ارسال به دیگران پرینت

سفرها به مقصد آخرت آغاز شد

منیره چگینی: طبق آخرین اعلام وزارت بهداشت و درمان، ۲۷۱ شهرستان در وضعیت قرمز و هشدار کرونایی قرار دارند وبیمارستان‌ها تخت خالی، مخصوصا در بخش آی سی یو جهت پذیرش بیمار جدید ندارند.


سفرها به مقصد آخرت آغاز شد

 در این شرایط بسیاری از خانواده‌ها خود را برای سفر در آخرین تعطیلات پیش از آغاز ماه محرم و صفر آماده می‌کنند و طبق پیش‌بینی‌ها، از امروز (پنج‌شنبه) ترافیک را در جاده‌های منتهی به شهرهای زیارتی و شمالی کشور شاهد خواهیم بود. بر اساس گزارش‌های پلیس راهور ناجا، روز گذشته (چهارشنبه) نسبت به زمان اجرای فاصله گذاری، ۵۸‌درصدی تردد در جاده‌ها ترددهای شهری افزایش داشته است. این حجم از سفر به استان‌های شمالی ایران در حالی انجام شده که روسای دانشگاه علوم پزشکی مازندران و گیلان از سیر صعودی شیوع کرونا در این استان‌ها ابراز نگرانی کردند و معتقدند با تداوم سفرها، این دو استان از وضعیت قرمز عبور خواهند کرد. باور کارشناسان، احتمال ابتلا به کرونا در شرایط سفر ۱۴‌درصد بیشتر است. استان گیلان یکی از مقاصد گردشگری در تعطیلات پیش رو است که در وضعیت قرمز و حاد کرونایی قرار دارد و به اعتقاد سیما لاری، سخنگوی وزارت بهداشت و درمان: «شیب موارد بستری و ابتلا در شهرستان‌های ورودی و پرمسافر استان گیلان مانند رشت، رودبار، آستارا، رودسر، لنگرود و لاهیجان دارای روند تندتری است. همچنین موارد بستری و ابتلا به کرونا در استان مازندران نیز ظرف شش هفته گذشته بیش از چهار برابر افزایش پیدا کرده است». گزارش‌های وزارت بهداشت نیز این موضوع را تایید می‌کند و ۲۰ تا ۳۰‌درصد موارد ابتلا و بستری مربوط به مسافرانی است که به شهرهای گیلان سفر کرده‌اند. همچنین وضعیت شهرهای زیارتی مانند قم و مشهد نیز بهتر از گیلان و مازندران نیست، این موضوع را می‌توان در صحبت‌های معاون کل وزیر بهداشت جست‌و‌جو کرد که شرایط مشهد و خراسان رضوی را بغرنج توصیف کرده است. ایرج حریرچی براین باور است ظرف یک ماه اخیر تعداد مبتلایان به کرونا در مشهد ۳۰۰‌درصد رشد داشته است که جمعیت قابل توجهی از این آمار مسافران بوده‌اند. روز سه‌شنبه نیز محمدرضا قدیر، رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم از قرمز شدن وضعیت کرونایی استان به‌دلیل عدم رعایت اصول و پروتکل‌های بهداشتی خبر داد و گفت: «عدم استفاده از ماسک حضور در تجمعات و برگزاری مراسم‌ها و همچنین جدی نگرفتن بیماری توسط برخی از مردم موجب بازگشت وضعیت قرمز در قم شده است». در این شرایط ظاهرا هزاران خانواده گوششان را بر روی این هشدارها بسته‌اند و خود را برای سفر آماده می‌کنند. البته شلوغی و تردد، فقط مخصوص جاده‌ها نیست و بلیت‌های قطارها به استان‌های شمالی و مشهد نیز تمام شده است. به باور یکی از آژانس‌های مسافرتی در روز سه شنبه (۱۴ مرداد) همه بلیط‌های قطار به مقصد مشهد به اتمام رسید و ۸۰‌درصد بلیط‌های شهرهای شمالی نیز به فروش رسیده است.

مسعود مردانی، عضو ستاد ملی مقابله با کرونا از مردم خواست با توجه به تعطیلات پیش رو به سفر نروند تا پیک ابتلا کاهش یابد. او بر این باور است مسافرت باعث همه‌گیری شیوع کرونا می‌شود و مردم باید این روزها صبوری کرده و با رعایت اصول بهداشتی و در خانه ماندن کادر درمانی و مسئولان بهداشتی را یاری کنند. همچنین مسعود یونسیان، استاد دانشکده بهداشت و عضو کمیته اپیدمیولوژی کوویدـ19 علوم پزشکی تهران، درباره سفر در ایام کرونایی گفته است: حضور در رستوران‌ها و اماکن بین راهی، تماس بین فردی و تماس با سطوحی که روزانه افراد متعدد با آنها تماس دارند و به‌طور مناسب ضدعفونی نمی‌شوند، افزایش اختلاط بین افراد از خانواده‌های مختلف از جمله علل افزایش بروز بیماری متعاقب سفرهای بین شهری است. مشکل اصلی این است که بین هر نوع تغییر رفتار و تغییر در تعداد موارد جدید بیماری روزها تا هفته‌ها فاصله وجود دارد و در نتیجه مردم عادی ممکن است به سادگی متوجه ارتباط بین این وقایع نشوند و در آنالیزهای آماری بهتر می‌توان این ارتباط را دید به خصوص آمارهای مرگ چندین هفته بعد از تغییر رفتارها تغییر می‌کنند. بیایید در این روزهای اوج کرونا سفر نکنیم و در خانه بمانیم و ایام عید سعید غدیر را در کنار اعضای خانواده به شادی سپری کنیم. احمد صادقی، یک کارشناس مدیریت بحران نیز بر این باور است که در روزهای اوج کرونا پرهیز از سفر مسئولیت اجتماعی یک شهروند در قبال جامعه خود است. متاسفانه شاهد آن هستیم که برخی از شهروندان موضوعاتی نظیر استفاده از ماسک و .. را رعایت می‌کنند اما نسبت به سفر توجه کافی را ندارند. این یک واقعیت است که سفر احتمال ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهد و متاسفانه ابتلا به کرونا نیز هم به خود فرد و هم به جامعه آسیب می‌زند. پس اقدام برای پرهیز از سفر و در مجموع هر اقدامی برای پیشگیری از ابتلا به کرونا در شرایط فعلی مسئولیت اجتماعی است که یک شهروند در قبال جامعه‌اش و نیز کادر درمان دارد. صادقی با بیان اینکه کلانشهرها و شهرهای توریستی بیشترین آسیب را از کرونا می‌بینند، اظهار کرد: تصور کنید یک نفر به سفر برود و حتی آنطور که برخی ادعا می‌کنند تنها به ویلا یا ملک شخصی خودشان در استان مقصد رفته و ترددی ندارند. آیا این افراد در یک خودرو حضور نخواهند داشت؟ خودرو فضای بسته است که اگر یک نفر ناقل بی‌‌‌علامت باشد می‌تواند به‌دلیل چندین ساعت حضور مداوم در مسیر و در فضای بسته آن را به دیگران منتقل کند. آیا این افراد در طول مسیر به سرویس بهداشتی مراجعه نخواهند کرد و اگر به‌دلیل ترافیک و افزایش زمان سفر.. مجبور به استفاده از سرویس بهداشتی شوند، چه کار خواهند کرد؟

به شمال و مشهد سفر نکنید

روز گذشته سخنگوی وزارت بهداشت از آغاز موج سفر در کشور ابراز نگرانی شدید کرد و گفت: در تعطیلات پیش رو از سفر غیرضروری به استان‌های دارای وضعیت قرمز و هشدار بپرهیزید. سیما لاری همچنین از فوت 185 تن از سه شنبه (16 مرداد) تا چهارشنبه (15 مرداد 99) خبر داد و گفت: «در این مدت دو‌هزار و 697 بیمار جدید مبتلا به کووید19 در کشور شناسایی شد که یک‌هزار و 331 نفر از آنها بستری شدند» با توجه به این آمار، مجموع بیماران کووید19 در کشور به 317‌هزار و 483 نفر رسید و تا کنون 17‌هزار و 802 نفر جانشان را از دست داده‌اند. این آمار در شرایطی منتشر می‌شود که 4129 نفر از بیماران در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. بنا بر آمار وزارت بهداشت، استان‌های مازندران، تهران، گلستان، خراسان شمالی، اردبیل، اصفهان، البرز، خراسان رضوی، کرمان، سمنان، آذربایجان شرقی، مرکزی، یزد و گیلان در وضعیت قرمز قرار دارند و استان‌های فارس، ایلام، لرستان، هرمزگان، زنجان، قزوین، آذربایجان غربی، بوشهر، همدان، قم، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویر احمد هم وضعیت هشدار را تجربه می‌کنند.

 

منبع : آرمان ملی
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • ناشناس ارسالی در

      حالا که دولت مثل همیشه سهل انگاری میکنه وجلوی ورود مسافران به گیلان رونمیگیره واین مسافران بی عقل وزبان نفهم همینطوردارن میان شمال خودمردم شمال اصلا به این مسافران خدمات ارائه ندهند شایدم مثل اسفندگروههای خودجوش برای برخوردبامسافران تشکیل بشه

    • ناشناس ارسالی در

      واقعا تواین شرایط بهتون چه خوشی میگذره بارفتن به شمال کافیه 10 دقیقه به ای سی یو بیمارستانهای شمال سربزنیدتا مسافرت ازیادتان بره مامردم گیلان ازاومدن شما به استانمون متنفریم حالا میفهمم چراکشورماازمهارکرونا ناتوانه بابودن شهروندانی مثل شما کرونا حالا حالاها موندگاره فقط لب ودهن هستید واززمین وزمان گله دارید جزازرفتارزشت خودتان اینهمه میگن نریدشمال این اسمش لجبازی نیست حماقته ای کاش مسئولین بی عرضه باقوانین قضایی حتی شماروزندانی میکردن

    • ناشناس ارسالی در

      وقتی نظرات رامنعکس نمی کنید دیگه چراجابرای ثبت دیدگاه داریدواقعاکه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه