ارسال به دیگران پرینت

خطر افزایش مصرف آب در دوران کرونا

‌مدیریت بهینه مصرف آب یکی از مهم‌ترین اقدامات برای حفظ منابع ارزشمند آب در کشور ایران است که در ناحیه خشک و نیمه‌خشک بیابانی واقع شده است

خطر افزایش مصرف آب در دوران کرونا

 

‌مدیریت بهینه مصرف آب یکی از مهم‌ترین اقدامات برای حفظ منابع ارزشمند آب در کشور ایران است که در ناحیه خشک و نیمه‌خشک بیابانی واقع شده است.‌ همه‌ساله در مقاطع مختلفی، کشور با پیک مصرف آب مواجه می‌شود. به‌طور عام این پیک‌های مصرف معمولا در اواخر اسفندماه به‌دلیل خانه‌تکانی و شست‌وشوی منازل و در ماه‌های گرم سال به‌ویژه در مردادماه به‌دلیل رابطه مستقیم افزایش دما با مصرف اتفاق می‌افتد. متأسفانه از اواخر سال 1398 کشور ایران و دنیا با یک معضل جدی به نام همه‌گیری بیماری کرونا مواجه شد که بسیاری از محاسبات زندگی اجتماعی را با مشکل و تغییر مواجه کرد. در صنعت آب نیز که یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین صنایع زیربنایی خدماتی در هر کشوری است، این موضوع با تأثیرگذاری بر افزایش میزان مصرف، خودنمایی کرد. مهم‌ترین توصیه سازمان بهداشت جهانی در شرایط فعلی، موضوع پیشگیری و رعایت موارد بهداشتی است که در این رابطه یکی از مهم‌ترین اقدامات شست‌و‌شوی مکرر دست‌ها با آب و مواد شوینده است.قطعا رعایت بهداشت فردی بدون آب امکان‌پذیر نخواهد بود و در اینجاست که نقش آب به‌عنوان یک حلال و عامل اصلی انجام فرایند شست‌و‌شو بیش از گذشته پررنگ می‌شود. این در حالی است که در این شرایط اگر کشور دچار مشکل کمبود آب شود، علاوه بر تأمین نیازهای شرب، موضوع رعایت بهداشت فردی که عامل سلامتی است نیز با مشکل جدی مواجه خواهد شد.آمارها نشان می‌دهد در کشور ایران به‌دلیل افزایش دفعات شست‌وشو، در ماه‌های اخیر نسبت به مدت مشابه سال قبل مصرف آب افزایش یافته است.در هفته سوم اسفند 1397 و در اوج گسترش کرونا، میزان مصرف نسبت به مدت مشابه سال قبل 10 درصد، در فروردین سال 1399 نسبت به مدت مشابه سال قبل 10 درصد و در اردیبهشت و خرداد نیز در حدود هفت درصد میزان مصرف کل کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.در این شرایط توصیه می‌شود همه شهروندان محترم بیش از گذشته به مقوله مهم مدیریت بهینه مصرف آب توجه کنند و از راهکارهای مختلف در این زمینه استفاده کنند. یکی از ساده‌ترین و مهم‌ترین اقدامات، کاهش زمان بازماندن شیر آب است. 

برای شست‌وشوی دست به مدت‌زمان توصیه‌شده (30 تا 40 ثانیه) نیازی به بازماندن شیر آب و جریان‌داشتن مداوم آب نیست، بلکه می‌توان در ابتدا و پس از بازکردن شیر آب، آن را بست و عمل آغشته‌کردن دست با مواد شوینده را انجام داد و سپس در انتها برای آب‌کشی شیر آب را باز کرد. تنها با انجام همین اقدام ساده در یک جمعیت 80 میلیونی که تعداد دفعات شست‌وشوی دست هر فرد نسبت به شرایط نرمال افزایش چشمگیری داشته است، از هدررفت حجم قابل توجهی از منابع ارزشمند آبی جلوگیری خواهد شد.

شرق- علی سیدزاده*

 

 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه