ارسال به دیگران پرینت

تشدید اعتراضات در بصره | نخست‌وزیر عراق رئیس پلیس را برکنار کرد

با تشدید اعتراضات خیابانی در استان بصره و حملات مسلحانه مشکوک به برخی رهبران این اعتراضات و فشار معترضان به برکناری رئیس‌پلیس این استان، نخست‌وزیر عراق وی را برکنار و جایگزین وی را معرفی کرد.

تشدید اعتراضات در بصره | نخست‌وزیر عراق رئیس پلیس را برکنار کرد

با تشدید اعتراضات خیابانی در استان بصره و حملات مسلحانه مشکوک به برخی رهبران این اعتراضات و فشار معترضان به برکناری رئیس‌پلیس این استان، نخست‌وزیر عراق وی را برکنار و جایگزین وی را معرفی کرد.

به گزارش فارس، «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق، دوشنبه شب (۱۷ آگوست)، طی حکمی سرلشکر ستاد «رشید فلیح» رئیس‌ پلیس بصره را برکنار کرد.

پایگاه خبری «المعلومه» بدون اشاره به جزئیاتی نوشت: الکاظمی طی حکمی به دلیل شکاف‌ها و نقض‌های امنیتی ایجاد شده در بصره، رئیس پلیس بصره را برکنار و سرتیپ «عباس ناجی» را به عنوان رئیس پلیس جدید بصره انتخاب کرد.

تشدید اعتراضات خیابانی در بصره

این عزل و انتصاب در حالی صورت می‌گیرد که از ژوئیه گذشته، معترضان بصراوی نیز همزمان با ساکنان برخی استانهای دیگر عراق از جمله بغداد، نجف اشرف،ذی‌قار، کربلا، واسط و... در اعتراض به وضعیت بد خدمات‌رسانی و اوضاع معیشتی نامساعد خود بار دیگر به خیابان‌ها آمده‌اند و خواستار برکناری شماری از مسئولان و یافتن راهکارهایی برای حل مشکلات انبار شده طی چندین سال گذشته در کشور هستند.

استان‌های مرکزی و جنوبی عراق که از اول اکتبر ۲۰۱۹ شاهد اعتراض مردمی علیه به فساد، بیکاری و نقصان خدمات عمومی به شکل تظاهرات، راهپیمایی، تحصن و اعتصاب بود و همین تظاهرات‌ها موجب شد تا «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر برای مهار اعتراضات و منافع ملی استعفا کند و در نهایت پس از کش‌وقوس‌های متعدد، «مصطفی الکاظمی» به عنوان نخست‌وزیر جدید سوگند یاد کرد و وعده داد که مطالبات تظاهرات‌کنندگان را پاسخ دهد و دولت خود را برخاسته از این تظاهرات‌ها دانست.

با گذشت یکصد روز از تشکیل این دولت، معترضان عراقی می‌گویند که شاهد اقدام قابل ملاحظه‌ای از سوی دولت برای پاسخگویی به مطالباتشان احساس نکرده‌اند. مطالباتی که مهمترین آنها بهبود سطح خدمات رسانی، اقدام برای ایجاد فرصت‌های شغلی و پیگری پرونده فساد و کشته شدن تظاهرات‌‌کنندگان است.

در چنین شرایطی، دولت و فرماندهی عملیات مشترک عراق بارها بر حق تظاهرات و اعتراض مسالمت آمیز مردم در استانهای مختلف تاکید کرده‌اند اما هم در بغداد و هم در استان بصره، این اعتراض‌ها به خشونت کشیده شد و شماری از معترضان کشته شدند.

حمله برخی معترضان به ساختمان استانداری بصره و زخمی شدن ۱۴ نیروی پلیس

دیروز نیز تظاهرات کنندگان این استان، ابتدا به صورت مسالمت آمیز اعتراض خود را آغاز کردند اما بر اساس بیانیه اداره پلیس بصره که در پایگاه خبری «بغداد الیوم» منتشر شد، این اعتراضات که به صورت مسالمت آمیز تا اداره پلیس بصره و مقابل منزل استاندار ادامه داشت، سرویس‌های امنیتی نیز امنیت تظاهرات‌کنندگان را بر عهده داشتند. اما پس از رسیدن معترضان به مقابل منزل استاندار، برخی از آنها اقدام به پرتاب کوکتل مولوتوف به سوی این منزل و کاروان حفاظتی این ساختمان مسکونی کردند که موجب آتش گرفتن این کاروان و بخشی از باغ و ساختمان مذکور تخریب شد.

بنا بر این گزارش، شماری از معترضان به سوی یکی از خودروهای پلیس نیز کوکتل مولوتوف پرتاب کردند و آن را به آتش کشیدند و در درگیری با نیروهای امنیتی موجب زخمی شدن ۱۴ نیروی پلیس شدند که حال یکی از آنها وخیم است.

در ادامه بیانیه اداره پلیس بصره آمده است: درست است که نیروهای پلیس بصره مامور به خویشتن داری بودند اما این امر به آن معنا نبود که با افرادی که امنیت بصره را به بازی می‌گیرند، برخوردی نکنند. لذا با این خاطیان بر اساس نص قانون و مواد قانونی مربوط به هرگونه تعدی به سرویس‌های امنیتی و دارایی‌های عمومی و خصوصی برخورد خواهد شد.

حملات مسلحانه از سوی افراد ناشناس به رهبران اعتراضات بصره

در این میان یک منبع آگاه امنیتی نیز به بغداد الیوم گزارش دارد که دیروز (دوشنبه)، افراد مسلح ناشناس دو فعال معترض بصراوی به نامهای «لودیا ریمون» و «عباس صبحی» را هدف گلوله قرار داده‌اند و هر دو بر اثر شدت جراحات وارده به بیمارستان انتقال یافتند و تا تحت عمل جراحی قرار گیرند.

از سوی دیگر پایگاه خبری السومریه نوشت که دیروز افراد مسلح ناشناس در یکی از مناطق بصره به سوی سه معترض این استان تیراندازی کردند که حال دو نفر از آنها وخیم است.

۱۴ آگوست جاری (جمعه پیش)، افراد مسلح ناشناس، «تحسین اسامه» یکی از فعالان اعتراضات خیابانی بصره را در منطقه «الجنینه» استان بصره که محل کار او بود، ترور کردند و گفته می‌شود وی به ضرب ۲۰ گلوله جان خود را از دست داده است.

در پی ترور تحسین اسامه، بر شدت تظاهرات‌ها و تجمع‌ها مقابل اداره پلیس بصره افزوده شد و معترضان با سردادن شعار علیه رئیس‌پلیس و «اسعد العیدانی» استاندار بصره، خواستار برکناری آنها شدند.

کمیساریای حقوق بشر در بصره

«مهدی التمیمی»، مدیر دفتر کمیساریای حقوق بشر در بصره در گفت‌وگو با «بغداد الیوم» ضمن ابراز تاسف از حوادث روز گذشته در بصره و درگیری برخی معترضان با نیروهای امنیتی تصریح کرد که کمیساریای حقوق بشر بر ضرورت خویشتن‌داری و پرهیز از خشونت در تظاهرات‌ها و تاکید بر حق مطالبه‌گری به صورت مسالمت آمیز تاکید دارد اما همچنان شاهد نقض مکرر این حق تظاهرات‌کنندگان و زخمی شدن برخی نیروهای امنیتی هستیم.

وی از همه طرف‌ها خواست تا به اصل حق تظاهرات پایبند باشند و به معترضان حمله نکنند و معترضان نیز به فرهنگ تظاهرات و مسالمت آمیز بودن آن پایبند بمانند و تنها حقوق خود را مطالبه کنند.

 
 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه