ارسال به دیگران پرینت

متخلفان ارزی دیگر بیمی از افشای نام خود ندارند،

امیر داداشی: میانه اردیبهشت ماه سال جاری بود که رئیس جمهوری در جلسه ستاد اقتصادی دولت بر ضرورت بازگشت ارز حاصل از صادرات و استفاده از آن برای تامین نیازهای وارداتی و تولیدی تاکید کرد. با این حال طی هفته‌های اخیر ۷۰۰ نفر از واردکنندگان که ۴۰۰ نفر از آنها تولیدکننده هم هستند نسبت به تامین ارز مورد نیاز خود در سامانه نیما و بدعهدی برخی صادرکنندگان و صرافی‌ها انتقاداتی را مطرح کردند. بانک مرکزی با اینکه در ابتدا تلاش کرد با تبرئه خود از این ماجرا کنار برود، اما ادامه فشارها باعث شد این بانک طی این هفته اطلاعیه دیگری را منتشر کند. بانک مرکزی اعلام کرد: در صورت عدم برگشت ارز توسط صادرکنندگان، مطابق مقررات، اسامی متخلفان در رسانه‌ها منتشر می‌شود. وزارت صمت نیز پس از مدت‌ها انتظار سرانجام دیروز به بدعهدی برخی از صادرکنندگان واکنش نشان داد و اعلام کرد: کارت‌های بازرگانی آن دسته از صادرکنندگانی که هیچ‌گونه ارزی به کشور بازنگردانده‌اند و درصد بازگشت ارز آنها صفر است، تعلیق می‌شود.

متخلفان ارزی دیگر بیمی از افشای نام خود ندارند،

به‌رغم اینکه بسیاری از کارشناسان عملکرد سامانه نیما را در مدتی که فعال بوده مثبت ارزیابی می‌کنند، اما بدعهدی برخی از صرافان و صادرکنندگان در مدت اخیر، به آزمون سختی برای اعتمادسنجی بانک مرکزی و نیما تبدیل شده است. اولین واکنش بالاترین مرجع پولی و مالی کشور به این بدعهدی‌ها افزایش نگرانی تجار، به‌ویژه واردکنندگان را به همراه داشت، چراکه این بانک در بخشی از بیانیه خود اعلام کرده بود که خرید و فروش ارز در سامانه نیما همانند هر معامله دیگری دارای ریسک است و تضمینی برای وصول به‌موقع آن وجود ندارد. این در حالی است که رئیس جمهوری شانزدهم اردیبهشت ماه سال جاری بر ضرورت ساماندهی معاملات ارزهای تجاری تاکید کرده بود، اما برخی تجار و صرافان نشان دادند که حتی توانایی دورزدن سامانه نیما را هم دارند. با ادامه اعتراضات نسبت به این رفتار صادرکنندگان و صرافان و ورود دوباره دولت به ماجرا بانک مرکزی و وزارت صمت توامان موظف به برخورد با متخلفان شدند و این دو نهاد طی هفته جاری دو اطلاعیه جداگانه منتشر کردند.

ارز صادراتی به کشور بازمی‌گردد؟

بانک مرکزی ضمن تشکر از صادرکنندگانی که در راستای مصالح و منافع جامعه نسبت به برگشت ارز حاصل از صادرات اقدام کرده‌اند، اعلام کرد: در صورت عدم برگشت ارز توسط سایر صادرکنندگان، مطابق مقررات، اسامی متخلفان در رسانه‌ها منتشر می‌شود. این بانک ضمن تاکید مجدد به صادرکنندگان برای تسریع در برگشت ارزهای حاصل از صادرات خود طی سال‌های 1397 و 1398 تا پایان تیرماه سال جاری، ادامه داد: با انتشار اسامی متخلفان در رسانه‌ها، کسانی که در جهت منافع شخصی خود باعث تلاطم در نرخ ارز و تحمیل هزینه‌های سرسام‌آور به آحاد جامعه می‌شوند به استحضار مردم می‌رسد. وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز دیروز طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: در راستای اجرای تصمیمات ستاد اقتصادی دولت و برابر با مفاد آیین‌نامه اجرایی قانون مقررات واردات و صادرات، کارت‌های بازرگانی آن دسته از صادرکنندگانی که از امروز تا پایان تیر 99 نسبت به ایفای تعهدات ارزی صادرات سال 98 خود مطابق با دستورالعمل‌های بانک مرکزی اقدام نکنند، به حالت تعلیق درخواهند آمد. بر این اساس تمامی صادرکنندگان مکلف هستند تا پایان تیرماه، مطابق با برنامه زمانی بانک مرکزی، نسبت به بازگشت ارز حاصل از صادرات خود اقدام کنند، در غیر این صورت اقدامات تکمیلی در مورد آنها انجام می‌شود. این پیگیری نهادهای دولتی در برخورد با متخلفان را می‌توان به فال نیک گرفت؛ اما پرسش این است که آیا با انتشار اسامی متخلفان در رسانه‌ها و یا تعلیق کارت‌های بازرگانی تضمینی برای ورود ارز به سامانه نیما وجود دارد؟ پیش از این هم دولت بارها نسبت به انتشار اسامی متخلفان مختلف اقدام کرده است، اما متاسفانه در حالی که قبح فساد ریخته این افراد بیمی از افشای نام خود ندارند. چه بسا امروز بسیاری از شهروندان از نام تک‌تک افرادی که منافع ملی را نشانه گرفته‌اند اطلاع دارند، اما مردم در قبال آنها چه واکنش موثری می‌توانند نشان بدهند؟ امروز شاهد دادگاه‌هایی هستیم که مفسدان در محکمه و مقابل مردم می‌ایستند و می‌گویند اگر بخواهم کل لواسان به نام من می‌شود؛ سخنانی که نشان می‌دهد متخلفان نه‌تنها دیگر بیمی از افشای نام خود ندارند، حتی در دادگاه‌ها هم ظاهر طلبکارانه به خود می‌گیرند.

منبع : آرمان ملی
به این خبر امتیاز دهید:
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه