ارسال به دیگران پرینت

فیلتر هوایی که ویروس کرونا را از بین می بردساخته شد

محققان فیلتر هوایی ساخته اند که میتواند با به دام انداختن و کشتن ویروس کرونا از شیوع آن جلوگیری کند. این دستگاه به فوم نیکل مجهز است که با گرم شدن و رسیدن به دمای ۲۰۰ درجه سانتیگراد SARS-CoV-2 را در دام می اندازد؛ منظور همان ویروسی است که باعث ابتلای افراد به کووید ۱۹ می شود.

 فیلتر هوایی که ویروس کرونا را از بین می بردساخته شد

در طول مرحله تست، این فیلتر هوا توانست ۹۹.۸ درصد ویروس کرونا و ۹۹.۹ درصد از باکتری های عامل سیاه زخم که از آن عبور داده شده بود را از بین ببرد. محققان سازنده این تکنولوژی ابراز امیدواری کرده اند که در آینده نزدیک از آن در هواپیماها، دفاتر کار، مدارس و کشتی های کروز استفاده گردد تا از شیوع هر چه بیشتر کرونا ویروس در دنیا جلوگیری به عمل بیاید.

فیلتر هوا

این فیلتر هوا توسط محققان دانشگاه هوستون طراحی شده است که پیشتر مدعی شده بودند ویروس SARS-CoV 2 (عامل کووید ۱۹) در دمای بالاتر از ۷۰ درجه زنده نمی ماند. آنها در ادامه با علم به این مساله فیلتر هوای متفاوتی را برای به دام انداختن و کشتن ویروس کرونا طراحی کردند که با افزایش شدید دما این ویروس مهلک را از بین می برد.

Zhifeng Ren مدیر مرکز ابررسانایی تگزاس در دانشگاه هوستون در این باره گفت:

این فیلتر میتواند در اماکنی نظیر فرودگاه ها، هواپیماها، دفاتر کاری، مدارس و کشتی های کروز بسیار سودمند واقع شود.

ویروس کرونا می تواند تا سه ساعت در هوا زنده بماند و تیم محققان به همین خاطر باور دارند که فیلتر هوا میتواند راه مناسبی برای مقابله با آن باشد؛ این فیلتر میتواند به سادگی و در کمترین زمان ویروس کرونا را در محیط های باز از بین ببرد.

در ساخت این فیلتر همانطور که اشاره کردیم از فوم نیکل استفاده شده است که شکلی متخلخل دارد و میتواند جریان هوا را از خود عبور دهد. همچنین تعدادی سیم رسانا هم درون بدنه این فیلتر کار گذاشته شده که فرایند گرم کردن آن را بر عهده دارند.

محققان به جای آنکه از یک منبع خارجی برای گرم کردن این فیلتر هوا استفاده کنند از جریان الکتریسیته کمک گرفته اند و با این کار مقدار گرمایی که از فیلتر به محیط بیرونی اش انتقال پیدا می کند را به حداقل رسانده اند.

دکتر فیصل چیما از دانشکده پزشکی دانشگاه هوستون در این باره گفت:

تکنولوژی مبتکرانه به کار رفته در این فیلتر هوا اولین فناوری برای پیشگیری محیطی از انتقال هوایی کرونا ویروس است و در خط مقدم تکنولوژی های موجود برای مبارزه با این پاندمی و دیگر تهدیدات بیولوژیکی آتی خواهد بود.

یک شرکت مطرح سازنده تجهیزات پزشکی به نام Medistar اخیرا با تیم محققان دانشگاه هوستون وارد مذاکره شده تا با عقد قراردادی نوع رومیزی این فیلتر هوا را وارد مرحله تولید انبوه کند.

 

منبع : روزیاتو
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه