ارسال به دیگران پرینت

غائله ملک جماران کار دست شهردار تهران داد؟ | حناچی دیگر به جلسات هیات دولت دعوت نمی‌شود؟

درهای پاستور در طول یک ماه گذشته به روی سکان‌دار بهشت بسته‌ بوده است. گویا روابط دولت و شهرداری شکرآب شده و روحانی و حناچی دل خوشی از یکدیگر ندارند.

غائله ملک جماران کار دست شهردار تهران داد؟ | حناچی دیگر به جلسات هیات دولت دعوت نمی‌شود؟

درهای «پاستور» در طول یک ماه گذشته به روی سکان‌دار «بهشت» بسته‌ بوده است. گویا روابط دولت و شهرداری «شکرآب» شده و روحانی و حناچی دل خوشی از یکدیگر ندارند. اولین ‌بار خبر عدم حضور شهردار تهران در جلسات هیات دولت را محمدجواد حق‌شناس، عضو شورای شهر تهران در توییتر خود اعلام کرد. یکشنبه شب هم حسن خلیل‌آبادی، دیگر عضو شورای شهر که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد در مورد چرایی عدم دعوت از حناچی برای حضور در جلسات هیات دولت توضیح داد. اما ریشه‌های این قهر سیاسی را باید در «جماران» جست‌وجو کرد.


غائله ملک جماران اواخر خرداد ماه آغاز شد و برخی شهروندان ساکن منطقه جماران به یک ساخت‌وساز غیرقانونی اعتراض کرده و در همین راستا نامه‌ای خطاب به شهردار تهران مکتوب می‌کنند که این نامه در فضای مجازی نیز منتشر شد. پس از رسانه‌ای شدن این موضوع برخی اعضای شورای شهر وارد عمل شده و برای بازدید از این ساخت‌وساز غیرقانونی راهی جماران شدند. در جریان بررسی‌ها مشخص شد که این ملک که متعلق به نهاد ریاست‌جمهوری است علاوه بر ساخت یک طبقه غیرقانونی، پروانه ساخت نیز اخذ نکرده است. شهرداری برای نشان دادن حسن‌نیت خود بلافاصله پروانه ساخت را صادر کرد و در ادامه تخریب یک طبقه ساخته شده غیرقانونی را دستور داد. پیش از محرز شدن همه شرایط، خبرهایی مبنی بر اینکه ملک متعلق به شخص حسن روحانی است، شنیده می‌شد که البته همان زمان از سوی اعضای شورای شهر و نهاد ریاست ‌جمهوری تکذیب شد. در توضیحات تکمیلی درباره این اتفاق هم مشخص شد که این موضوع ناشی از یک سوءبرداشت بوده و ملک متعلق به نهاد ریاست‌جمهوری است نه رییس‌جمهوری! در حالی که در فضای مجازی و برخی رسانه‌های مخالف دولت تاکید شده ‌بود که ملک جماران متعلق به حسن روحانی است. به هر روی این موضوع با ورود شورای شهر و شهرداری حل و فصل شد اما تبعات آن «شکرآب» شدن روابط دولت و شهرداری و احتمالا شورای شهر بود، شهرداری و شورای شهری که مدیریت آن از سال ۹۶ به این‌ سو با اصلاح‌طلبان بوده و پیش‌‌بینی می‌شد، روابط خوبی میان شهرداری و شورای شهر با دولت برقرار باشد. این میان برخی بر نقش محمود واعظی، رییس دفتر رییس‌جمهوری در مخدوش شدن این روابط تاکید کرده‌اند و البته دور از ذهن نیست که کاروان اعتدال و توسعه در دولت این ‌بار هم در تغییر روابط رییس‌جمهوری با اصلاح‌طلبان نقشی ایفا کرده ‌باشد. با این حال پیگیری‌های خبرنگار روزنامه «اعتماد» از دولت در ارتباط با این موضوع بی‌نتیجه ماند.

 

حضور شهرداران تهران در جلسات هیات دولت رسمی است که از دولت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و شهرداری غلامحسین کرباسچی آغاز شد. اگرچه هیچ قانونی در مورد حضور شهردار در جلسات دولت وجود ندارد اما براساس یک قانون نانوشته، شهردار تهران عضو مهمان این جلسات است و در ادوار مختلف حضور یا عدم حضورش در جلسات «پاستور» نشانه‌ای از روابط خوب دولت و شهرداری داشت؛ این روند تا دوران شهرداری محمود احمدی‌نژاد ادامه داشت اما پس از آن متوقف شد و تا پایان دوره ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد نیز ادامه نداشت. با روی کار آمدن حسن روحانی، رسم حضور شهردار در جلسات بار دیگر اجرایی شد اما باز هم «اختلاف» این روند را متوقف کرده است. اگرچه حناچی پانزدهم تیر ماه در جمع خبرنگاران گفت که دعوت‌نامه برای حضور در جلسات هیات دولت را دریافت کرده و مشکلی در این زمینه ندارد اما احتمالا این اظهارنظر برای جلوگیری از دامن زدن به این اختلاف بوده تا مبادا کار برای شهردار سخت‌تر شود؛ چراکه یکی از اعضای شورای شهر تهران به «اعتماد» گفته این موضوع در حال حل و فصل است و شهردار هم ترجیح داده در نشستی که با اعضای شورای شهر داشته در این مورد سکوت کند اما در همان نشست به اختلاف به وجود آمده اشاره کرده‌ و پیگیری‌های شورای شهر در مورد تخلف ملک جماران را علت آن عنوان کرده است.

 

گفته می‌شود که علی ربیعی، سخنگوی دولت اگرچه به ‌دلیل ابتلا به کرونا قرار نیست، نشست خبری برگزار کند اما احتمالا ظرف امروز و فردا به این پرسش که چرا حناچی دیگر در جلسات هیات دولت حضور ندارد، پاسخ خواهد داد.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه