ارسال به دیگران پرینت

ولیعصر یک قدم دیگر به ثبت جهانی نزدیک شد.

خیابان ولیعصر(عج) یک گام دیگر به ثبت جهانی نزدیک شد. در ادامه مجموعه اقدامات شهرداری تهران برای تقویت ویژگی‌های فرهنگی خیابان ولیعصر، روایت‌های تاریخی و خاطرات شهروندانی که با این خیابان آشنا بودند، به تفکیک هر محل نیز بر سایت نقشه تهران قرار گرفت.

 ولیعصر یک قدم دیگر به ثبت جهانی نزدیک شد.

قبلا ستون‌هایی را در پیاده‌رو این خیابان دیده بودیم که هر کدام یک کیو‌آر‌کد دارند و زمانی که با گوشی تلفن همراه اسکن می‌شوند، روایت یکی از نقاط تاریخی این خیابان را تعریف می‌کنند. حدود 120‌روایت برای این خیابان مشخص شده و ستون مربوط به آنها در 40نقطه خیابان نصب شده بود. اکنون در اقدام دیگری، اطلاعات مربوط به این نقاط در نقشه آنلاین تهران هم قابل دسترسی است. تیم اطلاعات مکانی سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران لایه اطلاعاتی دیگری روی سایت نقشه تهران به نشانی map.tehran.ir اضافه کرده‌اند که «قصه‌های خیابان ولیعصر» نام دارد.

وقتی وارد این سایت می‌شوید، این گزینه را با نشانه یک «سرستون» باستانی مشاهده می‌کنید و درصورت فعال‌کردن آن برچسب‌هایی به خیابان ولیعصر اضافه می‌شوند. کلیک‌کردن روی هر کدام از این برچسب‌ها، کاربر را به صفحه مخصوص آن مکان هدایت می‌کند. در این صفحه متنی که پیشینه و اهمیت تاریخی و فرهنگی هر محل را تعریف می‌کند، قرار گرفته ‌و فایل صوتی آن نیز قابل شنیدن است. در سامانه نقشه تهران علاوه بر جانمایی این اماکن، مسیریابی منتهی به این مقاصد نیز در دسترس کاربران قرار داده شده است. با نشانی اینترنتی valiasr.tehran.ir نیز می‌توان مستقیما به صفحه فهرست این مکان‌ها وارد شد و شرح سابقه میدان‌ها، اماکن مذهبی، تاریخی، تجاری و تفریحی این خیابان را مطالعه کرد.

 مدیر موزه خیابان ولیعصر‌ و مدیر پروژه ساماندهی بلندترین خیابان خاورمیانه در این‌باره می‌گوید: «وقتی که بدانیم هر نقطه از شهر چه بوده و چه داستانی داشته است، داستان زندگی ما به‌عنوان یک شهروند تهرانی با آن پیوند می‌خورد. این درباره نسل جوانی که برخلاف پدر و مادرهایشان خاطره‌ای از نقاط شهر ندارند، ضرورت بیشتری پیدا می‌کند.»

وحید قاسمی می‌افزاید: «نقل خاطرات نسبتی بین ما و شهر برقرار می‌کند و باعث می‌شود در حفاظت از خیابان ولیعصر مؤثر‌تر عمل کنیم. کار قصه همین است. قصه فقط گذشته یک مکان نیست بلکه اکنون و فردای شهر را می‌سازد. اگر این کار را نکند، صرفا دلیلی برای نوستالژی و غم غربت می‌شود.»

او با اشاره به حفظ میراث تاریخی در دیگر شهر‌های جهان، می‌گوید: «تقریبا در تمام شهر‌های توسعه‌یافته و درجه‌یک دنیا این کار انجام شده است. آلمانی‌ها و فرانسوی‌ها در خیلی از شهرهای بزرگ خود این کار را انجام داده‌اند. هلندی‌ها تاریخچه بخش زیادی از آمستردام را به همین شکل در مبلمان شهری آورده‌اند. مثلا در پیاده‌رو پلاکی نصب شده که در روی آن عددی می‌بینید. اگر این عدد را وارد سامانه یا سایتی کنید که برای همین منظور ساخته شده است،‌ می‌توانید داستان مربوط به آن محل را پیدا کنید.» قاسمی با اشاره به اینکه بازنگری طرح تفصیلی مخصوص خیابان ولیعصر در جریان است و همین هفته هم جلسه‌ای مربوط به آن برگزار شد، گفت: «داستان‌ها ما را در یک شبکه قرار می‌دهد و اگر بتوانیم این را گسترش بدهیم، قصه‌های آدم‌ها درباره خیابان باز‌تولید می‌شود.»

خانه «انیس‌الدوله»، خانه «پروفسور عدل»، خانه «دکتر فاطمی»، «مهدیه تهران»، «کاخ مرمر»، «قصه‌های پله‌های یوسف‌آباد»، «ساندویچ یکتا» و «میدان منیریه» بخشی از این روایت‌ها هستند. 

 اصلاح طرح تفصیلی خیابان ولیعصر

بررسی پرونده ثبت جهانی ولیعصر در یونسکو به سال‌۲۰۲۰ ‌نمی‌رسد ولی ممکن است با تلاش مدیریت شهری و شورای شهر در سال۲۰۲۱ کار ثبت به نتیجه برسد.

بخشی از اقدامات شهرداری برای ثبت جهانی خیابان ولیعصر، بازسازی فضای سبز و وضعیت ترافیک در این خیابان است. این معبر شهری با ۱۸‌کیلومتر طول و اختلاف ارتفاع ۵۰۰ متری از میدان راه‌آهن تا تجریش، ویژگی‌های لازم برای تبدیل‌شدن به خیابان کامل (شامل همه انواع حمل‌ونقل شهری) را دارد. طرح تفصیلی خیابان ولیعصر‌ نیز به همین دلیل مورد بازنگری قرار گرفته ‌و کمیسیون ماده‌۵ در سال گذشته موضوع 3متر عقب‌نشینی اجباری در محدوده خیابان را لغو کرد.

در چند سال گذشته وضعیت درختان خیابان بهبود یافته است. در خیابان ولیعصر ‌ظرف ۳‌سال گذشته هر سال بیش از یک هزار اصله درخت چنار ۱۳سال به بالا با بن بیش از 50سانتی‌متر کاشته شده که از این تعداد تنها ۳‌درصد خشک شده‌اند.

منبع : اقتصاد نیوز
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه