ارسال به دیگران پرینت

مراقب کلاه خود باشید!

اتفاق وحشتناکی است اما حقیقت دارد، بعضی از فروشنده‌ها گنجشک را رنگ می‌کنند و به جای قناری می‌فروشند، این تقلب بزرگ درباره بسیاری از برندهای وسایل برقی خانه رخ می‌دهد، مخصوصاً برندهایی که خیلی مشهورند و خواهان زیاد دارند و فروشنده‌ها، یک برند دیگر را با تغییرات کوچکی به جای آن برند می‌فروشند. پس حواستان باشد تا راحت‌تر بتوانید مشت متقلب را باز کنید.

مراقب کلاه خود باشید!

«این روزها پا که می‌گذاری به یک فروشگاه لوازم‌خانگی، سرگیجه می‌گیری، از یک یخچال، ۱۰ برند متنوع و از یک اتو، ۲۰ برند مختلف و از یک فرش، صدها مدل در مغازه وجود دارد. مدل‌ها و برندهایی که خیلی از آنها تقریبا در یک بازه قیمتی هستند، کارایی نسبتا یکسانی دارند و حتی شکل ظاهری‌شان هم شبیه هم است. همه اینها انتخاب را برای خرید سخت می‌کند، فرقی هم ندارد که برای خرید جهیزیه یا برای تغییر دکوراسیون خانه یا برای خرید جایگزین یکی از لوازم‌ خانگی که به‌یک‌باره از کار افتاده‌است، به بازار مراجعه کرده‌ باشید. خرید زمانی سخت‌تر می‌شود که بدانید برخی از فروشنده‌ها تقلب می‌کنند و برند دیگری را به جای برند اصلی به شما می‌فروشند. همه اینها می‌تواند خرید را برای شما، آن هم در شرایط کرونایی، که باید بیشتر مراقب باشید و کمتر در بازار بگردید، سخت‌تر کند. مخصوصا در وضعیتی که قیمت لوازم‌ خانگی، روزانه که نه، دقیقه‌ای بالا می‌رود، باید بیشتر مراقب باشید تا کلاه سرتان نرود. در ادامه اما راه‌هایی مناسب برای خرید یک وسیله برقی خانگی کارآمد به شما پیشنهاد می‌دهیم؛ راه‌هایی که از تحقیقات میدانی چند هفته‌ای ما به‌ دست آمده‌ است.

گیج‌کننده‌ است. حالا هر کسی یک کارخانه یا کارگاه زده‌ است و وسیله برقی منزل تولید می‌کند. این که کدام برند داخلی یا خارجی، بهتر کار می‌کند یا این که کدام برند، عمر طولانی‌تر دارد، همه اینها می‌تواند در انتخاب شما، خارج از هزینه‌ای که برای خرید کنار گذاشته‌اید، موثر باشد و حتی انتخابتان را تغییر دهد.

ایرانی بخریم یا خارجی: شاید تفکر عموم این باشد که جنس خارجی بهتر است اما باید بدانید که بسیاری از برندهایی که فروشنده‌ها به عنوان جنس خارجی به شما می‌فروشند، ایرانی‌اند؛ پس گول اسم لاتین گوشه سمت راست روی ماشین لباسشویی را نخورید. مانند خودروهای داخلی، بسیاری از برندهای خارجی هم در کارخانه‌های داخل کشور مونتاژ می‌شوند و اگر روزی مثلا تلویزیون شما که برند خارجی است، خراب بشود، این شرکت داخلی مونتاژکننده‌ است که آن را برایتان درست می‌کند. همچنین به‌ خاطر وجود تحریم‌ها، بسیاری از شرکت‌های خارجی در ایران اجازه فروش ندارند و این یعنی این که شما، با خرید یک جنس خارجی که ممکن است قاچاق هم باشد، هیچ خدمات پس از فروشی دریافت نخواهید کرد. بنابراین بهترین کار این است که جنس ایرانی را انتخاب کنید که حداقل خدمات پس از فروش دارد. با این کار هم چرخ کارخانه ایرانی را می‌چرخانید و به کارگر ایرانی کمک می‌کنید و هم این که پولتان را دور نمی‌ریزید.

انتظارتان را مشخص کنید: برای این که بتوانید انتخاب درستی داشته‌ باشید، انتظارات و کارایی‌هایی را که مثلا از یک یخچال انتظار دارید، مشخص کنید. اگر شما شاغلید و مجبورید غذای روزانه‌تان را نیم‌پز کنید و در فریزر نگه دارید، پس باید فریزر بزرگ‌تر و قوی‌تری داشته‌ باشید یا اگر مخلوط‌کن نیاز دارید، تنها یک مخلوط‌کن بخرید، نه یک وسیله همه‌کاره که هم آبمیوه‌گیری دارد و هم چرخ‌گوشت. به جز اینها، برخی از برندهای لوازم‌ خانگی، ماشین لباسشویی بهتری دارند و بعضی دیگر هم ماشین ظرفشویی‌شان بهتر است؛ پس اگر یخچال برندی معروف شده‌است، این دلیل نمی‌شود که آن برند جاروبرقی خوبی هم داشته‌ باشد.

پرس‌وجو کنید: فرقی ندارد که برای خرید جهیزیه یا برای جایگزینی اجاق‌ گاز قدیمی‌تان قصد خرید اجاقی نو را دارید، بهترین کار این است که درباره اجاق‌ گازهای جدید، از دیگران سؤال کنید. از دوستان و آشنایانی که به‌تازگی برندی را خریداری کرده‌اند و از نوعروسان، درباره کارایی برند اتویی که می‌خواهید بخرید، بپرسید، زیرا شاید برندی را مد نظر داشته‌باشید که در پنج، شش سال گذشته، به جای پیشرفت، پسرفت کرده‌ باشد.

به فکر آینده باشید: خدمات پس از فروش، در انتخاب یک کالای برقی خانگی، خیلی مهم است. پس اگر ماکروویو خارجی می‌خرید، مطمئن شوید در صورت شکستن سینی داخل محفظه، خدمات پس از فروش دارد و می‌توان دوباره آن را تعویض کرد.

بهینه فکر کنید: حقیقت این است که عمر مفید مخلوط‌کن برند ایرانی که شما خریده‌اید، ۱۰ سال است و شما اگر درست از آن استفاده کنید، ممکن است، عمرش طولانی‌تر و مثلا ۱۲ سال شود. برای این که بدانید عمر مفید هر برند چند سال است، می‌توانید از تعمیرکاران بپرسید؛ با این کار با یک تیر دو نشان می‌زنید، هم متوجه می‌شوید که کدام برند بیشتر خراب می‌شود و روی تعمیرکار را می‌بیند و در نتیجه، عمر کوتاه‌تری دارد و هم می‌فهمید که کدام برند جنس بهتری دارد. یکی دیگر از مواردی که باید در زمان خرید به آن توجه کنید، مصرف برق یک وسیله است، توجه به نمودار مصرف بهینه برق در زمان خرید، می‌تواند شما را در زمان دیدن قبض برق، خوشحال‌تر کند.

کارشناسی انتخاب کنید: بهترین مشاور برای خرید وسایل برقی خانه، می‌تواند فروشنده کاربلدی باشد که سال‌ها در این حرفه است، کسی که البته شما هم به او اطمینان دارید و او، بدون قصد و غرض و بدون اجبار در خرید، به شما در انتخاب کمک می‌کند. آنها بیشتر از جنس‌های پرفروش بازار خبر دارند و می‌توانند راهنمایی‌تان کنند.

مراقب کلاه خود باشید!

اتفاق وحشتناکی است اما حقیقت دارد، بعضی از فروشنده‌ها گنجشک را رنگ می‌کنند و به جای قناری می‌فروشند، این تقلب بزرگ درباره بسیاری از برندهای وسایل برقی خانه رخ می‌دهد، مخصوصاً برندهایی که خیلی مشهورند و خواهان زیاد دارند و فروشنده‌ها، یک برند دیگر را با تغییرات کوچکی به جای آن برند می‌فروشند. پس حواستان باشد تا راحت‌تر بتوانید مشت متقلب را باز کنید.

قاچاق نخرید: حالا که برخی از برندهای خارجی، بساط تولید را از کشور جمع کرده‌اند و دیگر برندشان در ایران به فروش نمی‌رسد، بازار قاچاق داغ است و قاچاقچیان برندهای خارجی مشهور را از شهرهای مرزی به کشورمان وارد می‌کنند و به پایین‌ترین قیمت هم به شما که مشتری هستید، می‌فروشند. با این حال، پیشنهاد می‌کنیم جنس قاچاق نخرید، زیرا با این کار خودتان را از حقوق بسیاری محروم می‌کنید، بخصوص از حق گارانتی و خدمات پس از فروش؛ البته شاید مهم‌ترین حقی که با خرید جنس قاچاق از خودتان دریغ می‌کنید، حق خرید جنس اصل است، زیرا با این کار به قاچاقچیان اجازه می‌دهید تا جنس تقلبی به شما بفروشند؛ در بسیاری از موارد کالای قاچاقی که از فروشندگان تحویل می‌گیرید، با آن چیزی که به شما نشان داده شده، بسیار متفاوت است؛ پس پولتان را برای کالایی که در نهایت معلوم نیست چه خواهد بود، خرج نکنید؛ چراکه پیدا کردن فروشنده جنس قاچاقی که کالایتان را از او خریده‌اید، کار بسیار دشواری است و البته نباید هم انتظار داشته‌ باشید ماموران انتظامی به شما که خودتان شریک جرم هستید، کمک کنند.

گول ظاهر را نخورید:

شما ممکن است ماشین لباسشویی برندی خاص را انتخاب کنید و برای خرید آن به بازار بروید، اما به خاطر تقلبی بزرگ، ماشین لباسشویی برند دیگری نصیب‌تان شود. به این شکل، هم پول بیشتری پرداخت کرده‌اید و هم وسیله‌ای را که مد نظرتان نبوده، خریده‌اید؛ اما نگران نباشید، شما می‌توانید جلوی تقلب بزرگ را بگیرید، تنها راه این است که قبل از رفتن به بازار، تحقیقات‌تان را به طور کامل انجام دهید و مشخص کنید دقیقاً چه نوع سرخ‌کنی و با چه سری از ساخت می‌خواهید بخرید. بعد از انتخاب، عکس وسیله مورد نظرتان، رنگ، کد، جای دکمه‌ها، قد و حتی وزن وسیله را بدانید و بعد به بازار بروید. اگر فکر می‌کنید قد یخچالی که انتخاب کرده‌اید، با اندازه‌ای که فروشنده به شما نشان می‌دهد، متفاوت است، بهتر است با متری که در جیب دارید، ضخامت، طول و عرض یخچال را اندازه بگیرید و جای کلیدها و آب‌ریز یخچال را چک کنید. چک‌کردن مدارک تولید وسایل خانگی مثلا پلوپزی که می‌خواهید بخرید هم می‌تواند به شما کمک کند تا به اصل یا تقلبی بودن جنس پی‌ببرید.

از جای معتبر بخرید: از فروشگاه‌های معتبر خرید کنید. بهترین کار این است که از نمایندگی برندی که انتخاب کرده‌اید، خرید کنید. درست است احتمالا در شهر محل اقامت شما خیابان یا راسته‌ای برای فروش وسایل برقی خانه وجود دارد، اما معمولا در همین راسته است که شما با فروشنده‌هایی مواجه می‌شوید که می‌خواهند به هر قیمتی کالایشان را به شما بفروشند. کالاهایی که امکان تردید در اصالتشان وجود دارد.

امتحان کنید: قبل از این که جاروشارژی یا ماشین لباسشویی را که خریده‌اید، به خانه ببرید، از فروشنده بخواهید آن را برایتان امتحان کند. در بعضی مواقع، همزنی که شما انتخاب کرده‌اید، ممکن است از همان زمانی که از کارخانه بیرون می‌آید، خراب باشد اما وقتی که شما همزن برقی‌تان را به خانه می‌برید و می‌خواهید از آن استفاده کنید، می‌بینید چنگک‌هایش به هم نمی‌خورد. در این صورت برگرداندن آن فایده‌ای ندارد، پس بهترین کار این است که قبل از خرید، از صحت و سلامت کالایی که می‌خواهید بخرید، مطمئن شوید.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه