ارسال به دیگران پرینت

روزنامه چینی: آمریکا را تهدید کرد

ایالات متحده آمریکا از ماه می سال جاری ویزای روزنامه‌نگاران چینی در آمریکا را 90 روزه کرده و تمدید آن نیز سخت و محدود شده است.

روزنامه چینی: آمریکا را تهدید کرد

در ماه‌های گذشته آمریکا از تشدید سخت‌گیری‌های صدور ویزا برای روزنامه‌نگاران و خبرنگاران چینی ساکن آمریکا خبر داد. او دلیل این سخت‌گیری را بدرفتاری چین با روزنامه‌نگاران آمریکایی اعلام کرد.

این دو کشور که در سال‌های گذشته دست به اقدامات متوالی تلافی‌جویانه زده‌اند، اینک انتقام‌ها را به عرصه روزنامه‌نگاران و خبرنگاران خود رساندند.

"هو شی جین" مدیر مسئول "گلوبال تایمز ادیتور" در این باره اعلام کرد: اگر تمام خبرنگاران چینی ساکن آمریکا مجبور به ترک این کشور شوند، چین هم خبرنگاران آمریکایی ساکن چین و هنگ‌کنگ را اخراج  خواهد کرد.

"هو" در حساب تویتری خود نوشت: با توجه به اینکه طرف آمریکایی ویزای روزنامه‌نگاران چینی ساکن آمریکا را تمدید نکرده است، طرف چینی نیز سناریوی موجود برای ترک خبرنگارانش از آمریکا را آماده می‌کند. اگر شرایط به همین شکل پیش برود چین نیز در اقدامی تلافی‌جویانه مقدمات خروج خبرنگاران آمریکایی ساکن هنگ‌کنگ را فراهم می‌آورد.

چین و آمریکا در ماه های اخیر چندین سیاست و اقدام "هرچه عوض دارد گله ندارد" را انجام داده‌اند و اینک نوبت به اقدامات تلافی‌جویانه در حوزه رسانه‌ها رسیده است/ عکس تزئینی است

تلافی اخراج روزنامه نگاران چینی از آمریکا

روزنامه گلوبال تایمز از سوی "پیپلز دیلی" به عنوان روزنامه اصلی حزب حاکم کمونیست چین منتشر می‌شود.

ایالات متحده آمریکا از ماه می سال جاری ویزای روزنامه‌نگاران چینی در آمریکا را 90 روزه کرده و تمدید آن نیز سخت و محدود شده است. پیش از این چنین ویزایی به طور معمول برای خبرنگاران محدودیتی نداشت.

این دو کشور در ماه های اخیر چندین اقدام "هرچه عوض دارد گله ندارد" را انجام داده‌اند و اینک نوبت به اقدامات تلافی‌جویانه در حوزه رسانه‌ها رسیده است. آمریکا چندین رسانه چینی که تحت حمایت حزب کمونیست در این کشور هستند  را ابزار خارجیان خواند.

هنوز مشخص نیست که چند روزنامه‌نگار و خبرنگار چینی تحت تاثیر قانون جدید صدور ویزا در آمریکا قرار می‌گیرند.

چین نیز روزنامه‌نگاران و خبرنگارن سه روزنامه  نیویورک‌تایمز، وال‌استریت‌ژورنال و واشنگتن‌پست را در سال جاری اخراج کرده و تهدید کرده هر اقدام آتی این کشور با اقدامات علیه روزنامه‌نگاران چینی در آمریکا مطابقت دارد.

این به آن درهای آمریکا و چین

در ماه می بسیاری از کارشناسان تهدید روزنامه‌نگارن را نتیجه افزایش تنش‌ها بین آمریکا و چین عنوان کردند. اما در روزهای گذشته که دعوای آمریکا و چین بدتر شد و "دونالد ترامپ" دوباره پس از 2 ماه، در یکی از نشست‌های خبری اخیرش از واژه "ویروس چینی" به جای " کووید 19" استفاده کرده، وزارت خارجه آمریکا هم کنسولگری چین در شهر "هیوستون" ایالت تگزاس را تعطیل کرد.

این اقدام پس از آن صورت گرفت که تعدادی فرد ناشناخته فیلم‌هایی را منتشر کردند که نشان می‌داد افرادی در حیاط ساختمان کنسولگری چین در هیوستون، در حال آتش زدن کاغذ‌هایی در سطل آشغال هستند.

با توجه به اینکه طرف آمریکایی ویزای روزنامه‌نگاران چینی ساکن آمریکا را تمدید نکرده است، طرف چینی نیز سناریوی موجود برای ترک خبرنگارانش از آمریکا را آماده می‌کند/ عکس تزئینی است

یک روزنامه نزدیک به حزب

وزارت خارجه چین  نیز در اقدام تلافی‌جویانه دیگر دستور داد که کنسولگری آمریکا در شهر چنگدو بسته شود. چینی‌ها هم این اقدام را "پاسخی ضروری و قانونی" به آمریکا در واکنش به دستور بسته شدن کنسولگری این کشور در شهر هیوستون در ایالت تگزاس عنوان کردند.

چین و آمریکا دو سال پیش نیز در دیپلماسی جنگ تجاری خود را آغاز کردند. در آن زمان تنها یک روز بعد از آنکه آمریکا فهرست جدید خود برای اعمال تعرفه بر روی ۱۳۰۰ کالای وارداتی  از چین به ارزش ۵۰ میلیارد دلار را منتشر کرد پکن نیز در اقدامی مشابه لیست جدیدی از تعرفه بر روی کالاهای وارداتی از  آمریکا را به نمایش درآورد.

 

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه