ارسال به دیگران پرینت

قرنطینه | ضرورت ایجاد قرنطینه دوباره

اثر سفرهای تعطیلات نیمه خرداد و مسافرت‌های ایرانیان در این روزهای تعطیل حالا کم‌کم خود را نمایان کرده و آمار مبتلایان و جان‌باختگان در مقایسه با نیمه اول خرداد با افزایش چشمگیری روبه‌رو شده است.

قرنطینه | ضرورت ایجاد قرنطینه دوباره

اثر سفرهای تعطیلات نیمه خرداد و مسافرت‌های ایرانیان در این روزهای تعطیل حالا کم‌کم خود را نمایان کرده و آمار مبتلایان و جان‌باختگان در مقایسه با نیمه اول خرداد با افزایش چشمگیری روبه‌رو شده است. در جدید‌‌ترین خبر سخنگوی وزارت بهداشت ایران ظهر روز گذشته از فوت ۱۲۰ بیمار در ۲۴ ساعت گذشته و هشدار وضعیت قرمز در شش استان خبر داد؛ استان‌هایی که مسئولان بهداشت آنها از شرایط حاد می‌گویند و امکانات بیمارستانی را جواب‌گوی تعداد مراجعه‌کنندگان نمی‌دانند. در این شرایط مسئولان کشور و کارشناسان حوزه سلامت هم از مردم می‌خواهند که بیش‌از‌پیش مراقب سلامت خود باشند و مراقبت‌های لازم و فاصله‌گذاری را رعایت کنند. علاوه‌براین نظرسنجی‌های رسمی هم می‌گوید که میزان استفاده از ماسک و همچنین توجه به قرنطینه و فاصله‌گذاری اجتماعی در کشور به‌شدت کاهش یافته که اگر این روند ادامه پیدا کند، شرایط سخت‌تری در انتظار مردم و جامعه ایران خواهد بود.

جدیدترین آمار چه می‌گوید؟

چند روزی است که مسئولیت اعلام آمار جدید مبتلایان و جان‌باختگان به معاونت کنونی فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت یعنی «سیماسادات لاری» رسیده و دیگر خبری از «کیانوش جهان‌پور» نیست؛ چراکه هفته پیش مسئولیت سخنگویی وزارت بهداشت به خانم لاری سپرده شد. او روز گذشته هم مشابه روزهای گذشته به اعلام آمار ۲۴ ساعت گذشته پرداخت و دراین‌باره گفت: «در ۲۴ ساعت گذشته دو‌هزارو 516 مبتلای جدید به ویروس کرونا شناسایی شده‌اند». او ادامه داد: «از این تعداد ۹۸۶ نفر در بخش‌های عادی و ویژه بستری شده‌اند و مابقی موارد سرپایی بوده‌اند که نیازی به بستری در مراکز درمانی نداشته‌اند». سخنگوی وزارت بهداشت درباره آمار کلی هم گفت: «به‌این‌ترتیب جمع کل مبتلایان به ۲۰۰‌هزار‌و ۲۶۲ نفر رسید و این در حالی است که ۱۵۹‌هزار‌و ۱۹۲ نفر از این افراد تا امروز بهبود یافته‌اند». او درباره تعداد جان‌باختگان این بیماری در ۲۴ ساعت گذشته هم ظهر روز گذشته گفت: «متأسفانه در ۲۴ ساعت گذشته ۱۲۰ نفر از هم‌وطنان جان خود را بر اثر این بیماری از دست داده‌اند و به‌این‌ترتیب مجموع فوتی‌ها به ۹‌هزار‌و ۳۹۲ نفر رسیده است. این در حالی است که دو‌هزارو 833 نفر از مبتلایان در وضعیت وخیم این بیماری قرار داشته و در بخش‌های مراقبت ویژه بستری شده‌اند». استان‌هایی با شرایط حاد و وضعیت قرمز همچنان از این شرایط خارج نشده‌اند که یکی از آنها خوزستان است. لاری درباره این استان‌ها هم گفت: «استان‌های خوزستان، هرمزگان، کردستان، بوشهر، آذربایجان غربی و ایرانشهر در استان سیستان‌و‌بلوچستان در وضعیت قرمز بیماری قرار دارند». علاوه‌براین استان‌ها، در چندین شهرستان و استان دیگر هم شرایط حساسی برقرار است که اگر مراقبت‌ها افزایش پیدا نکند، احتمال ورود آنها به مرحله حاد و شرایط قرمز بالا است.

توصیه مدیرعامل سازمان بهشت زهرا )س( به شهروندان تهرانی

اگرچه استان تهران و پایتخت ایران در روزهای گذشته شرایط نسبتا پایداری داشته؛ اما اخبار رسمی از افزایش چشمگیر مبتلایان در مقایسه با چند هفته گذشته حکایت دارد. دراین‌باره روز گذشته مدیرعامل سازمان بهشت زهرا به مردم توصیه کرد که بیشتر مراقب باشند و گفت «اگر رعایت نکنید، تهران به روزهای سخت و بحرانی کرونا بازمی‌گردد». «سعید خال»، مدیر‌عامل سازمان بهشت زهرا (س)، با تأکید بر لزوم ادامه مستمر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی از سوی شهروندان تهرانی گفت: «اگر شهروندان تهرانی نکات بهداشتی و توصیه‌های وزارت بهداشت را جدی نگیرند، تهران به روزهای سخت و نامتصور گذشته بحران کرونا بازمی‌گردد». به گزارش روابط‌عمومی این سازمان، خال درباره پرسنل بهشت زهرا و تلاش آنها در این مدت هم گفت: «پرسنل گمنام سازمان بهشت زهرا (س) از اولین ساعات شیوع بیماری در کشور به تکریم خانواده‌های داغدار تهرانی و خدمات‌رسانی با بالاترین سطح رضایتمندی شهروندان پرداخت و البته روزهای سخت و تصور‌ناپذیری را پشت سر گذاشتیم». او ادامه داد: «به شهروندان توصیه می‌کنیم که با پشتکار و اهتمام نکات بهداشتی را جدی گرفته تا روزهای سخت تهران تکرار نشود». مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س) ادامه داد: «رعایت‌نکردن شهروندان یعنی از‌بین‌رفتن همه تلاش‌ها و فداکاری‌هایی که تاکنون همه دست به دست هم در خدمات‌رسانی و بهبود شرایط داشته‌اند؛ بنابراین توصیه همیشگی ما به شهروندان محترم، استمرار مداوم در رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی است». خال درباره عملکرد این سازمان در ماه‌های گذشته هم گفت: «در‌حالی‌که همه جهان حتی کشورهای پیشرفته جهان نظیر آمریکا و ایتالیا و... در مدیریت اجساد و عملیات تدفین در کرونا دچار مشکل جدی شده بودند، بهشت زهرای تهران عملکرد مطلوب قابل دفاعی از خود ارائه داد؛ به‌گونه‌‌ای‌که دکتر زالی، فرمانده ستاد کرونای تهران، اقدامات این سازمان در کرونا را حماسه‌‌ای ملی و فرا‌ملی توصیف کرده بود».

محرز: جوانان پروتکل‌های بهداشتی مقابله با کرونا را رعایت کنند

عضو کمیته کشوری مبارزه با بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به جوانان توصیه کرد با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، حلقه وصل انتقال ویروس کرونا از جامعه به خانواده نشوند. «مینو محرز» که با ایرنا سخن می‌گفت، درباره بی‌توجهی به مراقبت‌های فیزیکی هشدار داد و گفت: «این روزها شاهد هستیم که خانواده‌ها در سایه غفلت از ویروس کرونا و جدی‌نگرفتن آن، به دورهمی و دید و بازدید پرداخته‌اند و سپس در مراجعه به پزشک، تست کرونای آنان مثبت اعلام شده است». او ادامه داد: «وقتی همه مراکز بازگشایی شد، خانواده‌ها به بهانه اینکه در دوران قرنطینه حوصله‌شان سر رفته، به این مراکز مراجعه کردند. این مراجعه اگر با رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی و پروتکل‌های بهداشتی بود، مشکل‌آفرین نبود؛ اما متأسفانه مسائل جدی گرفته نمی‌شود». عضو کمیته کشوری مبارزه با بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با تأکید بر این نکته که همه مواردی که باعث شد ویروس کرونا در ماه‌های قبل تا حدودی مهار شود، از میان رفته و شاهد افزایش مبتلایان هستیم، یادآور شد: «استفاده از ماسک یکی از موارد کنترل‌کننده بود که این روزها شاهدیم که غیر از عده قلیلی، هیچ‌کس ماسک نمی‌زند؛ به این گمان که کرونا تمام شده است. ویروس کرونا به‌هیچ‌وجه تمام نشده است و مدت‌زمان زیادی آن را خواهیم داشت». یکی از نکات مطرح‌شده در توضیحات خانم محرز رابطه تنگاتنگ علائم ویروس کرونا با تعداد مبتلایان است که در‌این‌باره گفت: «هرچه تعداد بیمار مبتلا بیشتر شود، به همان اندازه علائم ویروس کرونا متفاوت می‌شود. در ابتدا که ویروس در چین تظاهر پیدا کرد، تب و سرفه از علائم اصلی برشمرده می‌شد؛ اما به‌تدریج با گسترش در دیگر نقاط دنیا، تظاهرات دیگری مانند تظاهرات پوستی هم از خود نشان داد». او ادامه داد: «تنها راه مقابله و پیشگیری با این ویروس، حفظ فاصله‌گذاری فیزیکی، استفاده از ماسک و حتی‌الامکان نرفتن به مراکز پرتجمع است. به‌شدت توصیه می‌شود که شهروندان در استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی از ماسک استفاده کنند». او در بخشی دیگر از این گفت‌و‌گو به مقایسه تاب‌آوری و مقاومت ایران در برابر کرونا با دیگر کشورها پرداخت و یادآور شد: «به دلیل طولانی‌شدن مدت‌زمان این ویروس، برای همه جهانیان خسته و کسل‌کننده شده است؛ اما متأسفانه در‌این‌میان، جوانان تقریبا رعایت نمی‌کنند؛ در‌حالی‌که متصل‌کننده زنجیره بیماری از جامعه به خانواده هستند». محرز با تأکید بر اینکه آمارها را باید جدی گرفت، گفت: «اوج بیماری شاید کاهش پیدا کرده باشد؛ اما همچنان روزانه جان انسان‌ها را می‌گیرد و افراد را مبتلا می‌کند. در برخی استان‌ها مانند کرمانشاه و آذربایجان غربی شدت یافته و گرما  هم نتوانسته مانع شیوع آن شود».

امیدواری سازمان جهانی بهداشت به یافتن واکسن کرونا تا پایان سال میلادی

در این شرایط که همچنان ویروس کرونا در کشورهای مختلف جان افراد را می‌گیرد، امیدها به یافتن واکسن همچنان ادامه دارد. دراین‌باره یک کارشناس ارشد سازمان جهانی بهداشت (WHO) امیدوار است که واکسن کرونا تا پایان سال جاری میلادی (۲۰۲۰) با موفقیت تولید شده و صدها میلیون دوز از آن در مرحله اول در اختیار اقشاری که بیشتر در معرض خطر هستند، قرار بگیرد. به گزارش ایسنا، «سمیه سوامیناثان»، دانشمند ارشد سازمان جهانی بهداشت، در‌این‌باره گفت: «هرچند هنوز به واکسنی دست نیافته‌ایم؛ اما حدود ۲۰۰ واکسن بالقوه تحت بررسی است و ۱۰ واکسن بالقوه به مرحله آزمایش انسانی رسیده است». او همچنین یادآور شد که هرچند تولید واکسن فرایندی پیچیده است؛ اما او به یافتن یک واکسن امیدوار است؛ چرا‌که اگر یکی از تلاش‌ها به جایی نرسد، همچنان گزینه‌های دیگری وجود دارند که کار روی آنها به تولید واکسن منجر شود. بنابر گزارش بی‌بی‌سی، سوامیناثان که بالاترین مقام علمی سازمان جهانی بهداشت است، ابراز امیدواری کرده که تا پایان سال جاری میلادی واکسنی تولید شود و در مرحله اول در اختیار اقشاری مثل کادر درمانی، کارکنان فروشگاه‌ها یا ساکنان مکان‌های با سرایت بالا مانند خانه‌های سالمندان و زندان‌ها قرار بگیرد. بنابر گزارش شبکه خبری «ان‌دی‌تی‌وی»، او همچنین امیدوار است که تا پایان سال ۲۰۲۱ نیز دست‌کم دو میلیارد دوز دیگر از این واکسن تولید شود.

آمار جهانی کووید ۱۹

تعداد مبتلایان و قربانیان کروناویروس جدید، عامل بیماری همه‌گیر کووید ۱۹ همچنان در جهان رو به افزایش است و تاکنون بیش از ۸.۵ میلیون نفر در ۲۱۳ کشور و منطقه در سراسر دنیا به این بیماری مبتلا شده‌اند. تازه‌ترین آمارها حاکی از آن است که شمار قربانیان کووید۱۹ به ۴۵۶ هزار و ۴۵۸ نفر رسیده و تاکنون ابتلای هشت میلیون و ۵۸۶ هزار و ۱۱۵ نفر نیز به این بیماری تأیید شده است. همچنین بنابر تازه‌ترین آمارها چهار میلیون و ۵۳۵ هزار و ۲۴۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ تاکنون بهبود یافته‌اند. آمریکا همچنان با اختلاف زیاد از سایر کشورها در صدر فهرست مناطق درگیر با بیماری کووید۱۹ قرار داشته و بالاترین آمار قربانیان و مبتلایان به این بیماری را به خود اختصاص داده است. پس از آن، برزیل و روسیه نیز به لحاظ تعداد مبتلایان به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم جای گرفته‌اند. همچنین بعد از آمریکا در حال حاضر دو کشور برزیل و انگلیس، بالاترین تعداد قربانیان کووید ۱۹ را دارند. بنا بر گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی «ورلداُمتر»، تعداد مبتلایان و قربانیان این بیماری در کشورهایی که بنا بر گزارش‌های رسمی بالاترین آمارها را داشته‌اند تا لحظه انتشار این خبر به ترتیب به شرح زیر است: ایالات متحده دو میلیون و ۲۶۳ هزار و ۷۴۹ مبتلا، ۱۲۰ هزار و ۶۸۸ قربانی.  برزیل ۹۸۳ هزار و ۳۵۹ مبتلا، ۴۷ هزار و ۸۶۹ قربانی.  روسیه ۵۶۱ هزار و ۹۱ مبتلا، ۷۶۶۰ قربانی. هند ۳۸۱ هزار و ۴۸۵ مبتلا، ۱۲ هزار و ۶۰۵ قربانی. انگلیس ۳۰۰ هزار و ۴۶۹ مبتلا، ۴۲ هزار و ۲۸۸ قربانی. اسپانیا ۲۹۲ هزار و ۳۴۸ مبتلا، ۲۷ هزار و ۱۳۶ قربانی. پرو ۲۴۴ هزار و ۳۸۸ مبتلا، ۷۴۶۱ قربانی. ایتالیا ۲۳۸ هزار و ۱۵۹ مبتلا، ۳۴ هزار و ۵۱۴ قربانی. شیلی ۲۲۵ هزار و ۱۰۳ مبتلا، ۳۸۴۱ قربانی. ایران ۱۹۷ هزار و ۶۴۷ مبتلا، ۹۲۷۲ قربانی از سوی دیگر هم‌زمان با آغاز موج دوم کرونا در چین، هزاران نفر از ساکنان پکن، پایتخت این کشور روز پنجشنبه) مورد آزمایش کرونا قرار گرفتند. دولت چین نیز می‌گوید که جای نگرانی نیست و موج دوم کرونا در این کشور کاملا «تحت کنترل» است. 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه