ارسال به دیگران پرینت

تصمیم اردوغان مبنی بر تغییر کاربری ایاصوفیه از موزه به مسجد+عکس

تصمیم رئیس جمهور ترکیه به تغییر کاربری ایاصوفیه از موزه به مسجد واکنش های زیادی را به دنبال داشته است.

تصمیم اردوغان مبنی بر تغییر کاربری ایاصوفیه از موزه به مسجد+عکس

در پی اعلام قبلی دولت اردوغان مبنی بر تغییر کاربری ایاصوفیه از موزه به مسجد که با واکنش‌های گسترده داخلی و خارجی مواجه شد، دیوان عالی ترکیه امروز پنج شنبه اعلام کرد که ظرف ۱۵ روز آینده تصمیم خود مبنی بر باقی ماندن ایاصوفیه به عنوان موزه و یا تبدیل آن به مسجد را اعلام خواهد کرد.

نزدیک به یک ماه پیش، رجب طیب اردوغان که در چند سال اخیر پیگیر تبدیل این موزه تاریخی به مسجد است، گفته بود: فقط ملت دین‌دار ما می‌تواند در مورد آن تصمیم بگیرد.

این موضع اردوغان در واکنش به موضع یونان تلقی شد که پس از خوانده شدن آیات قرآنی در ایاصوفیه در اواخر ماه مه، این اقدام را جریحه‌دار کردن احساسات دینی مسیحیان جهان توصیف کرده بود.

وزیر امور‌ خارجه یونان به ترکیه هشدار داده بود که به تعهدات بین‌المللی خود پایبند بماند و منافع داخلی و ملی خود را بر محافظت از بنا‌های مهمی مانند ایاصوفیه که میراث جهانی بشری است، ترجیح ندهد.

رهبر مسیحیان ارتدکس جهان نیز در پیامی خطاب به اردوغان از وی خواسته بود از تصمیمش برای تغییر کاربری مسجد ایاصوفیه منصرف شود و گفته بود این عمارت مورد احترام مسلمانان و مسیحیان است.

مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا نیز در یک کنفرانس خبری درباره ایاصوفیه گفت: ترکیه ایاصوفیه را از صد سال پیش تاکنون به عنوان موزه مدیریت می‌کند؛ دولت ترکیه را به حفظ وضع موجود و ادامه دست‌رسی همه به این مکان تاریخی فرا می‌خوانیم.

وی با بیان اینکه ایاصوفیه با قدمت ۱۵۰۰ ساله خود نمونه‌ای به سبک مذهبی در حوزه فن و هنر است، افزود: با موزه ماندن ایاصوفیه همه انسان‌ها از سراسر جهان می‌توانند از آن بازدید کنند.

ایاصوفیه در دوران امپراطوری بیزانس در سال ۵۳۷ میلادی به عنوان کلیسای اسقفی ارتدوکس یونانی ساخته شد. عثمانی‌ها در سال ۱۴۵۳ استانبول را فتح و کلیسای ایاصوفیه را به مسجد تبدیل کردند. سرانجام، در سال ۱۹۳۵، پس از اعلام جمهوری سکولار توسط آتاترک در ترکیه، دولت این بنای تاریخی را به موزه تبدیل کرد.

در دو دهه گذشته بحث تغییر کاربری ایاصوفیه از موزه به مسجدی برای انجام عبادت مطرح شده، اما این نخستین بار است که این بحث با حمایت دولت اردوغان به مرحله تصمیم‌گیری در شورای دولتی ترکیه رسیده است.

 

 

منبع : فرارو
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه