ارسال به دیگران پرینت

اروپا در مورد برجام از ایران خسته شده و در حال نزدیکی به امریکا است/بیانیه اخیر قدرت های اروپایی درباره برجام حاوی چه پیامی بود؟

ادعای تازه "جان بولتون" مشاور سابق امنیت ملی دولت ترامپ در کتاب جنجالی اش در این باره که "ولادیمیر پوتین" رییس جمهوری روسیه به او گفته بود روسیه نیز هم چون امریکا خواستار حضور ایران و نیروهای آن کشور در سوریه نیست می افزاید بولتون در کتاب اش نوشته که پوتین این نظر را در دیداری با او پیش از دیدار اصلی اش با ترامپ رییس جمهوری امریکا در هلسینکی در مه ۲۰۱۸ میلادی در میان گذاشته بود.

اروپا در مورد برجام از ایران خسته شده و در حال نزدیکی به امریکا است/بیانیه اخیر قدرت های اروپایی درباره برجام حاوی چه پیامی بود؟

 بولتون در این کتاب می نویسد:"پوتین گفت خواست روسیه مشاهده خروج نیروهای ایرانی از سوریه است". بولتون در ادامه می افزاید پوتین از او خواسته بود تا به ترامپ اطلاع دهد که روسیه هیچ احتیاجی به ایران در سوریه ندارد و این که حضور ایران در سوریه در راستای منافع روسیه نیست.

بولتون می گوید پوتین به او گفته که ایران اهداف خود را در سوریه دنبال می کند که به خصوص برای حفط ارتباط اش با لبنان است. این در حالی است که حضور نیروهای ایرانی در سوریه از دید پوتین برای اسد و روسیه مشکل ساز خواهد بود. بولتون می نویسد پوتین به او گفته که هدف روسیه تقویت دولت سوریه برای جلوگیری از بروز بی نظمی و هرج و مرج در سوریه است مشابه آن چه در افغانستان روی داد‌ در حالی که ایران اهداف بلندمدت خود را دارد.
بولتون می نویسد با این حال پوتین اشاره کرد که روسیه نمی تواند تضمینی درباره خروج نیروهای ایرانی از سوریه دهد و روس ها نمی خواهند قولی را بدهند که نتوانند اجرایش کنند. بولتون نیز در پاسخ به پوتین گفته که هدف امریکا نابود ساختن داعش و بیرون کردن ایران از سوریه است.
او می نویسد:"به او گفتم اولویت امریکا ایران است و امریکا قصد مشارکت در منازعه داخلی در سوریه را ندارد". بولتون می گوید پوتین در آن زمان، خروج امریکا از برجام را به سخره گرفت و گفت حال اگر ایران نیز از برجام خارج شود چه خواهد شد؟ بولتون می گوید در دیدارش با پوتین این بحث صورت گرفت که اسرائیل به تنهایی قابلیت و منابع حمله نظامی علیه ایران را ندارد به خصوص آن که در آن صورت ممکن است اعراب پشت سر ایران جمع شوند".  
 
بولتون در ادامه مدعی شده که پوتین در دیدار با نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل نیز بر لزوم خروج ایران از سوریه تاکید کرده بود. با این حال، پوتین اشاره کرده اسد خود مشکلاتی دارد که‌ نمی تواند بر ایران برای خروج نیروهای آن کشور از سوریه فشار آورد چرا که اسد برای مقابله با پیشرفت نیروهای اپوزیسیون سوریه و تروریست ها در ادلب نیازمند کمک نیروهای ایرانی بوده است‌.
 
 در یادداشتی مدعی شده که شکیبایی قدرت های اروپایی  در قبال رویکرد ایران در قبال برجام رو به پایان است. 
 
این سایت می نویسد:"در تحولی که برای بسیاری قابل پیش بینی بود اما احتمالا ایران را شگفت زده ساخت فرانسه، آلمان و بریتانیا در بیانیه مشترکی ایران را متهم به نقض مفاد برجام کردند. علت اصلی انتشار این بیانیه موانع ایجاد شده از سوی ایران برای بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی بوده است.
بیانیه قدرت های اروپایی دو نکته کلیدی در برداشته است. نخست آن که کشورهای اروپایی  هنوز هم خود را متعهد به مفاد برجام می دانند و باور دارند که خروج امریکا از برجام و  آغاز کارزار فشار حداکثری ترامپ علیه ایران غیر سازنده بوده و از آن حمایت نکردند.
سه کشور اروپایی باور دارند که باید سیاستی موثرتر و متفاوت را در پیش گرفت. با این حال، آنان جزئیاتی از این سیاست مدنظر را مطرح نکرده اند و مشخص نیست چه استراتژی ای را مدنظر دارند‌. بیانیه اروپایی ها حاوی پیامی برای واشنگتن بود این که اروپا از برنامه امریکا برای ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت حمایت نمی کند.
امریکا مشتاق بازگشت تحریم های سازمان ملل علیه ایران است تحریم هایی که به دنبال برجام لغو شده بودند. پیام دوم اروپایی ها از بیانیه اعلام حمایت از تلاش امریکا برای تمدید ممنوعیت فروش تسلیحات به ایران بود که در ماه اکتبر تاریخ آن منقضی شده و ایران توان خرید تسلیحاتی خواهد داشت.
این پیام اروپایی ها نشان داد که آنان نیز هم چون امریکا نقش ایران در منطقه را سازنده نمی دانند. این بیانیه نشان داد که اروپایی ها در حال نزدیک شدن به امریکا بر سر موضوع ایران بیش از گذشته هستند. احتمال آن وجود دارد که اروپایی ها که از ایران خسته شده اند تحریم هایی را علیه آن کشور اعمال کنند علیرغم آن که به حمایت شان از برجام ادامه خواهند داد.
اگر در هفته های آینده ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری نکند احتمالا اروپایی ها برجام را منجمد خواهند کرد هر چند که به صورت رسمی و کامل از آن خارج نخواهند شد. این اقدام برای اعمال فشار بر ایران است.
اروپایی ها احتمالا با مسکو و پکن رایرنی خواهند کرد تا آنان را ترغیب به برداشتن گام های هماهنگ با اروپا در مورد ایران سازند‌. کشورهای اروپایی می خواهند به ایران نشان دهند که حمایت های روسیه و چین از آن کشور بی قید و شرط نیستند".
 

 

 

منبع : سایت روزنو
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • علی ارسالی در

      اخه زبان بسته ها اونقدر به تعهداتشان عمل کردن و دیگه خسته شدن . ای لعنت خدا بر برجامیان .

    • علی اصغر ارسالی در

      با سلام ایران به دنبال ارزشهاست اگر از زاویه معنوی به قضیه توجه شود به این امر مهم و خداپسندانه خواهید رسید و این هدف برای تمام دنیا اثبات شده است

    • هموطن ارسالی در

      این برجام که خسارت محض بود واقعا ادم باید خیلی پوست کلفت باشد که بخواهد از برجام حرف بزند

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه