ارسال به دیگران پرینت

لغو طرح ترافیک مسافران مترو را کاهش نداد!

با شیوع دوباره ویروس کرونا طرح ترافیک در تهران به مدت یک هفته لغو شد. مدیر عامل شرکت بهره برداری مترو می گوید لغو طرح ترافیک بر میزان مسافران مترو تاثیری نداشته است.

لغو طرح ترافیک مسافران مترو را کاهش نداد!

 بیش از پنج ماه از شیوع ویروس کرونا در کشور می‌گذرد. تعدادی از شهروندان جان باختند و عده‌ ای هم مبتلا شدند.

هم‌زمان با شیوع کرونا در اسفند سال 98 طرح ترافیک لغو شد. این اقدام به دلیل جلوگیری از انتقال این ویروس در سیستم حمل و نقل عمومی انجام شد تا مردم بیشتر از خودروی شخصی استفاده کنند. البته در همان مقطع هم اعلام شد که باید شهروندان برای ورود به محدوده طرح با وجود لغو طرح ترافیک عوارض پرداخت کنند که بعدا این موضوع منتفی شد. 

 اجرای طرح ترافیک از ۲۴ خرداد/کاهش ساعت طرح

کش و قوس بین مسئولان ادامه داشت تا اینکه از 24 خرداد طرح ترافیک در تهران اجرا شد. البته مدیران شهری تغییراتی در اجرای طرح ترافیک داده و  ساعات طرح کاهش و برای افرادی که قبل از ساعت 8 وارد محدوده می‌شدند هزینه‌ای در نظر گرفته نمی‌شد و همچنین یک خروج رایگان بعد از ساعت ۱۴:۳۰  برای افراد درنظر گرفته شده بود. البته برای کادر درمان و تاکسی‌های اینترنتی و... هم تردد به صورت رایگان انجام می‌شد. 

 افزایش ۱۰ درصدی مسافران مترو با اجرای طرح ترافیک

نگرانی مسئولان با اجرای طرح ترافیک این بود که میزان مسافران در مترو و اتوبوس افزایش می‌یابد. بعد از اجرای طرح ترافیک به گفته مسئولان شهری فقط 10 درصد به مسافران مترو اضافه شد. 

دوباره شیوع کرونا در تهران شدت یافت و آمار مرگ و میر ناشی از کرونا بالا رفت. قرار شد که دوباره محدودیت‌هایی در شهر رخ دهد و یکی از محدودیت‌ها لغو طرح ترافیک به مدت یک هفته بود. 

بررسی تعداد مسافران مترو و اتوبوس با لغو طرح ترافیک 

یکی از مدیران شهری امروز به خبرنگار فارس گفت: قرار است در این هفته آمارگیری کنیم که چقدر لغو طرح ترافیک بر میزان مسافران در مترو و اتوبوس تأثیر دارد.

وی با تأکید بر این موضوع که تابع تصمیمات ستاد کرونا هستیم، گفت: با لغو طرح ترافیک، سفرهای غیرضروری افزایش می‌یابد و در مرکز شهر ترافیک بیداد می‌کند.

مسافران مترو تغییری نکرده اند/ روزانه ۸۲۰ هزار سفر با مترو انجام می شود

همچنین فرنوش نوبخت مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه در این باره امروز به خبرنگار فارس گفت:‌ از روز گذشته که طرح ترافیک در تهران لغو شده است، میزان مسافران در مترو تغییری نکرده است. 

وی ادامه داد: میزان مسافران در مترو در روز گذشته 820 هزار نفر بوده است، البته از زمانی که دورکاری برای برخی از کارمندان لحاظ شده است، فاصله‌گذاری بهتر در مترو اجرا می‌شد.

اعزام روزانه ۲ هزار قطار در خطوط مترو

این مقام مسوول با تأکید بر این موضوع که آمار ما تغییری نکرده است، گفت: 10 هزار مسافر بالا و پائین در حدود 2 تا 4 قطار تأثیر دارد و ما روزانه بیش از 2 هزار اعزام قطار در مترو داریم. 

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو گفت: مسافران کاهش پیدا نکرده‌اند و تقریباً مانند قبل هستند. امروز هم وضعیت مثل روز گذشته است. 

وی با تأکید بر اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در مترو گفت: هر چقدر جذابیت سفر کمتر شود، اجرای فاصله‌گذاری بهتر است، البته در ساعات پیک، فاصله‌گذاری کمتر رعایت می‌شود و در ساعات غیرپیک، فاصله‌گذاری به خوبی اجرا می‌شود. 

شهرداری تهران بعداز شیوع کرونا اقداماتی در شهر انجام داده است و همچنین در خصوص اجرای طرح ترافیک، بارها اعلام کرده است تابع نظر ستاد ملی کروناست. محمد علیخانی رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر تهران در این باره می‌گوید: شورا و شهرداری پس از شیوع ویروس کرونا با همکاری راهنمایی و رانندگی تهران برای اجرای طرح ترافیک در دوره کرونا بررسی کارشناسی دقیقی کردند و نهایتا بسته ترافیکی و حمل و نقلی را به شورای ترافیک ارسال و در آنجا تصویب شد. 

وی با تأکید بر این موضوع که طرح ترافیکی که در دوران کرونا اجرا شد با طرح ترافیک قبل از کرونا تفاوت بسیاری دارد، گفت: با حذف بسیاری از درآمدهای شهرداری، به حفظ سلامت مردم و کاهش ازدحام  در حمل و نقل عمومی توجه شده است و تأکید می‌کنم که طرح ترافیک به مانند قبل در تهران اجرا نمی‌شد. 

انجام هر محدودیت با نظر شورای  ترافیک

به گفته رئیس کمیسیون عمران و حل و نقل شورای شهر تهران، ایجاد هر نوع محدودیت ترافیکی، افزایش محدوده، تعداد مجوزهای ورود به محدوده، ساعت و روزهای اعمال طرح ترافیک در مرجع قانونی آن یعنی شورای ترافیک تصویب می‌شود و شهرداری هم عضوی از آن شوراست. 

لغو دوباره طرح ترافیک پیشنهاد شهرداری بود

بعد از کش و قوس‌های فراوان دوباره اجرای طرح ترافیک در تهران لغو شد. البته مدیران شهری می‌گویند پیشنهاد لغو یک هفتگی طرح ترافیک از سوی شهرداری بوده است و ممکن است تصمیمات سخت‌تری هم گرفته شود. 

غلامحسین محمدی مشاور شهردار تهران دراین باره می‌گوید: براساس ارزیابی کارشناسانه پیشنهاداتی را درباره اینکه لغو طرح ترافیک یا بازگشتش چه تأثیراتی را در زمینه‌های مختلف دارد، به ستاد مقابله با کرونا ارائه کرده‌ایم. 

وی تأکید کرد: یکی از این پیشنهادات در این خصوص بود که تعداد کارکنان ادارات از یک‌سوم موجود به 50درصد کاهش پیدا کند و اگر این مسئله مقدور نیست، فعلا طرح ترافیک لغو شود که در شرایط فعلی، لغو طرح ترافیک مصوب شد. 

امکان دارد دوباره لغو‌طرخ ترافیک تمدید شود

مشاور شهردار تهران تأکید کرد: این پیشنهاد از سوی خود شهرداری تهران مطرح شده است و البته همچنان بندهای کارشناسی در این زمینه برقرار است، چرا که لغو طرح ترافیک به افزایش ترافیک در تهران منجر می‌شود و مردم زمان بیشتری را باید در ترافیک بگذرانند، اما همانطور که گفتم پیشنهاد اول ما در خصوص تغییر ساعات کاری کارکنان و افزایش دورکاری بود، اما با پیشنهاد دوم ما موافقت شد. امکان تمدید لغو طرح ترافیک در تهران وجود دارد و حتی ممکن است تصمیمات سخت‌تری هم گرفته شود. 

اخیراً 1500 میلیارد تومان اوراق مشارکت به سیستم حمل و نقل عمومی تزریق شده است و قرار است در زمینه توسعه و همچنین تجهیز ناوگان اتفاقاتی رخ دهد. اگر مترو توسعه پیدا کند و قطارها افزایش پیدا کند، شهروندان به راحتی می‌توانند در مترو تردد کنند. 

سیدمناف هاشمی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در این باره می‌گوید: از ابتدای شیوع کرونا، شهرداری برنامه‌های مهار خود را آغاز کرده است. در خطوط انبوه‌بر مثل مترو و اتوبوس استفاده از ماسک حدود 98 درصد است اما موضوع رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی به نیاز سفر ارتباط دارد و برای انجام این مهم باید تعداد وسایل حمل و نقل عمومی افزایش پیدا کند. 

قرارداد خرید اتوبوس و مترو

وی از رایزنی برای قرارداد یک‌هزار دستگاه اتوبوس و 210 دستگاه واگن خبر داد و گفت: باید بخشی از سیستم حمل و نقل هم اورهال شود. 

براساس این گزارش، طرح ترافیک به مدت یک هفته در تهران لغو شده است و امکان دارد دوباره تمدید شود. مدیران شهری تأکید دارند که لغو طرح ترافیک بر میزان مسافران مترو تأثیری نداشته و مسافران همانند قبل هستند و باید برای اجرای رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در مترو و اتوبوس ناوگان جدید وارد شود و با توسعه ناوگان جدید می‌توان فاصله‌گذاری را به خوبی رعایت کرد و از شیوع ویروس کرونا جلوگیری شود. البته برخی از مدیران وعده‌هایی برای ورود اتوبوس و واگن‌های جدید داده‌اند. 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه