ارسال به دیگران پرینت

نامشخص بودن مراسم واعلام شعار اربعین

ستاد فرهنگی اربعین با صدور اطلاعیه‌ای، شعار اربعین امسال را «الحسین سفینةالنجاه» اعلام کرد.

   نامشخص بودن مراسم واعلام شعار اربعین

ستاد فرهنگی اربعین با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد، شعار اربعین امسال را با پیشنهاد جمعی از فعالان و دست‌اندرکاران مردم کشور عراق، «الحسین سفینةالنجاه» درنظر گرفته است.

متن اطلاعیه ستاد فرهنگی اربعین به شرح زیر است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

اربعین ۱۴۴۲-۱۳۹۹ با حوادث و گرفتاری‌هایی که برای جامعه جهانی رخ داده صبغه و صورت دیگری خواهد داشت و اولین اربعینی است که از آغاز این حماسه بزرگ در دوره اخیر بدون حضور سرداران سرافراز مقاومت اسلامی شهیدان سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس برگزار می‌شود، بی‌تردید همه دلدادگان حسین بن علی علیهما السلام گشایش و گسترش این حرکت بی‌بدیل فرهنگی را مرهون جهاد شهدای مقاومت اسلامی دانسته و بر عهد و پیمان با آن شهیدان در ادامه مسیر و راه سالار شهیدان پایدار خواهند بود.

بر اساس سنت‌های هرساله حرکت بزرگ اربعین حسینی با تعیین و اعلام شعار خاص همراه می‌شود. تا جهت‌گیری و روح این حرکت بزرگ فرهنگی برای عموم کنشگران و فعالان عرصه اربعین ترسیم شود. همواره تلاش شده است تا این شعار با اقتضائات و شرایط پیرامونی در منطقه و جهان تناسب داشته باشد و به نوعی ضمن انعکاس و برجسته‌سازی نکات حائز اهمیت مقطع جاری، به تجویز راهبردی جهت همگرایی و اتحاد همه عاشقان سیدالشهداء علیه السلام منتهی شود.

در شرایط کنونی که سرتاسر جهان درگیر ویروس مجهول و پیچیده‌ای است که هر روز هزاران نفر را مبتلا و تعدادی را به کام مرگ می‌کشاند از طرفی ابتلای مهم دیگر در منطقه، شرارت‌ها، ظلم‌ها و تجاوزات دولت استکباری به جهان اسلام و تعدی و غضب و تجاوز آشکار رژیم غاصب و جعلی صهیونیستی به سرزمین‌های اسلامی و مسلمین است. همچنین شاهد سخت‌ترین فشارهای تروریسم دولتی آمریکا به عراق و ایران هستیم.

آن چه از توصیه معصومین علیهم السلام در هنگام مواجهه با بلایا و طوفان مصائب و سختی‌ها بر می‌آید، نجات و استخلاص به وسیله توسل و التجاه به آستان حضرت سید الشهدا علیه السلام است. و راه نجات از همه انواع گرفتاری‌ها و مشکلات سیره و طریق حسین بن علی علیه السلام یعنی راه مقاومت، پایداری و ایستادگی است.

لذا شعار امسال با پیشنهاد جمعی از فعالان و دست‌اندرکاران مردم کشور دوست و برادر عراق، چنانچه در عراق نیز اعلام شد، «الحسین سفینه النجاه» است.

لازم به ذکر است که انتخاب شعار به معنی برگزاری مراسم اربعین همانند سال‌های قبل نیست و درباره اینکه مراسم راهپیمایی و پیاده‌روی منتهی به شهر کربلا چگونه و با چه کم و کیفی برگزار خواهد شد، هنوز هیچ موضعی از سوی دولت محترم عراق اعلام نشده است و عشاق ایرانی منتظر تصمیم دولت عراق و توافقات فیما بین آنها با دولت ایران خواهند بود.

اما مراسم و زیارت اربعین به هیچ وجه و در هیچ برهه‌ای از زمان تعطیل نبوده و نخواهد بود. هرچند ممکن است راهپیمایی در مسیرهای منتهی به کربلا میسر نباشد، لکن این شور و عشق و کشش مغناطیس حسینی در اشکال و شیوهای مختلف تجلی و بروز خواهد یافت. از این رو ما نیازمند شعار برای نشان دادن همگرایی و وحدت رویه و رویکردها در تولید محصولات فرهنگی و هنری و ... و برپایی مراسم در قالب های نو با استفاده از فناوریهای جدید هستیم.

ان شاءالله خداوند سبحان با ادعیه زاکیه حضرت بقیه الله و ادعیه خالصانه مومنان با التجا ء و توسل فردی و جمعی به ساحت قدسی حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام گشایشی برای نجات از این گرفتاری ها فراهم خواهد کرد.

ستاد فرهنگی اربعین (کمیته‌های فرهنگی اربعین در ایران و عراق)

۲۵ تیرماه ۱۳۹۹ ــ ۲۳ ذی‌القعده ۱۴۴۱ ــ ۱۵جولای ۲۰۲۰»

سال گذشته شعار اربعین، «الحسین یجمعنا» نام‌گذاری شده بود.

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه