ارسال به دیگران پرینت

کنکور سیاه : کنکوری که هرگز فراموش نمیشود

هشتک تعویق تمام کنکور های سراسری ، هشتک تعویق کنکور تا شرایط ایمن ، هشتک کنکوری نکشید ، هشتک روحانی کمک رئیسی کمک قالیباف کمک ، هشتک مافیای کنکور ، هشتک ستاد قاتل ، هشتک قتلگاه کنکور و هشتک کنکور 99و ..

کنکور سیاه : کنکوری که هرگز فراموش نمیشود

کنکور برگزار نمیشود ، کنکور به تعویق افتاد ، کنکور با رعایت تمام پروتکل های بهداشتی برگزار میشود ، کنکور سر موعد برگزار میشود و ...

هشتک ها و تیتر های خبری بالا به خوبی مبین وضعیت کنکور سال 99 است ،کنکوری که روح و روان حدود دو میلیون داوطلب را بازی داد اما با فراز و نشیب های بسیار بالاخره برگزار شد. در حالی که کرونا یک ویروس نانومتری در حال تغییر دنیا بود ، در ایران قدرت تعویق آزمون های سراسری را تا مطلوب شدن اوضاع  نداشت. در این مطلب سعی داریم انچه را که پشت پرده عدم تعویق کنکور ها بوده است را بررسی کنیم 

همانطور که میدانیم دولت از همان آغاز پاندمی کرونا و نزدیک شدن به تاریخ برگزاری کنکور دکتری ، بخاطر سلامت دانش آموزان و دانش جویان و شرایط وخیم کرونا در کشور تمامی کنکور های سراسری را به تعویق انداخت و با پیگیری داوطلبان و راه اندازی کمپین های مختلف در زمینه تعویق و تداوم داشتن وضعیت کرونا در کشور مجدد در دو مرحله کنکور ها به تعویق افتادند .  اما این درخواست تعویق باز هم ادامه داشت و در حالی که بسیاری از مسئولان با پیگیری داوطلبان همراه شده بودند، در نهایت تصمیم بر این گرفته شد که کنکور های ارشد و دکتری را در موعد مقرر با رعایت پروتکل های سخت بهداشتی برگزار کنند و برگزاری کنکور سراسری منوط به رعایت پروتکل های کنکور ارشد و دکتری شود .  با وجود اینکه پروتکل های در نظر گرفته شده، عملا جواب نداد و این پروتکل ها رعایت نشدند اما مسئولین همچنان به برگزاری کنکور سراسری اصرار داشتند و قرار بر این شد کنکور سراسری در زمان های از قبل تعیین شده برگزار شود .

با در نظر گرفتن تمام این مطالبی که گفته شد  باید بررسی کنیم که تعویق و یا برگزاری این آزمون های سراسری چه معایب و مزایایی داشه است.  مساله کنکور یک موضوعی است که از زوایای مختلف اجتماعی ، روانشناسی ، فرهنگی ، اقتصادی ، علمی و سیاسی به آن میشود نگاه کرد که تمامی این جنبه ها موثر بر یکدیگر هستند. 

میدانیم که برای موفق شدن باید تلاش کرد و هزینه و زمان زیادی در این راه گذاشت . کنکور هم که در جامعه ما به عنوان غول اصلی موفقیت شناخته شده است نیرو و هزینه زیادی را می طلبد به همین دلیل  بسیاری از داوطلبان هزینه و زمان زیادی را  صرف مطاله کرده اند و انرژی و نیروی خود را جهت پیروزی در این راه گذاشته اند حال با در نظر گرفتن موضوع تعویق و یا لغو کنکور مطمعنا این افراد از لحاظ روحی و روانشناسی و حتی اقتصادی  ضربه جبران ناپذیری خواهند خورد . 

اما مساله  دیگری که در خصوص این موضوع مطرح است بعد سیاسی کنکور است که به بعد اقتصادی و ضعف سیستم آموزشی کشور نیز مربوط میشود . حال این ضعف سیستم آموزشی کشور چیست ؟ همکاری آموزش و پرورش کشور با سیستم مافیای کنکور  ، مافیایی که منجر به رواج پیدا کردن این  تفکر غلط که اگر فردی از کتابهای کنکور و تست موسسات مختلف مافیای کنکور استفاده نکند نمیتواند موفق شود . این روزها کنکور تبدیل به یک صنعت شده است و تبلیغات مافیای کنکور به قدری زیاد شده است که همه دانش  آموزان و دانشجویان را تحت تاثیر خود قرار داده اند و این مافیا از کنکور کاسبی میکنند برای خودشان . پس مسلما وجود چنین مافیای موجب این میشود که با تعویق و لغو کنکور مخالفت شود زیرا میخواهند هرچه سریع تر این کنکور برگزار شود به فکر تبلیغات کنکوری سال بعد و درآمد حاصل از آن باشند . 

اما مهم ترین موضوع در این شرایط کرونایی ، سلامت داوطلبان  است . چه کسی سلامت داوطلبان و خانواده هایشان را تضمین میکند ؟ و تنها تدبیری که برای این موضوع اندیشیده اند پر کردن یک فرم خوداظهاری سلامت است که این فرم هم هیچ تضمینی ارائه نمیدهد و رعایت یکسری پروتکل بهداشتی  . با این حال کنکور 99 در کشورمان با وجود کرونا و کشمکش بین دولتمردان ، قدرت مافیا ، آسیب های روحی داوطلبان بخاطر تصمیمات مقطعی مسئولان و آسیب های جسمی و فیزیکی ای که ممکن است دچارش شوند در روزهای مقرر برگزار شد . کنکور 99 نمونه بارز تصمیم گیری در کشور است که تنها مردم هستند که متحمل  زیان و ضرر های ناشی  از آن میشوند. 

 

شیوا کشورگیر 

کارشناسی علوم سیاسی دانشگاه تهران

 

منبع : 55آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • ناشناس ارسالی در

      دانش آموزان اگر پروتکلهای بهداشتی را عمل کنند و خانواده ها تجمع نکنند اشکالی نداره، کنکور باید برگزار بشه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه