ارسال به دیگران پرینت

پیشنهادهای جذاب اقتصادی و دیپلماتیک روی میز تهران | ابتکار اروپا برای جلوگیری از قدرت‌یابی تندروها در ایران

گاردین: اروپا بر این باور است که اگر در ماه‌های آتی پیشنهادهای جذاب اقتصادی و دیپلماتیک روی میز تهران نگذارد میانه‌رو‌ها و برجام هر دو در خطر خواهند بود.

پیشنهادهای جذاب اقتصادی و دیپلماتیک روی میز تهران | ابتکار اروپا برای جلوگیری از قدرت‌یابی تندروها در ایران

گاردین: اروپا بر این باور است که اگر در ماه‌های آتی پیشنهادهای جذاب اقتصادی و دیپلماتیک روی میز تهران نگذارد میانه‌رو‌ها و برجام هر دو در خطر خواهند بود.

روزنامه انگلیسی گاردین نوشت: 3 کشور اروپایی فرانسه، بریتانیا و آلمان از قدرت‌یابی تندروها در ایران و نابودی دستاوردهای دیپلماسی هسته‌ای با ایران، نگران هستند.

روزنامه گاردین بریتانیا با انتشار گزارشی در این باره نوشت 3 دولت اروپایی فرانسه، بریتانیا و آلمان همانند ایران چشم به نتایج انتخابات ریاست جمهوری نوامبر آمریکا (آبان) دوخته‌اند تا پس از آن بار دیگر "دیپلماسی شاتل" ( دیپلماسی دو طرفه بین ایران و آمریکا) را آغاز کنند و در غیر این صورت خطر کنترل گسترده‌تر لایه‌های اقتصاد و سیاست ایران از سوی جناح‌های تندرو در ایران را بپذیرند.

به نوشته این روزنامه: 3 دولت اروپایی توانستند روز جمعه وحدت و استقلال موضع خود را همچنان در برابر دولت ترامپ حفظ کنند و ضمن مخالفت با بازگشت سریع تحریم‌ها علیه ایران، همچنان از برجام اعلام حمایت کنند.

اروپایی‌ها روز جمعه در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در وین، با قطعنامه اخطار به ایران درباره همکاری با آژانس در بازرسی‌های هسته‌ای،همراهی کردند اما در عین حال با موضع ایالات متحده آمریکا هم همسویی نشان ندادند و همچنان از برجام حمایت کردند.

به نوشته گاردین: دیپلمات‌های اروپایی کم‌کم به این نتیجه می‌رسند که روند سیاست داخلی ایران به آرامی فروخواهد پاشید و تندروها دست بالا را خواهند داشت مگر اینکه غرب به زودی برخی ابتکارات سیاسی تازه را در قبال ایران روی میز بگذارد.

جلسه افتتاحیه مجلس یازدهم با اکثریت نیروهای اصولگرا و با محوریت محمد باقر قالیباف سیاستمدار اصولگرا/شینهوا

[گاردین: ابتکار اروپا برای جلوگیری از قدرت‌یابی تندروها در ایران]

درواقع، دیپلمات‌های اروپایی در حال رایزنی درباره میزان احتمال تغییر روندهای سیاسی داخل ایران و قدرت‌یابی مجدد تندروهای مخالف تعامل با غرب هستند.

خانم "اِلی گرانمایه" متخصص ایران در شورای روابط خارجی اروپا در گزارشی ادعا می‌کند که هنوز مسیر تعامل ایران با غرب به طور کامل بسته نشده اما در حال بسته شدن است.

او هشدار می‌دهد که بدون یک پیشنهاد مشخص گشایش اقتصادی از جانب غرب، پس از انتخابات در پیش روی ایالات متحده، جناح‌های تندرو و محافظه کار در ایران به روند صعودی اخیر خود ادامه خواهند داد و به دولت ایران فشار خواهند آورد تا در برابر غرب به سمت رویارویی در قالب استراتژی "مقاومت حداکثری" روی آورد.

او هشدار می‌دهد که خروج 2 سال پیش دولت ترامپ از برجام و وضعیت آشفته اقتصادی در ایران، موقعیت تندروها را ارتقا داده است.

او گفت:" اصولگرایان اکنون کنترل قوای مقننه و قضاییه، شورای نگهبان، مؤسسات قدرتمند مالی، شبکه‌های رسانه‌ای حکومتی و اکثر دستگاه‌های امنیتی را در دست دارند. این گروه‌ها به طور فزاینده‌ای بر این باورند که رشد آینده ایران نه در تعامل با غرب بلکه با اتکای بیشتر به خود است."

گرانمایه درباره شانس اصلاح طلبان در انتخاباتی آتی ریاست جمهوری علی‌رغم ناکامی در انتخابات اخیر مجلس یازدهم هم معتقد است:" احتمال موفقیت آنها (اصلاح طلبان) تا حدودی به این بستگی دارد که اروپا بتواند فارغ از نتیجه حاصل از انتخابات نوامبر امسال در آمریکا، تا زمان برگزاری انتخابات آتی ریاست جمهوری در ایران، گشایشی دیپلماتیک بین آمریکا و ایران ایجاد کند...چنین گشایشی حتی می‌تواند روی این موضوع که چه کسانی وارد عرصه نامزدی انتخابات ریاست جمهوری سال آتی ایران و نیز نتیجه آن انتخابات داشته باشد. نیروهای میانه رو و اصلاح طلب در ایران با وجودی که اخیرا دچار ضعف قابل توجه شده‌اند اما به طور کامل ناامید نشده و عقب نکشیده‌اند."

بر اساس استدلال گرانمایه اگر 3 کشور اروپایی در یک چارچوب چند‌جانبه با همراهی روسیه و چین پیشنهادها و ایتکارهای دیپلماتیک خود را تنظیم کنند، شانس بیشتری برای موفقیت خواهند داشت. این ابتکار باید از نظر اقتصادی به قدری برای تهران جذاب باشد که این کشور را همچنان متعهد به برجام نگه دارد. 3 کشور اروپایی می‌توانند این روند را آغاز کنند، اما با توجه به تأثیر تحریم‌های ایالات متحده روی اقتصاد ایران، این موضع واشنگتن است که تعیین کننده میزان موفقیت رویکرد دیپلماتیک اروپایی‌ها خواهد بود.

 

مشاوران ارشد سیاست خارجی "جو بایدن"، از جمله "جیک سالیوان"اخیرا گفته‌اند: " ایرانی‌ها باید واقع‌بین‌تر باشند. تصور کاهش عمده تحریم‌ها از سوی ایالات متحده بدون دریافت ضمانت‌هایی از ایران مبنی بر آغاز مذاکره فوری بر سر توافقی متعاقب که در آن دست‌کم چارچوب‌های زمانی توافق بسط داده شده و مسائل مربوط به راستی‌آزمایی و موشک‌های بالیستیک قاره‌پیما حل شده باشند، غیرعملی است."

 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه