ارسال به دیگران پرینت

توقف درصادرات فرش ایرانی

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و بافندگان فرش دستباف گفت: صادرات فرش دستباف از سال گذشته با مشکلاتی روبرو شده و با بروز بیماری کرونا، متاسفانه صادرات فرش به صفر رسیده است.

 توقف درصادرات فرش ایرانی

محمدعلی زرینه کفش گفت: سال گذشته به پایین‌ترین سطح صادرات فرش رسیدیم که حدود ۷۰ میلیون دلار بوده و ۵۰ میلیون دلار آن، از طریق گمرک بوده و حدود ۲۰ میلیون دلار هم از طریق بار مسافری از کشور خارج شده؛ اما سال‌های قبل این عدد، نیم میلیارد دلار هم بوده است و نمی‌توانیم بیماری کرونا را، مقصر کاهش این عدد بزرگ بدانیم.

وی افزود: بخش مهم مشکلات پیش پای صادرکنندگان، به دولت، مصوبه‌ها و قانون‌های که تصویب شده مربوط می‌شود؛ به نحوی که برای تولید فرش دستباف، باید مواد اولیه وارد شود که به آن ارز دولتی اختصاص داده نمی‌شود، اما وقتی فرش بافته شد و صادرکننده می‌خواهد آن را صادر کند، ۶ ماه وقت دارد تا ارز آن را از طریق سامانه نیما به کشور برگرداند.

به گفته این مقام مسئول، فرش کالایی نیست که بتوان آن را خیلی فوری در کشورهای خارجی به فروش رساند، اما دولت می‌گوید شش ماه فرصت دارید تا ارز حاصل از صادرات را به کشور برگردانید و این یکی از مشکلات اساسی صادرکنندگان است.

زرینه کفش اظهار داشت: متاسفانه امروز شاهد آن هستیم که کشورهایی مثل هند، چین و پاکستان در حال سوء استفاده از برند ایرانی هستند و فرش‌های خود را در اروپا و امریکا به جای فرش ایرانی می‌فروشند؛ پس دولت می‌تواند با برنامه ریزی، فرش ایرانی را بهتر در دنیا معرفی کند؛ ولی متاسفانه سازمان ملی فرش هم هر سال، ضعیف‌تر از سال گذشته عمل می‌کند و وضعیت فرش ایرانی بسیار بد است.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و بافندگان فرش دستباف، در خصوص تامین مواد اولیه در داخل هم گفت: اکثر مواد اولیه ما از ابریشم گرفته تا نخ و پشم از خارج وارد می‌شود و این در حالی است که این ظرفیت در کشور وجود دارد تا حداقل از پشم گوسفندان بتوانیم استفاده کنیم و پشم گوسفندان در ذبح‌های سنتی و بخشی در کارخانه‌ای دباغی، نابود نشود.

وی ادامه داد: در حال حاضر در کشور یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر بافنده فرش داریم که در پنج سال گذشته، حدود ۵۰۰ هزار نفر از آن‌ها بیمه شده اند که این در زمان خودش خبر خوبی بود، اما حالا با رها شدن این پشتیبانی از سمت دولت، فقط ۲۰۰ هزار نفر تحت پوشش بیمه هستند و این باعث شده تا هنرمندان فرش ایرانی بی انگیزه و تقریبا نیمی از آن‌ها بیکار شوند و یا به سراغ کارهای دیگر غیر از فرشبافی رفته اند.

این مقام مسئول گفت: کسی که فرش می‌بافد هیچ هزینه‌ای برای دولت ندارد و در خانه خود تولید می‌کند بیمه تنها دلخوشی او برای آینده است که نبود آن می‌تواند کار را تعطیل کند؛ در حالیکه امروز در تهران حدود هزار فرش فروشی داریم که مشغول خدمت رسانی به مشتریان هستند؛ پس اگر کسی شکایتی از بافنده و یا فروشنده فرش دارد می‌تواند به اتحادیه مراجعه کند و در اتحادیه با تشکیل کمیسیون‌های بازرسی و حل اختلاف، حق را به حق دار خواهیم رساند.

 

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه