ارسال به دیگران پرینت

ترامپ رئیس‌جمهور اشتباهی است

پاندمی بیماری کووید-۱۹ همه چیز را به فضای مجازی برده است. گویی در یک فضای سوررئال زندگی می‌کنیم. تبعات این بیماری حتی به عالم سیاست هم رسیده است؛ جایی که کنوانسیون دموکرات‌ها نیز برای فرار از شیوع ویروس کرونا به فضای مجازی برده است. اواخر روز دوشنبه به وقت محلی دموکرات‌ها با کمک اپلیکیشن استارت‌آپ سیاتلی «Taqtile» برنامه کنوانسیون خود را بدون دغدغه اشاعه ویروس برگزار کردند و این برنامه قرار است ۴ روز ادامه داشته باشد.

ترامپ رئیس‌جمهور اشتباهی است

پاندمی بیماری کووید-۱۹ همه چیز را به فضای مجازی برده است. گویی در یک فضای سوررئال زندگی می‌کنیم. تبعات این بیماری حتی به عالم سیاست هم رسیده است؛ جایی که کنوانسیون دموکرات‌ها نیز برای فرار از شیوع ویروس کرونا به فضای مجازی برده است. اواخر روز دوشنبه به وقت محلی دموکرات‌ها با کمک اپلیکیشن استارت‌آپ سیاتلی «Taqtile» برنامه کنوانسیون خود را بدون دغدغه اشاعه ویروس برگزار کردند و این برنامه قرار است ۴ روز ادامه داشته باشد.

 

در چهارشب کنوانسیون دموکرات‌ها که دو شب آن گذشته است، قرار است ۲ ساعت برنامه ضبط شده و ۲ ساعت برنامه زنده داشته باشند. این کنوانسیون پنج‌شنبه شب با سخنرانی جو بایدن خاتمه می‌پذیرد. در این‌باره روزنامه نیویورک‌تایمز نوشت: دموکرات‌ها که به دلیل ویروس کرونا به فضای آنلاین رانده شده بودند، در شب اول کنوانسیون خود با محکوم کردن دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، برنامه‌ای را منتشر کردند که ایدئولوژی طیف وسیعی از دموکرات‌های سوسیالیست تا بخشی از جمهوری‌خواهان را پوشش می‌دهد. میشل اوباما، بانوی سابق ایالات متحده نیز در این برنامه آنلاین تندترین سخنان را بر زبان آورد و ترامپ را رئیس‌جمهور اشتباهی خواند.  در برنامه شب اول، علاوه بر میشل اوباما، بانوی اول سابق آمریکا، برنی سندرز، سناتور محبوب پیشروها از ورمونت، اندرو کومو؛ فرماندار نیویورک، برادر جورج فلوید؛ کسی که به دست نیروهای پلیس مینیاپولیس کشته شد و برخی دیگر از دموکرات‌های مشهور دیگر مانند گرچن ویتمر، فرماندار میشیگان نیز حضور داشتند. انتتظار می‌رود تا اواخر هفته بایدن به‌طور رسمی به‌عنوان نامزد دموکرات‌ها معرفی شود. یکی از نکات بسیار مهم این جلسات حمایت دو جمهوری‌خواه از بایدن است. در این راستا جان کسیچ، فرماندار سابق اوهایو و از جمهوری‌خواهان دو آتشه برای این کنوانسیون یک ویدئو ضبط و به‌طور آشکار از بایدن حمایت کرد. چنین چیزی در زندگی عادی هرگز رخ نمی‌دهد اما زندگی در عصر ترامپ اصلا عادی نیست. کسیچ در این پیام ویدئویی خواستار وحدت همه آمریکایی شد و از آنها خواست که علیه ترامپ رای بدهند. جان کسیچ گفت: «من مطمئنم کسانی از جمهوری‌خواهان و مستقل‌ها هستند که نمی‌توانند تصور کنند از کسی که دموکرات است، حمایت کنند. آنها می‌ترسند که جو به سمت چپ‌ها گرایش پیدا کند. من به این باور ندارم و این مرد را به خوبی می‌شناسم. او مردی منطقی، با ایمان و قابل احترام است.» افزون بر این کسیچ همچنین در این پیام ویدئویی گفت شاید رای ندادن در زمان عادی به یک دموکرات توجیه‌پذیر باشد اما این دوره از انتخابات در دوران مدرن آمریکا از اهمیت بیشتری برخوردار است و باید در طرف درست تاریخ ایستاد. افزون بر کسیچ، برای نخستین‌بار یکی از اعضای سابق دولت ترامپ، در شب کنوانسیون دموکرات‌ها از نامزدی جو بایدن حمایت کرد. مایلز تیلور که بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ در وزارتخانه امنیت داخلی آمریکا خدمت کرده است، روز دوشنبه به‌طور رسمی از بایدن حمایت کرد. این مقام بلندپایه سابق دولت ترامپ گفت که وی شاهدی دست اول برای خرابکاری‌های دونالد ترامپ است. وی در یک مقاله در واشنگتن‌پست نوشت: «من می‌توانم شهادت بدهم که آمریکا در دوران ترامپ، به دلیل اقداماتی که وی اتخاذ کرد، امنیت کمتری داشت.»

میشل اوباما؛ خط آتش دموکرات‌ها علیه ترامپ

بانوی اول سابق آمریکا در حمایت از نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ تاکید کرد، میزان آرای مردم آمریکا به نامزد دموکرات‌ها در انتخابات نوامبر باید به اندازه‌ای باشد که قابل انکار و نادیده گرفتن نباشد. میشل اوباما در حمایت از جو بایدن در کنوانسیون ملی دموکرات‌ها گفت: ما باید هر کاری می‌توانیم انجام دهیم تا دوستم جو بایدن در انتخابات پیروز شود. وی ضمن محکوم کردن دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به خاطر بحران ویروس کرونا و مشکلات سلامتی که در پی این بحران به وجود آمد، گفت: «او رئیس‌جمهور اشتباهی برای کشور ماست.»

 میشل اوباما افزود: «آمریکایی‌ها هنگامی که به کاخ سفید و رهبری آن نگاه می‌کنند، به آشوب، تفرقه و فقدان همدلی پی می‌برند. به خاطر ویروسی که ترامپ برای مدت بسیار زیادی آن را دست‌کم گرفت، بیش از ۱۵۰ هزار تن از مردم جان خود را از دست دادند و اقتصادمان کاملا مختل شده است. این مساله باعث شده تا میلیون‌ها تن از مردم بیکار شوند.» وی هشدار داد: «مردم آمریکا باید به‌گونه‌ای به جو بایدن رای دهند که گویی زندگی همه ما به آن بستگی دارد.» در ادامه میشل اوباما در انتقادی تند از ریاست جمهوری ترامپ گفت: او زمان کافی داشت تا ثابت کند می‌تواند از پس مسوولیت این پست برآید اما کاملا مشخص شد که او در شرایط سختی قرار گرفته است و از پس آن برنمی‌آید. وی افزود: اگر فکر می‌کنید اوضاع از اینکه هست بدتر نخواهد شد، به من اعتماد کنید، بدتر هم می‌شود! میشل اوباما با اشاره به رای‌دهندگانی که در دوره قبل در خانه ماندند و به نوعی کمک کردند تا ترامپ در انتخابات ۲۰۱۶ میلادی پیروز شود، برلزوم مشارکت همه آمریکایی‌ها در انتخابات ۲۰۲۰ تاکید کرد. وی گفت: همه ما از پیامدهای آن اتفاق رنج برده‌ایم. میشل اوباما، بایدن را به‌عنوان یک «فرد مناسب» که می‌داند چطور اقتصاد را نجات دهد، پاندمی کرونا را شکست دهد و آمریکا را رهبری کند، توصیف کرد. در پایان میشل اوباما نتایج ریاست‌جمهوری همسرش را تحسین کرد و گفت: «هنگامی که همسر من به همراه معاونش جو بایدن کاخ سفید را ترک کردند، ما یک افزایش بی‌سابقه ایجاد فرصت‌های شغلی داشتیم. آنها ارائه خدمات درمانی را برای ۲۰ میلیون تن از مردم تضمین کردند و با دانشمندان برای کمک به جلوگیری از شیوع ابولا و تبدیل شدن آن به یک پاندمی جهانی همکاری کردند.»

سندرز: همگان متحد شوند

برنی سندرز، سناتور مستقل از ورمونت که در برنامه شب نخست حضور مجازی داشت و به‌نوعی رهبر چپ‌های دموکرات به حساب می‌آید، از این حزب خواست که وحدت خود را حفظ کند. سندرز که خود برای بار دوم نامزد این حزب شده بود اما در دقیقه نود به سود جو بایدن کنار کشید، گفت: دونالد ترامپ ما را در مسیر نزولی رفتن به سمت استبداد قرار داده است و اگر دموکرات‌ها در انتخابات نوامبر شکست بخورند؛ تصور هزینه بالای این شکست بسیار سخت خواهد بود. سندرز گفت: ما نیاز داریم جو بایدن رئیس‌جمهور بعدی ما باشد. اگر دونالد ترامپ مجددا به ریاست‌جمهوری برسد تمامی پیشرفتی که حاصل کرده‌ایم به خطر خواهد افتاد. وی عنوان کرد: دوستان من! من خطاب به شما و به همه کسانی که از دیگر نامزدهای رقابت مقدماتی دموکرات‌ها حمایت کردند و همچنین آنهایی که ممکن است در انتخابات قبلی به دونالد ترامپ رای داده باشند این صحبت را مطرح می‌کنم. آینده دموکراسی ما در خطر است. آینده اقتصاد ما در خطر است. آینده سیاره ما در خطر است. ما باید با یکدیگر متحد شویم و دونالد ترامپ را شکست دهیم و جو بایدن و کامالا هریس را به‌عنوان رئیس‌جمهور بعدی و معاون رئیس‌جمهور بعدی برگزینیم. سندرز در سخنرانی هشت دقیقه‌ای خود که از طولانی‌ترین سخنرانی‌های شب گذشته در زمان برگزاری کنوانسیون ملی حزب دموکرات به‌شمار می‌رفت، تلاش کرد تا انتخابات ماه نوامبر و انتخاب میان ترامپ و بایدن را نزاعی بر سر آینده کشور نشان دهد. او خاطرنشان کرد: این انتخابات مهم‌ترین انتخابات تاریخ مدرن این کشور است. در پاسخ به مجموعه بی‌سابقه بحران‌هایی که ما با آنها مواجه هستیم نیاز به یک پاسخ بی‌سابقه داریم. نیاز به جنبشی داریم که آماده ایستادگی و مبارزه برای دموکراسی و شرافت و علیه طمع‌کاری، الیگارشی و استبداد است؛ جنبشی که هرگز مشابه آن قبلا دیده نشده است. سندرز عنوان کرد: نرون، امپراتور روم، زمانی که روم می‌سوخت مشغول چنگ‌نوازی بود؛ حالا ترامپ مشغول گلف بازی کردن است. وی افزود: در این دولت استبداد در کشور ما ریشه دوانده است و باید به نازپروری ملی‌گرایان سفیدپوست، تعصب مذهبی، حملات زشت علیه زنان و نژادپرستی پایان دهیم.

کنوانسیون دموکرات‌ها در میلواکی

میلواکی مرکز برگزاری کنوانسیون ۴ روزه دموکرات‌ها است. در این کنوانسیون ۴روزه قرار است نامزدی جو بایدن به‌طور رسمی اعلام شود. در این ۴ روز چهره‌های برجسته‌ای سخنرانی خواهند کرد که در میان چهره‌های برجسته شب اول می‌توان به میشل اوباما و برنی سندرز اشاره کرد. این کنوانسیون چند‌بار به دلیل بیماری کرونا به تاخیر افتاد تا اینکه قرار شد به شکل مجازی برگزار شود. با توجه به شرایط ویژه‌ای که در ایالات متحده حکمفرماست، کسانی که خواهان دیدن این کنوانسیون هستند می‌توانند آن را از پلت‌فرم‌های گوناگون اینترنتی و شبکه‌های خبری مانند سی‌ان‌ان دنبال کنند. اما مهم‌ترین خبر این کنوانسیون نه اعلام رسمی نامزدی جو بایدن، بلکه معرفی معاون وی در انتخابات است که برای نخستین‌بار یک زن سیاه‌پوست در تاریخ آمریکا برای این سمت انتخاب شده است. کامالا هریس یکی از مهم‌ترین چهره‌های کنوانسیون دموکرات‌ها به‌حساب می‌آید. در این برنامه‌ها قرار است، افرادی مانند هیلاری کلینتون، نامزد سابق دموکرات‌ها در سال ۲۰۱۶، نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا نیز سخنرانی داشته باشند. شب اول این برنامه بیشتر از اینکه روی برنامه دموکرات‌ها برای انتخابات تمرکز داشته باشد، در حمله به ترامپ خلاصه شد.

خبر بد برای بایدن در شب اول کنوانسیون

پیش از برگزاری کنوانسیون دموکرات‌ها، نتایج یک نظرسنجی جدید در آمریکا نشان داد که از میزان پیشگامی جو بایدن نامزد دموکرات‌ها بر دونالد ترامپ نامزد جمهوری‌خواهان و رئیس‌جمهوری این کشور در انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده کاسته شده است. طبق نظرسنجی شبکه سی‌ان‌ان، بایدن تنها ۴ امتیاز از ترامپ جلو افتاده و درصد محبوبیتش نزد مردم به ۵۰ درصد در مقابل ترامپ ۴۶ درصدی رسیده است. این در حالی است که طبق نتایج نظرسنجی ماه ژوئن، نامزد دموکرات‌ها با ۱۴ امتیاز از ترامپ جلوتر بود و محبوبیت وی ۵۵ درصد در مقابل ۴۱ درصد ترامپ اعلام شد. طبق نظرسنجی سی‌ان‌ان، این جابه‌جایی جدید در نتایج، مربوط به رای‌دهندگان مردد است که اکنون میزان حمایتشان از ترامپ در مقابل بایدن به ۵۶ درصد در مقابل ۴۰ درصد رسیده است؛ همچنین رای‌دهندگان ۳۵ و ۶۴ ساله‌ای که در حال حاضر به سوی ترامپ گرایش پیدا کرده‌اند‌، افزایش داشته است. در حالی که در نظرسنجی ماه ژوئن نسبت به بایدن نظر مساعدتری داشتند. در میان رای‌دهندگان مستقل، محبوبیت بایدن در مقابل ترامپ در نظرسنجی دو ماه پیش، ۵۲ در برابر ۴۱ درصد بود، اما اکنون این رقم بین ۴۶ درصد برای حمایت از بایدن و ۴۵ درصد برای حمایت از ترامپ تقسیم شده است. با این همه، افرادی که از ترامپ حمایت کردند، گفتند که ممکن است نظرشان را تغییر دهند. ۱۲ درصد از هواداران ترامپ اعلام کردند که ممکن است تا قبل از روز انتخابات، تغییر عقیده دهند، در حالی که تنها ۷ درصد از هواداران بایدن از تغییر نظر خود خبر دادند.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه