ارسال به دیگران پرینت

معروف‌ترین مرثیه شهیدان کربلا در مخزن نسخه‌های خطی محافظت می‌شود

معاون اداره کل کتاب‌های خطی و نادر به نگهداری از ۳۷۷ نسخه خطی باارزش با موضوع حماسه عاشورا از جمله ترکیب‌بند محتشم کاشانی در کتابخانه ملی اشاره کرد.

معروف‌ترین مرثیه شهیدان کربلا در مخزن نسخه‌های خطی محافظت می‌شود

زهرا مدرسی، معاون اداره کل کتاب‌های خطی و نادر با اعلام این خبر گفت: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران ۳۷۷ نسخه خطی با موضوع حماسه عاشورا و ‌شهادت امام حسین (ع) و یاران بزرگوار ایشان را در گنجینه کتاب‌های خطی نگهداری می‌کند و میراث‌دار فرهنگ عاشورایی با گردآوری آثار مربوط به این حماسه است.

‎او افزود: یکی از معروف‌ترین این آثار، ترکیب‌بند محتشم کاشانی است. محتشم کاشانی یکی از شاعران در آغاز سده دهم هجری و هم‌دوره با پادشاهی شاه طهماسب صفوی است.

‎مدرسی بیان کرد: او مرثیه‌ای در ۱۲ بند سروده که هر بند آن حاوی هفت بیت شعر درباره حماسه عاشورا است و از بهترین آثار ادبی دوران صفوی به شمار می‌آید. شروع یکی از معروف‌ترین بندها و شروع شعر این تک‌بیت است: «باز این چه شورش است که در خلق عالم است/باز این چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است».

‎او  افزود: این ۱۲ بند به درجه مقبولیتی دست یافت که شعرای دیگری از جمله وصال شیرازی بعد از محتشم از این‌گونه مرثیه‌سرایی پیروی کردند، حتی سیدمحمدمهدی بحرالعلوم این ۱۲ بند را به عربی برگرداند.

معاون اداره‌ کل کتاب‌های خطی و نادر تصریح کرد: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران عهده‌دار فراهم‌آوری و حفاظت از ۱۲ نسخه خطی موجود از ترکیب‌بند معروف محتشم است و این اثر ارزشمند را در گنجینه نسخه‌های خطی خود نگهداری می‌کند.

‎مدرسی خاطرنشان کرد: می‌توان از دیگر آثار بازگوکننده تاریخ حماسه کربلا که در مخزن نسخه‌های خطی محافظت می‌شود از تاریخ طبری و الارشاد شیخ مفید نیز نام برد.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه