ارسال به دیگران پرینت

خبرخوش کرونایی سخنگوی سابق وزارت بهداشت /

ماجرای آمار ۲۵ میلیونی ابتلا به کرونا

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت با اشاره به روند نسبتا صعودی موارد ابتلا و مرگ ناشی از کرونا در کشور طی هفته های اخیر و بار مضاعف کاری برای مدافعان سلامت، گفت: انتظار داریم در صورت مشارکت وسیع اجتماعی در رعایت پروتکل های بهداشتی، از میانه مردادماه روند کاهشی را شاهد باشیم.

ماجرای آمار ۲۵ میلیونی ابتلا به کرونا

، کیانوش جهانپور در نشست خبری پویش همدلی با مدافعان سلامت، گفت: با روند نسبتا صعودی که در هفته‌های اخیر در ابتلا به بیماری کووید- ۱۹ و موارد فوت ناشی از آن مشاهده می‌شود، بار مضاعفی بر دوش نظام سلامت و شبکه بهداشت و درمانی و مدافعان سلامت وارد شده است. در این روزها و هفته‌های اخیر که فشار مضاعف شده، آنچه بیشتر از قبل اهمیت دارد، تقویت روحیه همکاران مدافعان سلامت در مقابله با این بلای جهانی است. با این هدف، پویش همدلی با مدافعان سلامت در دستور کار سازمان نظام پزشکی و با مشارکت وزارت بهداشت قرار گرفت و هشتگ «جان ما، ایران ما» برای این پویش ملی در نظر گرفته شده است.

وی افزود: در این مسیر نیازمند ارتقای انگیزه‌ها و روحیه مدافعان سلامت هستیم و با این همدلی سعی می‌کنیم که این انگیزه‌ها را ضمن درک متقابل از تلاش‌های انجام شده، افزایش دهیم.

جهانپور در پاسخ به سوالی درباره فاصله توصیه‌های انجام شده با پذیرش عملی در جامعه گفت: پس از توفیق نسبی در مدیریت بیماری کووید-۱۹ در اواخر اسفند و فروردین که نتایج آن را با کاهش چشمگیر نمودار مبتلایان و تعداد موارد فوت در اردیبهشت ماه مشاهده کردیم، متاسفانه بخشی از جامعه و برخی مسئولان دچار عادی پنداری شده و بازگشایی‌ها نیز همزمان انجام شد و به این عادی نمایی کمک کرد و جامعه‌ای که به نوعی هوشیار شده بود و ترس از کرونا را داشت، این هوشیاری جای خود را به عادی پنداری داد که این عادی پنداری تاثیر خود را در کاهش رعایت مسائل بهداشتی و ایمنی گذاشت. در تیر ماه نیز از همان کشته‌ها برداشت می‌کنیم و متاسفانه آمار فوت مبتلایان به کرونا به اندازه مجموع دو ماه قبل است و بیش از ۵ هزار نفر را به دلیل افزایش موارد ابتلا از دست دادیم.

وی ادامه داد: البته راه بازگشت وجود دارد. کشورهای دیکر هم این بازگشت را داشته اند و ۹۶ کشور شاهد نمودار صعودی مبتلایان هستند. البته در ۱۹ کشور شاهد نمودار نزولی یا پایدار بودیم. برای امروز و فردا باید فکر کرد و از تجربه‌های ماه‌های اخیر درس گرفت. به هر حال نیازمند این هستیم که این پیام را به جامعه منتقل کنیم که عادی پنداری که ایجاد شده مشکل ساز بوده و حتی ممکن است برای ماه‌ها و سال های آتی هم مشکل ساز باشد. پویش «من ماسک می‌زنم» که از ابتدای تیر ماه شکل گرفت و بعد در اواسط تیر ماه استفاده از ماسک در مکان های عمومی اجباری شد، در روزهای آتی نتیجه خود را نشان می‌دهد.

جهانپور گفت: اگر این پویش‌ها با مشارکت وسیع اجتماعی همراه نباشد، ممکن است در اواخر شهریور و ابتدای مهر ماه به چند برابر این اعداد برسیم و ممکن است در ابتدای آبان با یک بحران انسانی در حوزه کرونا مواجه شویم. این موارد، اقدامات پیشگیرانه است که به تفاهم و تعامل مردم با دستگاه‌های اطلاع رسانی برگردیم. امروز بخشی از این هدف حاصل شده است و اکنون موارد ابتلا و به ویژه موارد فوت به یک ثباتی رسیده است که البته راضی کننده نیست و انتظار داریم از میانه مرداد ماه روند کاهشی را شاهد باشیم.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت افزود: شاید در مستندسازی در کشور ضعف‌هایی داشته باشیم، اما مدافعان سلامت که واژه و مفهوم جدیدی نیست و خاص کرونا نبوده است. در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و زمانی که شبکه بهداشت در کشور گسترش پیدا کرد، جنبه‌ها و جلوه‌های کار مدافعان سلامت را شاهد بودیم. امروز در بسیج ملی مقابله با کرونا نیز شاهد استمرار و بروز دیگری از این تلاش‌ها هستیم.

جهانپور در پاسخ به سوالی درباره شهید محسوب شدن مدافعان سلامت نیز گفت: در مورد مقررات و آیین نامه‌ها برای شهید محسوب شدن، تابع مقررات کشور هستیم. بر اساس نامه‌ای که وزیر بهداشت به مقام معظم رهبری ارسال کردند نیز، عنوان شهدای خدمت سلامت در نظر گرفته شد. از طرفی به نوعی جنبه عوارض شغلی نیز مطرح است و همکاران به نوعی در مسیر خدمت درگیر شده و به شهادت رسیدند، عبارت شهید خدمت خیلی هم بدون فلسفه و سابقه در قوانین نیست. تمام تلاش وزارت بهداشت این است که حداکثر امکانات رفاهی و دل‌جویی را برای خانواده این شهدا فراهم کنیم. تلاش وزارت بهداشت برای جذب منابع و مسیرهایی که بتوانیم امکانات خاصی را برای خانواده این عزیزان در نظر بگیریم، ادامه دارد.

وی ادامه داد: درباره کلیه کارکنان سلامت نیز مباحث رفاهی همواره مطرح بوده، در اوج تحریم، در اوج خالی بودن خزانه دولت، در اوج مشکلات مالی وزارت بهداشت و با کاهش ۷۰ تا ۸۰ درصدی درآمد اختصاصی، این مشکلات تشدید هم شد. با این همه تاخیر در پرداخت معوقات پرسنلی نسبت به ماه‌های قبل کاهش یافته است. البته به روز نشده است، اما تاخیرها کاش یافته است. استمدادی است که وزیر بهداشت از دولت هم طلبیده که امیدواریم با کمک دولت وضعیت بهتر شود.

جهانپور درباره وضعیت دسترسی به داروهای کرونا در بازار، گفت: دارویی که بر اساس روال و رویه قانونی در شورای تدوین فهرست دارویی کشور، هزینه –اثربخش تشخیص داده شده باشد، وارد فهرست دارویی کشور شده است. در شریط اضطراری هم اگر هر دارویی برای مقابله با کرونا بر اساس شواهد علمی اثربخش باشد، قطعا از مسیر کمیته علمی و کمیته درمان با استفاده ازاختیارات ستاد ملی کرونا از مسیر اورژانسی وارد فهرست دارویی کشور خواهد شد.

وی ادامه داد: اینکه کسی بر اساس اجتهاد شخصی صحبت کند، درست و حرفه ای نیست. در عین حال حواشی هم در فضای مجازی مطرح می شود که اصلا از جنس طبابت نیست و بیشتر در زمره شایعات است. حال این موارد ممکن است بیمار و خانواده بیمار را به سمت تهیه داروهای خاص به عنوان درمان قطعی و اکسیر حیات بیمار کرونا برد و ممکن است افراد متوجه بازار سیاه دارویی شوند، همانطور که متاسفانه این اتفاق در ماه های گذشته چه بر اساس توصیه های فضای مجازی و چه بر اساس تک نسخه های همکاران ما رخ داده است.

جهانپور افزود: ممکن است ۸۰ تا ۱۲۰ میلیون پول داده باشند و داروی دیگری یا داروی تقلبی دریافت کرده باشند. در جایی که تشخیص داده شد، مانند ورود رمدسیویر به فهرست دارویی، اقدام هم شد که خوشبختانه تولید داخلی هم دارد و در اخرین توزیع هم سهمیه لازم در اختیار دانشگاه های علوم پزشکی گذاشته شده تا برای بیمارانی که تحت اکسیژن هستند، مصرف شود.

وی تاکید کرد: توصیه اکید ما این است که به هیچ وجه برای تهیه دارو به بازار سیاه مراجعه نکنند و توصیه مکرر ما به همکاران مان این است که دارویی خارج از دارونامه رسمی کشور را تجویز نکنند. طبق بند پ ماده ۷۲ قانون برنامه ششم توسعه این اقدام تخلف بوده و پیگیری آن بر اساس ماده ۱۱ قانون نظام پزشکی می تواند مورد برخورد قرار گیرد. در این روزها درباره داروهای متعددی صحبت می شود، اما اغلب این ها خروجی نداشته و نخواهد داشت. مادامی که مطالعات علمی پایان نیافته و مورد قضاوت کمیته علمی قرار نگیرد و از سازمان غذا و دارو مجوز تولید و واردات نگیرد، تولید، تبلیغ، واردات، تجویز و ... آن خلاف مقررات است.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره آمار ۲۵ میلیونی ابتلا به کرونا که چند روز قبل مطرح شد، اظهار کرد: این عدد مربوط به مطالعه‌ای در زمینه میزان مواجهه احتمالی با کرونا و بر اساس حجم نمونه کوچکی بود. آمار کرونا آن چیزی است که دکتر لاری -سخنگوی وزارت بهداشت هر روز ظهر اعلام می‌کند. این نوع مطالعه‌ها در کشورهای مختلف انجام می‌شود. این مطالعه مبتنی بر تست‌های آنتی بادی یا سرولوژی بوده است. این تست‌ها با یکدیگر متفاوت بوده و میزان منفی و مثبت کاذب بالایی دارند و معیار مناسبی برای تشخیص قطعی کرونا نیستند. مسلم است که در ایران و همه کشورهای درگیر با ویروس کرونا، اغلب و اکثر جامعه به این ویروس مبتلا نشده‌اند. در ایران و همه کشورها ایمنی نسبت به این ویروس ایجاد نشده است. همان طور که رییس جمهوری هم اعلام کردند، چون اکثر جامعه مبتلا نشده‌اند، همچنان باید مدیریت بیماری در دستور کار باشد.

جهانپور در پاسخ به سوالی درباره تناقض در آمارهای کرونا گفت: موضوع ۲۵ میلیون نفر ابتلا به کرونا مربوط به یک مطالعه سرولوژیک بوده و یک مدل سازی و تخمین محسوب می‌شود و اعداد بالاتر از این همه با این مطالعات به دست آمده است. این موارد به هیچ عنوان آمار نیست و بر اساس تست مولکولی و قطعی نیستند.

جهانپور درباره وضعیت تولید واکسن کرونا نیز گفت: گروه های مختلف در دنیا و ده ها موسسه در بیش از ۱۶۰ کشور بر روی واکسن کرونا کار می کنند و هر یک هم مسیر زمانی خود را دارند. باید توجه کرد که تایید واکسن برای تجویز و تولید انبوه نیازمند مراحلی است که قطعا تا ماه های آینده در دسترس بشر قرار نمی گیرد و البته بعد از آن هم که در دسترس قرار بگیرد، جمعیت این کره خاکی بیش از ۸ میلیارد نفر است و تولید آن به اندازه کفایت ایجاد یک ایمنی جمعی ناشی از واکسیناسیون ممکن است ماه ها و سال ها طول بکشد. بنابراین وعده خوشبینانه تولید واکسن تا پاییز و ماه های آینده نباید به مردم داد.

وی درباره افزایش آمار مرگ و میر در سه ماهه ابتدای امسال، ادامه داد: آمار مرگ و میر سالانه در هیچ کشوری خطی نیست که در ایران هم همینطور است. از طرفی امسال یک عامل مرگ و میر با عنوان کرونا در کشور داشتیم که تا امروز حداقل ۱۴ هزار مورد فوت ناشی از ابتلای قطعی به این بیماری داشته ایم. البته ممکن است موارد بیشتر باشد، اما آنچه قابل ارائه است، آمار موارد قطعی و شناسایی شده است.

وی تاکید کرد: باید توجه کرد که هنوز یک سوم ظرفیت تخت های ویژه اختصاص داده شده به بیماران کووید-۱۹ خالی است. اگر مطرح می شود که بیماران کرونا در ۳۵۰۰ تخت در بخش های ویژه بستری شدند، از میان ۵۵۰۰ تخت آی سی یویی هست که به بیماران کرونا اختصاص پیدا کرده که ۵۰ درصد تخت های آی سی یو کشور است.

وی درباره هزینه درمان کرونا در کشور گفت: قسمت عمده این هزینه کرونا را وزارت بهداشت و بیمه ها متقبل می شوند. اگر مدافعان سلامت هم به کووید- ۱۹ مبتلا شده باشند، هزینه درمانی آنها نیز مانند بقیه مردم خواهد بود و مثل بقیه خدمات دریافت می‌کنند. یعنی هیچ تفاوتی بین مدافعان سلامت و سایر افراد نیست و مانند همه فرانشیز را پرداخت می‌کنند. هیچ تمایزی بین هیچ ایرانی در ارائه خدمات به بیماران کرونا وجود ندارد. البته قبل از این در جاهایی که دانشگاه های علوم پزشکی، فرانشیز را برای کارکنان خودشان رایگان می کردند، دستگاه های نظارتی آن را تخلف دانسته و از حدود و صغور هیات امنای دانشگاه خارج دانسته اند. البته ستاد ملی مقابله با کرونا می تواند بحث بسته های حمایتی از مدافعان سلامت را مصوب و ابلاغ کند.

جهانپور درباره تجمعات در ماه‌های محرم و صفر اظهار کرد: جلسات کارشناسی در معاونت بهداشتی و کمیته بهداشتی ستاد مقابله با کرونا در حال انجام است. قطعا هرگونه تجمع و افزایش ترددها و مراودات موجب افزایش و شیوع ویروس کرونا خواهد شد، اما این‌که چه جایگزینی برای آن در نظر گرفته خواهد شد، باید پروتکل‌ها تدوین شود. به محض اینکه پروتکل ها ابلاغ شود، اطلاع رسانی می کنیم.

وی درباره پرداخت کارانه پزشکان و پرستاران، گفت: پرداخت کارانه در استان ها و دانشگاه های مختلف متفاوت است. البته بعضا در بیمارستان ها هم ممکن است متفاوت باشد. در جامعه پرستاری از هفت ماه تا هشت تا ۹ ماه تاخیر داریم و در جامعه پزشکی از هشت ماه تا ۱۴ ماه تاخیر را داریم.

جهانپور درباره وضعیت پزشکان و پرستاران داوطلب نیز گفت: همگام با جامعه پزشکی، موارد متعددی از حضور داوطلبانه جامعه پرستاری را داشته ایم و حتی معاونت پرستاری با همکاری نظام پرستاری تعداد زیادی از همکاران پرستار، به ویژه پرستاران آی سی یو را در استان های مختلف جابجا کردند که به صورت داوطلبانه بوده است.

وی با اشاره به شرایط ذبح دام در عید قربان نیز گفت: انتقال کرونا از دام به انسان وجود ندارد، اما اگر قرار باشد ذبح دام همراه با تجمع باشد و بعد از آن بخواهند مراسم برقرار کنند با پروتکل ها همخوانی نخواهد داشت.

جهانپور در پاسخ به سوالی درباره آمار ابتلا به کرونا و آمار ۲۴ درصدی مرگ و میر ناشی از کرونا در بیمارستان ها، گفت: آمار ۲۴ درصدی مرگ و میر را تکذیب می کنم. اصلا چنین چیزی وجود ندارد. مرگ و میر بیمارستانی ما در تیر ماه ۱۰ درصد کل موارد بستری تشخیص مثبت کرونا بوده که در فروردین ماه ۱۴.۶ درصد بوده است. نه تنها در بستری ها افزایش موارد مرگ و میر نداشتیم، بلکه با توجه به افزایش تجربه، مهارت و ... در تیر ماه کاهش موارد مرگ و میر بیماران بستری داشتیم.

وی همچنین گفت: در حوزه اقلام حفاظتی در بخش دولتی وزارت بهداشت مکلف به تامین است و اکنون اقلام را تامین می کنیم و دپوی استراتژیک برای ماه های آینده وجود دارد. حتی ۱۸ میلیون ماسکی که وزارت صمت اعلام کرده بود که در انبارها وارد شده و وزارت بهداشت می تواند تحویل بگیرد، علی رغم اینکه قرار است این ماسک ها را چهار برابر قیمت مصوب به وزارت بهداشت بفروشند، اگرچه گران است، اما اگر سازوکار قانونی آن فراهم شود، وزارت بهداشت آن را تامین کرده و در شبکه درمانی توزیع می کند.

منبع : اقتصادنیوز
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه