ارسال به دیگران پرینت

ادعای دوباره کیهان: ابراهیم گلستان جاسوس انگلیس بود

روزنامه کیهان نوشت: ابراهیم گلستان، از فعالان رسانه‌ای و تبلیغاتی کودتای 28 مرداد 1332، باز هم درباره ادبیات، هنر و روشنفکری اظهارنظرهای خاصی کرده و تلاش نموده تا خودش را انسان شریف و درستکاری نشان دهد.

ادعای دوباره کیهان: ابراهیم گلستان جاسوس انگلیس بود

روزنامه کیهان نوشت: ابراهیم گلستان، از فعالان رسانه‌ای و تبلیغاتی کودتای 28 مرداد 1332، باز هم درباره ادبیات، هنر و روشنفکری اظهارنظرهای خاصی کرده و تلاش نموده تا خودش را انسان شریف و درستکاری نشان دهد. او در بخشی از مصاحبه اخیرش که با عنوان «مانیفست گلستان» در روزنامه شرق منتشر شده، گفته است: «من همیشه به خودم انتقاد دارم. اگر هم از ایران بیرون آمدم، به این خاطر است که همه کارهای ممکن را کردم. هر کاری که فکر کنید. من اصلا رفتم آبادان تا قصه وضعِ خراب آبادان را بنویسم و آنجا کارم را هم کردم و مشغول بودم تا اینکه مرخصی آمدم تهران و آن داستانِ ملی ‌شدنِ نفت و اینها پیش آمد. من را از شرکت نفت بیرون کردند برای خاطر اینکه مخالفِ سیستم آنها رفتار می‌کردم. اما کنسرسیوم اصرار کرد برایشان فیلمی ‌بسازم که گفتند ما او را از شرکت نفت بیرون کردیم و آنها گفتند این را می‌خواهیم.»

این در حالی است که گلستان قبلاً در مصاحبه‌ای که دی‌ماه سال 1386 در هفته‌نامه «شهروند امروز»، منتشر شد، گفته بود:

«...زمانی که چاپخانه مخفی... را در داوودیه کشف کردند... فکر کنم سال 1334 بود... من آنجا رفتم، فوق‌العاده بود. وارد یک اتاق می‌شدی که خلا (توالت) بود، سنگ خلا (توالت) را درمی‌آوردی، پله بود، پله‌ها را پایین می‌رفتی و می‌دیدی آنجا چاپخانه است. آدم‌های جالبی هم بودند. مثلا من به تیمسار بختیار گفتم، خبر می‌دادید وقتی به اینجا حمله می‌کنید، من بیایم، عکس و فیلم بگیرم. گفت: حالا نشد دیگر. گفتم: خب حالا بیایید با یک دسته، مثل دیشب برویم در آن محل دوباره انگار همان هجوم دیشب است تا من فیلم بردارم، تا من برای خبر از شما عکس و فیلم بگیرم...»

همچنین فرخ غفاری در گفت‌و‌گویی که در کتابی منتشر شد، درباره گلستان گفته بود: «...گلستان از طرفی توانست با شرکت کنسرسیوم نفت قراردادی ببندد. در صورتی که ما با شرکت ملی نفت کار می‌کردیم. عواملی که بعد از دکتر مصدق آن قراردادها را امضا کرده بودند، دستگاه‌های بسیار مجهزی را برای گلستان آوردند. چندین متخصص بزرگ، فیلمبردار، صدابردار و تنظیم‌کننده معتبر انگلیسی به گلستان کمک می‌کردند و نوع کارشان بسیار محکم‌تر از ما بود. گلستان با همین دستگاه‌ها بود که بعدا سنگ بنای استودیوی خودش را گذارد که واقعاً استودیوی مجهزی بود. البته در این استودیو بیشتر به فکر تبلیغ شرکت کنسرسیوم نفتی بودند تا نشان دادن فیلم برای داخل کشور!...»

علاوه‌بر این، بر اساس اسناد ساواک، «ابراهیم گلستان» به جاسوسی برای انگلیس متهم شده بود که این سند به همراه اطلاعات و اسناد دیگری درباره وی، در کتاب «حکایت سینماتوگراف» از محصولات انتشارات کیهان، منتشر شده است.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه