ارسال به دیگران پرینت

برای اولین بار در جهان:

توقف اکران یک فیلم به احترام کادر درمانی بیمارستان‌های درگیر با کرونا

ای کاش شورای اکران و سازمان سینمایی با این شرایط کنونی برخوردی متفاوت داشتند و فیلم‌هایی که منتظر فروش بالا بودند را اکران نمی‌کردند

توقف اکران یک فیلم به احترام کادر درمانی بیمارستان‌های درگیر با کرونا

نهال موسوی - رسول صدر عاملی، تهیه‌کننده فیلم "شنای پروانه" گفت که با درخواست او و موافقت شورای صنفی نمایش و مدیر اداره ارزشیابی و نظارت اکران این فیلم از چهارشنبه ۲۵ تیر ماه به احترام کادر درمانی بیمارستان‌های درگیر با کرونا، متوقف می‌شود.

او اضافه کرد: « در حال رایزنی با وزارت بهداشت بودیم تا شرایطی فراهم کنیم که کادر درمانی بیمارستان‌های درگیر با کرونا به دعوت ما، رایگان به تماشای فیلم بنشینند و حالا با شرایط پیش آمده، بهتر دیدیم توقف نمایش فیلم را به آنها تقدیم کنیم و امیدوار باشیم در اکران مجدد، این مدافعان سلامت آنقدر فراغت داشته باشند و سرشان خلوت شده باشد که با آرامش به دیدن فیلم بیایند.

سه هفته پیش که ما اکران «شنای پروانه» را آغاز کردیم، واگیری بیماری این همه زیاد نبود و تعداد فوت‌شدگان در بین هم‌وطنانمان به حدود سی نفر کاهش یافته بود اما تصور نمی‌کردیم در فاصله کمتر از دو هفته، ناگهان به این حد افزایش بیمار و فوت شده برسیم.»

فیلم «شنای پروانه» محمد کارت

طناز طباطبایی

شاید به جرات بتوان گفت این اولین بار در جهان است که توقف نمایش یک فیلم به اشخاص یا گروهی از جامعه تقدیم می‌شود! معمولا و همیشه رسم بر این است که نمایش فیلم، تئاتر یا یک اجرا کنسرت موسیقی ، قطعه‌ای از یک آلبوم در کنسرت و ... به شخص یا کسانی تقدیم شده است اما «تقدیم عدم نمایش یک فیلم» واقعا مورد عجیبی است! 

نقدی بر آنها نیست و آنها آزادند هر اتفاقی از فیلم خود را به هر کسی در هر جایی تقدیم کنند اما امیدواریم که با این بهانه و ترفند نخواسته باشند از ادامه اکران در این فصل بی‌رمق سینما فرار کرده و مدتی بعد دوباره برگردند.

مرتضی شایسته (دبیر شورای صنفی نمایش) در واکنش به این تصمیم گفت: «توصیه ما به سازندگان فیلم «شنای پروانه» ادامه اکران است، چون در غیر این صورت نظم سینما به هم می‌ریزد. این مطابق قانون نیست که هر کسی شرایط را آن‌طور که خودش می‌خواهد مناسب ندید، تصمیم بگیرد فیلمش را از پرده پایین بکشد. این کار نظم سینما را به هم می‌ریزد. بنابراین توصیه ما به ادامه اکران است و غیر از این هم نخواهد بود، مگر این‌که ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام کند فعالیت سینما به صلاح نیست که فعلا هم چیزی اعلام نکرده‌ است.

[...] به هر حال هر کسی که در این شرایط فیلم خود را اکران می‌کند قطعاً بابت مخاطب و فروش آن نگرانی داشته و دارد، اما شرایط را پذیرفته است. تمام پرسنل و کارکنان سینماها پروتکل‌های بهداشتی را به طور کامل رعایت می‌کنند و سینما شرایط بهتری را نسبت به برخی دیگر از مراکز دارد [...] به طور کلی فکر می‌کنم اگر صاحب فیلمی نگران باشد، فیلمش را برای اکران ارائه نمی‌کند و وقتی اکران می‌شود یعنی شرایط را پذیرفته است.»

این که شرایط اکران و فروش فیلم‌ها با قبل از دوران کرونا فرق دارد یک واقعیت قابل پیش‌بینی بود و قطعا بسیاری از سینماگران هم برآن واقف بودند، حال پرسش این است که چرا چنین اتفاقی رخ داده است و سازندگان شنای پروانه تصمیم به قطع ادامه اکران گرفته‌اند؟

فیلم «سراسرِ شب» فرزاد موتمن

فیلم سراسر شب

احتمالا آمار فروش فیلم شنای پروانه بسیار کمتر از سطح انتظار سازندگان آن بوده و به همین دلیل تصمیم گرفته‌اند فعلا اکران آن را متوقف کنند.

ای کاش شورای اکران و سازمان سینمایی با این شرایط کنونی برخوردی متفاوت داشتند و فیلم‌هایی که منتظر فروش بالا بودند را اکران نمی‌کردند و به جای آنها فیلم‌هایی با رویکردی متعادل‌تر در فروش و البته متکی به طرفداران واقعی سینما را بر روی پرده می‌دیدیم.

از همین جشنواره سال قبل چند فیلم داریم که این فیلم‌ها متکی به اسم بازیگر یا کمدی بودن و ... نیستند بلکه با اسم کارگردان و ژآنر و سبک و سیاق فیلم همواره مخاطبانی همیشگی دارند که در شرایط کرونایی هم به سینما آمده و فیلم را می‌بینند.

شاید این فیلم‌ها فروش بالا نداشته باشند اما از اکران آنها در شرایط غیر کرونایی هم کسی انتظار فروش بالا نداشته و ندارد. آنها فیلم‌هایی هستند که برای مخاطبانشان "مراسم فیلم دیدن" فقط یک تحریف 2 ساعته با دوستان و رفیقان نیست بلکه یک بخشی از زندگیشان است، آنها عاشق سینما هستند و قطعا پیگیر فیلم‌های فیلمسازان مورد علاقه و یا مطرح برای مثال می‌توان از این فیام‌های جشنواره سال قبل نام برد:

خون شد (مسعود کیمیایی) ، خورشید (مجید مجیدی) ، من می‌ترسم (بهنام بهزادی) ، مردن در آب مطهر (نوید محمودی) یا (سراسرِ شب) فرزاد موتمن و ...

فیلم «خون شد» مسعود کیمیایی

سعید آقاخانی

ای کاش با فیلم‌های آرامتر و کم توقع‌تری برای فروش اکران مجدد سینماها را شروع می‌کردیم تا اینچنین سرخورده و ناراضی نباشیم. البته هنوز هم دیر نیست و می‌توان فیلم‌هایی با رویکرد غیر از "فروش بالا" و یا" شکستن رکورد فروش" را به سینماها آورد و نتیجه آن را هم دید.

حدس من این است که این فیلم‌ها نسبت به توقع و انتظاری که از آنها دارند فروش بیشتری هم خواهند کرد.

واقعیت این است که در چنین شرایطی تصمیم گیرنده اصلی باید سازمان سینمایی باشد و البته آنها هم بر اساس تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا و وزارت بهداشت عمل کنند ولی باید گفت همواره که قرار نیست بر همان معیارهای همیشگی کار کرد در این شرایط خاص کرونایی باید متفاوت اندیشید و متفاوت عمل کرد و طرحی نو درانداخت.

 

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه