ارسال به دیگران پرینت

حذف سهمیه‌ها و اجرای عدالت آموزشی به کنکور‌99 هم نمی‌رسد.

منیره چگینی: آذرماه سال ۹۸ بود که لایحه «ساماندهی سهمیه‌های ورود به مقاطع مختلف آموزش عالی» از سوی دولت به مجلس ارائه شد و یکی از وعده‌های حسن روحانی در تبلیغات انتخاباتی دولت یازدهم حذف سهمیه‌ها و بورسیه‌های غیرقانونی بود. اما بعد از گذشت حدود هفت سال از آن صحبت‌ها و شش ماه از ارائه این لایحه به باور کارشناسان آموزشی، پاسکاری‌ این موضوع بین مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی برای ورود جدی در این زمینه باعث بلاتکلیفی آن شده است. در این لایحه پیشنهاد شده که مصوبه تسهیلات فرزندان هیات علمی لغو شود اما کنکور ۹۹ از راه رسید و رئیس سازمان سنجش کشور با اعلام صریح بیان کرد که این لایحه در کنکور‌۹۹ عملیاتی نمی‌شود. چند روز پیش ابراهیم خدایی، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور درباره آخرین وضعیت تسهیلات فرزندان اعضای هیات علمی در کنکور‌۹۹ گفته بود: «تا زمانی که قوانین تغییر نکند، تمامی سهمیه‌ها اعمال می‌شود و تمام ضوابط و قوانین سهمیه‌‌ها در کنکور همان‌گونه که قبلا بوده، اجرا خواهد شد».

حذف سهمیه‌ها و اجرای عدالت آموزشی به کنکور‌99 هم نمی‌رسد.

بامطرح شدن لایحه فوق اعلام شد که سهمیه‌هایی که لایحه مجلس را دارند باید برای تصویب به مجلس ارجاع شوند و سهمیه‌هایی که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را دارند باید در این شورا مورد بررسی قرار بگیرند. مدتی پس از ارجاع این لایحه، با تشخیص دبیر هیات دولت لایحه ساماندهی سهمیه‌های کنکور در اختیار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفت، ولی با این وجود باز هم مطرح شد که مصوبات مجلس باید در مجلس مورد بررسی قرار بگیرد و شورای عالی انقلاب فرهنگی نمی‌توانند مصوبات مجلس را نقض کنند و همچنین با توجه به این مسأله که بررسی این مصوبات در مجلس زمان بر است و احتمال اینکه مجلس مصوبه خود را لغو کند ضعیف است به همین جهت این پاس‌کاری ها در اصلاح سهمیه‌های ورود به دانشگاه‌ها که از نیم قرن پیش بر نظام آموزش عالی کشور سایه انداخته است.

جزئیات لایحه

عنوانی که برای سهمیه فرزندان هیات علمی به‌کار برده می‌شود «امتیاز تسهیلات نقل و انتقال فرزندان اعضای هیات علمی برای کنکور سراسری» است. براساس دستورالعمل اجرایی مصوبه جلسه 735 در تاریخ 25 تیرماه 92 شورای‌عالی انقلاب فرهنگی درخصوص اعطای تسهیلات فرزندان اعضای هیات علمی، داوطلب برای انتقال باید 90درصد و برای تغییر رشته باید 92.5درصد نمره آخرین نفر پذیرفته‌شده در سهمیه آزاد را کسب کند. اعضای هیات علمی وزارتخانه‌های «علوم، تحقیقات و فناوری» و «بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» و اعضای هیات علمی دانشگاه‌های وابسته به سایر وزارتخانه‌ها و نهادها، اعم از نظامی و غیرنظامی و همچنین مؤسسات غیرانتفاعی و اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی می‌توانند از تسهیلات این بخشنامه استفاده کنند. طبق این دستورالعمل پذیرفته‌شدگان آزمون سراسری می‌توانند از دانشگاه مبدأ به یکی از دانشگاه‌های واقع در شهر محل خدمت عضو هیات علمی و یا درصورت نبودن آن رشته در آن شهر به دانشگاه نزدیک‌ترین شهر به محل خدمت عضو هیات علمی با تعیین سازمان سنجش آموزش کشور در همان مقطع، گروه آزمایشی و دارا‌بودن حد نصاب مطابق با ضوابط اعلام شده انتقال یا تغییر رشته بدهند. مصوبه اعمال تسهیلات برای فرزندان هیات علمی براساس رأی دیوان عدالت اداری در سال‌91 ابطال شده است. اما این مصوبه در تیر‌ماه 92 توسط شورای‌عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد. ماجرای پیچیده سهمیه‌ها و فاصله گرفتن از عدالت آموزشی در آذر‌ماه‌98 باعث شد، لایحه ساماندهی سهمیه‌های ورود به مقاطع مختلف آموزش عالی تنظیم شود. براساس این لایحه مقرر شد که از 19 سهمیه موجود در کنکور، 16 ‌سهمیه حذف شود و فقط سهمیه مناطق، ایثارگران و منطقه آزاد باقی بماند. در ماده‌8 این لایحه آمده؛ مصوبه تسهیلات فرزندان اعضای هیات علمی از زمان اجرای این قانون لغو می‌شود. اما این لایحه پس از 6‌ماه همچنان در هیات دولت مسکوت مانده و آنقدر در این‌باره تعلل شد که حذف سهمیه‌ها و اجرای عدالت آموhttps://www.55online.news/fa/tiny/news-152508زشی به کنکور‌99 هم نمی‌رسد. بیش از 80هزار عضو هیات علمی در کشور فعالیت می‌کنند که فرزندان آنها می‌توانند از این سهمیه استفاده کنند. براساس آخرین آماری که سازمان سنجش آموزش کشور منتشر کرده، از سال‌93 تا 97، تعداد 7هزار و 154 نفر از فرزندان اعضای هیات علمی از این تسهیلات بهره بردند. همچنین در کنکور‌98،‌هزار و 500نفر از این تسهیلات استفاده کرده‌اند. نکته‌ای که فارغ از این آمار و ارقام‌ها، حساسیت‌برانگیز است، اجرای قوانین و امتیازدهی‌های پشت‌پرده‌ای است که کارشناسان و معترضان به سهمیه‌ها آن را مطرح می‌کنند.

مشکلات سهمیه‌های غیرقانونی

یک کارشناس و مشاور آموزشی با بیان اینکه افرادی که از این سهمیه استفاده می‌کنند به هیچ‌عنوان محق نیستند و این رویه خلاف عدالت آموزشی است، ‌ می‌گوید: «فرزندان اعضای هیات ‌علمی دانشگاه‌ها با استفاده از این سهمیه می‌توانند دانشگاه مبدأ را به دانشگاه‌های معتبر و قابل دسترس انتقال دهند و حتی در رشته‌های پرمتقاضی ادامه تحصیل دهند. ‌به‌عنوان مثال، در کنکور‌98 برخی از فرزندان اعضای هیات علمی که با رتبه هشت‌هزار و 9هزار توانستند در رشته دامپزشکی یکی از دانشگاه‌های شهرستان‌ها پذیرفته شوند، با این سهمیه به دانشگاه کلانشهرها انتقالی گرفته‌اند و به ‌جای دامپزشکی در رشته پزشکی در حال ادامه تحصیل هستند. اعمال سهمیه فرزندان هیات علمی در واقع ظلمی است که به دیگر متقاضیان می‌شود. به اعتقاد ما به هیچ‌وجه نباید چنین سهمیه‌ای وجود داشته باشد». فرشاد مهر‌افشان، توضیح می‌دهد که برخی ذینفعان استدلال می‌آورند که این سهمیه نیست و تنها جابه‌جایی دانشجو صورت می‌گیرد. اما این جابه‌جایی باعث می‌شود که دانشجویی با رتبه 6‌ رقمی روی صندلی دانشجویی بنشیند که رتبه سه ‌رقمی آورده است. همچنین در رشته‌های خاصی مانند پزشکی که ظرفیت پذیرش اندک است، همین جابه‌جایی باعث می‌شود حقوق داوطلبان دیگر نادیده گرفته شود. سال گذشته 114نفر از سهمیه پزشکی استفاده کردند که محق نبودند. قرار شد با آنها برخورد قانونی شود اما خبری نشد».

 

منبع : آرمان ملی
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • ناشناس ارسالی در

      شب تا شب یه حرف الکی نزنین
      اصلا برخلاف قانونه هر تغییری در کنکور ۹۹ والبته الان .کم تر ۲ ماه مونده به کنکور

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه