروش ایران را تو سرشون خراب میکنیم با جون بچه هایمردم بازی نکنید نفرین پشت سر خودتون نذارید کل مدرسه های ابتدایی چهار محال بختیاری را ببندید ما فقط اموزش غیر حضوری میخوایم

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه