ارسال به دیگران پرینت

بفرمایید چه مدرکی می‌خواهید؟

خرید و فروش مدرک تحصیلی مانند خرید و فروش مقاله و پایان‌نامه در کشور ما موضوع تازه‌ای نیست و هر از چندی با توجه به اتفاقاتی که در جامعه می‌افتد در شبکه‌های اجتماعی مورد توجه قرار می‌گیرد.

بفرمایید چه مدرکی می‌خواهید؟

یک بار جعلی بودن مدرک یک وزیر باعث مطرح‌شدن این موضوع می‌شود و بار دیگر هم گرفتن مدرک از یک دانشگاه جعلی توسط یک منتخب مردم. این روزها هم صحبت از ادعای لو رفتن اسامی ۴۸۰ نفر از هموطنانمان که اقدام به خرید مدرک جعلی از دانشگاهی در نیویورک کرده‌اند در شبکه‌های اجتماعی با بازتاب زیادی همراه بوده است که در بین آنها اسامی نماینده مجلس در دوره‌های مختلف، استاد دانشگاه و ... نیز به چشم می‌خورد. البته تنها خرید مدرک دکترا مطرح نیست و این روزها با یک جست‌وجوی ساده شما می‌توانید از مدرک سیکل گرفته تا دکترا، بدون اینکه به مدرسه و دانشگاه بروید را از طریق فضای مجازی تهیه کنید. امروز درباره شگرد این سایت‌ها و مقدار پولی که برای هر مدرک می‌گیرند، نوشته‌ایم.

بفرمایید چه مدرکی می‌خواهید؟

برای نوشتن این گزارش به دنبال مراکزی بودم که این مدارک را می‌فروشند. شاید فکر کنید پیدا کردن مرکزی که این کار خلاف را انجام دهد سخت است چون در صورت عیان بودن خیلی زود از ادامه فعالیت آنها جلوگیری می‌شود اما یک جست‌وجوی ساده در اینترنت شما را به تعداد زیادی سایت وصل می‌کند که مدعی‌اند مدرک معتبر با استعلام از وزارتخانه‌های مربوط در اختیار شما قرار می‌دهند؛ سایت‌هایی که با کلیدواژه‌هایی مثل: «ما آرزوی شما را برآورده می‌کنیم»، «اگر برای مهاجرت کاری نیاز به مدرک خاص دارید»، «با گرفتن مدرک موقعیت شغلی خود را ارتقا دهید» و ... کارشان را تبلیغ می‌کنند. برای اینکه قیمت مدارک مختلف را به دست بیاورم با برخی از شماره‌های این سایت‌ها تماس گرفتم. در یکی از تماس‌ها  خانمی گوشی را برداشت و تا متوجه شد قصد خرید مدرک را دارم گفت فقط در واتس‌اپ پیام دهید و گوشی را قطع کرد. نکته جالب ماجرا اینجاست که همه شماره‌هایی که ما با آنها برای خرید مدرک تماس گرفتیم از پشت تلفن حاضر به پاسخگویی نبودند و ما را به واتس‌اپ ارجاع می‌دادند و برای توضیحات بیشتر هم فقط از طریق واتس‌اپ پاسخگو بودند.

برای سیکل تا دکترا چقدر پرداخت کنم؟

برای اینکه قیمت مدرک‌های مختلف را به دست بیاورم با چندین فروشنده مدرک تماس گرفتم و هر بار خودم را در مقطع تحصیلی خاصی به آنها معرفی کردم تا قیمت‌ها را پیدا کنم. به هرحال شما اگر قصد خرید مدرک‌های جعلی را دارید که به اسم مدرک واقعی به شما فروخته می‌شود، باید برای مدرک سیکل یک میلیون تومان، دیپلم سه میلیون تومان و پیش‌دانشگاهی پنج میلیون تومان پرداخت کنید.

قیمت مدرک دانشگاهی رنگ و بوی دیگری دارد. برای مدرک لیسانس از دانشگاه غیرانتفاعی که شاید حتی اسمش را هم نشنیده‌اید، باید ۱۰ میلیون تومان، پیام نور ۱۵ میلیون و دانشگاه آزاد هم ۳۰ میلیون تومان بپردازید. فوق لیسانس رشته‌های مدیریت و علوم انسانی هم خیلی راحت‌تر و خوش‌قیمت‌ترند و از شما برای مدرک دانشگاه غیرانتفاعی ۱۵ میلیون، پیام نور ۲۵ میلیون و دانشگاه آزاد هم ۴۵ میلیون تومان می‌گیرند. اما برای دکترا باید بین ۲۰ تا ۵۰ میلیون تومان بر اساس نوع دانشگاهی که انتخاب می‌کنید پرداخت کنید. با این قیمت‌ها یک نفر بدون هیچ تحصیلاتی فقط با پرداخت حدود ۶۰ میلیون تومان می‌تواند به درجه دکترا نائل شود.

به پیش‌پرداخت شما راضی‌اند و مدرک نمی‌دهند!

همه فروشنده‌های مدرک ادعا می‌کنند مدارکی که می‌دهند کاملا قانونی است و برای خریدار در دانشگاه و مدرسه مد نظر پرونده فیزیکی تشکیل می‌دهند و اطلاعات خریدار را در سیستم ثبت می‌کنند و حتی افراد می‌توانند با خیال راحت از سازمان‌های مختلف استعلام مدرکشان را بگیرند. همچنین برای اینکه خودشان را به شما ثابت کنند می‌گویند لازم نیست در ابتدا تمام پول را واریز کنید ولی مبلغی را به عنوان پیش‌پرداخت باید واریز کنید و بعد از آماده‌شدن مدرک و استعلام آن بقیه پول را از شما می‌گیریم و مدرک را برایتان ارسال می‌کنیم. هرچند ممکن است شما هم گول حرف‌های فریبنده فروشندگان مدرک را بخورید و اقدام به خرید مدرک کنید اما به خاطر داشته باشید گاهی ممکن است حتی رنگ مدرک را هم نبینید و متخلف به همان پیش‌پرداخت شما رضایت دهد و سودش در همان مبالغ بین ۱۰۰ هزار تا یک میلیون تومانی باشد که از شما می‌گیرد و این احتمال را می‌دهد که شما پیگیر آن نمی‌شوید. در بسیاری از موارد هم مدرکی به شما می‌دهند که از روی مدارک یک دانشگاه جعل شده است.

جای خالی سامانه فارغ‌التحصیلان

به نظر می‌رسد در روزگاری که عصر رایانه‌هاست و با وارد کردن کد ملی می‌شود به همه مشخصات و سوابق افراد دسترسی پیدا کرد، جای خالی سامانه آنلاینی که بتوان در لحظه مدارک تحصیلی افراد را استعلام گرفت دیده می‌شود. این سامانه می‌تواند کمک بسیاری به سازمان‌های متولی و نظارتی کند تا دیگر شاهد حضور افرادی که مدرک تحصیلی نامعتبر یا جعلی دارند در سمت‌های مختلف نباشیم. با این سامانه دیگر شاهد ماجرای علی کردان، سینا کمالخانی و ... که پیامدهای سنگینی  همچون خدشه به اعتماد عمومی را در پی داشت نخواهیم بود و دیگر کسی بدون داشتن مدرک، خود را دکتر و ... معرفی نمی‌کند. از طرف دیگر بازار تهمت‌ها و ادعاهای داخل فضای مجازی که به مدرک تحصیلی برخی ایراد وارد می‌کنند بسته خواهد شد.

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه