ارسال به دیگران پرینت

تاثیرات کرونا بر اقتصاد جهان رشد دنیا منفی؛ رشد چین مثبت (+نقشه)

چین و هند بر خلاف غالب کشورهای دنیا در سال 2020 شاهد رشد اقتصادی مثبت خواهند بود. این واقعیت به معنای کمتر شدن فاصله اقتصاد چین از اقتصاد آمریکاست

 تاثیرات کرونا بر اقتصاد جهان  رشد دنیا منفی؛ رشد چین مثبت (+نقشه)

بر اساس برآورد صندوق بین‌المللی پول در سال جاری میلادی به دلیل بحران "پاندمی" کرونا، اقتصاد جهانی رشد منفی را تجربه خواهد کرد و اقتصاد همه کشورهای اروپایی، آمریکای شمالی، استرالیا و ژاپن و... رشد منفی را تجربه خواهد کرد، اما چین با رشد اقتصادی 1.2 درصد از معدود کشورهایی خواهد بود که شاهد رشد اقتصادی مثبت خواهد بود.

بر اساس پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول از رشد اقتصادی دنیا در سال 2020، کشورهای چین و هند و برخی کشورهای آفریقایی و شرق آسیا در سال جاری میلادی شاهد رشد مثبت خواهند بود در حالی که غالب کشورهای دنیا رشد منفی را تجربه خواهند کرد.

صندوق بین‌المللی پول روز چهارشنبه ارزیابی جدیدی از میزان رشد اقتصادی دنیا در سال جاری میلادی منتشر کرد و ارزیابی بدبینانه‌تری نسبت به ارزیابی ماه آوریل خود درباره تاثیرات کرونا بر اقتصاد جهان، ارایه کرد.

نقشه وضعیت رشد اقتصادی کشورهای دنیا در سال 2020 بر اساس پیش بینی صندوق بین المللی پول. مناطق سبز دارای رشد مثبت، نارنجی صفر یا رشد منفی زیر 3 درصد و مناطق قرمز دارای رشد منفی بیش از 3 درصد

کرونا وبحران اقتصاد جهانی: رشد دنیا منفی؛ رشد چین مثبت (+نقشه)

 

این نهاد جهانی، کل ضرر اقتصادی ناشی از کرونا بر اقتصاد جهان را 12 تریلیون دلار (12 هزار میلیارد دلار) برآورد کرده و ارزیابی قبلی خود درباره رشد منفی 3 درصد اقتصاد جهانی را به رشد منفی 4.9 درصد تغییر داده است.

 برای مقایسه میزان بزرگی رشد منفی 4.9 برای اقتصاد جهانی کافی است این میزان را تاثیر بحران اقتصاد جهانی در سال 2009 مقایسه کرد که طی آن سال رشد منفی اقتصاد دنیا تنها 1 درصد بود.

با این حال برآورد صندوق می‌گوید وضعیت چین و هند و برخی دیگر از کشورهای حوزه شرق آسیا و آفریقا در مقایسه با دیگر کشورهای دنیا از نظر رشد منفی اقتصادی بهتر است و چین امسال شاهد رشد 1.2 درصدی مثبت ئ هند نیز شاهد رشد 1.9 درصدی خواهد بود.

به بیان دیگر با بزرگی حجم اقتصاد چین رشد منفی 8 درصدی ایالات متحده آمریکا در سال 2020 و در مقابل رشد مثبت 1.2 درصدی چین، فاصله اولین و دومین اقتصاد بزرگ دنیا را (ایالات متحده آمریکا و چین) را کمتر از همیشه خواهد کرد و چین را به فتح جایگاه نخستین و بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا، نزدیک‌تر خواهد کرد.

در سال جاری رشد منفی اقتصادی ایالات متحده آمریکا و منطقه یورو بسیار بیشتر از متوسط رشد منفی اقتصاد جهانی خواهد بود. ایالات متحده آمریکا شاهد رشد منفی 8 درصدی و مطقه یورو نیز شاهد رشد منفی 10.2 درصدی یعنی بیش از دوبرابر متوسط رشد منفی اقتصاد جهانی خواهند بود.

تغییر  3 باره برآورد صندوق بین المللی پول از وضعیت اقتصادی دنیا در سال 2020 طی ماه های گذشته. هر بار صندوق برآورد بدبینانه تری نسبت به برآورد قبلی داشته است.

کرونا وبحران اقتصاد جهانی: رشد دنیا منفی؛ رشد چین مثبت (+نقشه)

 

برای ایران نیز ارزیابی صندوق حاکی از رشد اقتصادی منفی 6 درصد برای سال 2020 میلادی است. رییس بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران دیروز صحت این ارزیابی صندوق را زیر سوال برده است.

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه