ارسال به دیگران پرینت

بازنشستگان با ورود به بورس ارزش دارایی خود راحفظ کنند

محمدسیاح: براساس آماری که سازمان بازنشستگی کشوری اعلام کرده است، به‌طور معمول هر سه ماه یک‌بار جامعه مخاطب صندوق بازنشستگی آمارگیری می‌شود و چیزی بیش از یک‌میلیون و ۳۷۰هزار نفر جامعه حقوق‌بگیران بازنشسته این صندوق است و روزبه‌روز هم بر تعداد این افراد اضافه می‌شود. مشکلات اقتصادی در کشور صندوق بازنشستگی کشوری را هم بی‌نصیب نگذاشته و باعث شده بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی آن کم‌بازده شود و در برخی موارد حتی شرکت‌های وابسته آن به انحلال برسند. همین موضوع هم تاثیرش را در زندگی بازنشستگان این صندوق گذاشته است. مسئولان این صندوق معتقدند امروز دیگر نمی‌توان با تکیه بر کسب و کارهای در حال نابودی یا کم‌بازده و بی‌اثر به دنبال سودآوری بود تا بتوان سرمایه موردنیاز برای تامین حقوق و مزایای اعضای صندوق را فراهم کرد.

 بازنشستگان با ورود به بورس  ارزش دارایی خود راحفظ کنند

نظام بازنشستگی، در مقررات استخدامی ‌بخش خصوصی و دولتی تمام کشورهای دنیا جایگاه ویژه‌ای دارد و صندوق‌های بازنشستگی به‌عنوان یکی از حساس‌ترین و پیچیده‌ترین نهادهای مالی مدرن در دنیای امروز شناخته شده‌اند. صندوق‌های بازنشستگی بخشی از نظام تامین اجتماعی و آن هم بخشی از نظام رفاه اجتماعی است و هدف آنها هم این است که معیشت و کرامت انسان‌ها را در سن بازنشستگی تامین و حفظ کنند. بحث‌های نظری زیادی پشت نگاه اقتصادی به صندوق‌های بازنشستگی وجود دارد. صندوق‌های بازنشستگی مبتنی‌بر حقوق اجتماعی شهروندی هستند و نکته مهم دیگر نگاه بلندمدتی است که باید در آنها حاکم باشد.

حفظ ارزش دارایی بازنشستگان با ورود به بورس

عملکرد و وضعیت مالی صندوق‌های بازنشستگی بر آینده میلیون‌ها نفر تاثیر دارد؛ بنابراین عملکرد این صندوق‌ها می‌تواند پیامدهای متفاوت اقتصادی، اجتماعی و سیاسی زیادی دربرداشته باشد و به‌طورکلی می‌توان گفت ورشکستگی صندوق‌ها با توجه به جمعیت تحت پوشش آنها، امنیت ملی را به خطر می‌اندازد. به همین دلیل اداره موثر این صندوق‌ها و تعیین خط‌‌مشی‌های مناسب درزمینه بازنشستگی و نظارت بر فعالیت آنان موضوع مهمی ‌است. در همین زمینه حسن تاجیک، معاون سرمایه‌گذاری و امور اقتصادی صندوق بازنشستگی کشوری، گفته است: شرکت‌های کاغذی یا غیرمولد وابسته به صندوق بازنشستگی کشوری در چهارماه اخیر در مسیر انحلال قرار گرفته‌اند و آماده‌سازی 15 شرکت برای ورود به بورس انجام شده است. او ادامه داد: در راستای ایجاد ذخیره ارزش در سرمایه‌گذاری‌ها و حفظ ارزش دارایی بازنشستگان در بلندمدت، صندوق بازنشستگی کشوری در چهارماهه اخیر، برنامه عملیاتی را برای ساماندهی شرکت‌های تابعه در قالب سیاست‌های جدید به اجرا درآورده است که این سیاست‌ها باعث انتقال دارایی‌های غیرمولد در شرکت‌های تابعه می‌شود تا منابع حاصل از آن برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های سودآورتر و پربازده‌تر مورد استفاده قرار گیرد.

استفاده از ظرفیت‌های پولی مالی

مشکلات ساختاری، مالی و مدیریتی صندوق‌های بازنشستگی کشور آنها را با یک بحران بزرگ روبه‌‌رو کرده است؛ به‌طوری‌که طی سال‌های اخیر عدم پرداخت به‌‌موقع مستمری به بازنشستگان و رسیدگی به مطالبات اساسی آنها مشکل‌زا شده است. تعریف بحران صندوق‌های بازنشستگی یک موضوع و تعیین راه‌‌حل موضوع دیگری است. هشدار مقامات دولتی نسبت‌به وقوع بحران در صندوق‌های بازنشستگی بازنشستگان مستمری‌بگیر را نگران کرده و به همین دلیل طرح خروج صندوق‌های بازنشستگی از بنگاهداری و فروش املاک و مستغلات مازاد بر نیازشان و سرمایه‌گذاری آن در بخش‌های سودآور در صنعت با حضور جدی در بازار پول و سرمایه و اصلاح و بهبود ساختارها و فرآیندها در هلدینگ‌ها و شرکت‌های تابعه در کنار ایجاد ساختار اقتصادی شفاف و ضدفساد در حوزه‌های اقتصادی می‌تواند راهکاری موثر برای این مشکل باشد. معاون سرمایه‌گذاری و امور اقتصادی صندوق بازنشستگی کشوری، بهینه کردن ترکیب دارایی‌های صندوق در سهام صنایع بالادستی و تسویه دیون و تعهدات شرکت‌هایی که امکان عرضه در بازار سرمایه را پس از اصلاح ساختار مالی دارند، از دیگر سیاست‌های جدید برای بهره‌مندی صندوق بازنشستگی از ظرفیت‌های پولی مالی ایجادشده ناشی از سهام صندوق در بورس عنوان کرد.

بهبود عملکرد جاری و شفافیت مالی

کارشناسان اقتصادی معتقدند: وارد شدن در بورس برای شرکت‌هایی که الزامات لازم برای انجام این کار را دارند، مزیت‌های متعددی دارد؛ مزیت‌هایی که درنهایت به افزایش شفافیت، کارایی و همچنین بهبود عملکرد جاری آنها منجر خواهد شد. بورس اوراق بهادار به‌عنوان بازوی اصلی بازار سرمایه علاوه‌بر تجهیز، جذب و هدایت منابع مالی و هدایت به سمت فعالیت‌های مولد و اشتغال‌زا، نقش تامین مالی بنگاه‌ها و موسسات اقتصادی را نیز برعهده دارد. پذیرش شرکت‌های جدید در بورس ضمن اینکه به توسعه بازار سرمایه و ارتقای جایگاه آن در اقتصاد ملی کمک می‌کند، گسترش فرهنگ سهامداری و سرمایه‌گذاری در دارایی‌های مالی را به‌دنبال داشته و درعین‌حال مزایای متعددی هم برای شرکت‌های پذیرفته‌شده دارد. معاون سرمایه‌گذاری و امور اقتصادی صندوق بازنشستگی کشوری با بیان اینکه فرآیند ورود برخی شرکت‌های صندوق بازنشستگی به بورس در دو سال اخیر با وقفه مواجه بوده و اقدام موثری در این خصوص انجام نشده است، گفت: در این راستا، شرکت «پگاه گیلان» اولین دارایی‌ غیربورسی صندوق بازنشستگی کشوری است که در بازار سرمایه یا همان بورس عرضه شده‌ است و 15 شرکت دیگر نیز در حال رفع مشکلات موجود و آماده‌سازی برای عرضه در بورس و فرابورس هستند که پیش‌بینی می‌کنیم بررسی و ارزیابی آن‌ها تا پایان شهریورماه به انجام برسد و پس از اصلاح ساختار مالی در بازار سرمایه عرضه شوند. تاجیک خروج از بنگاه‌داری و هدایت سرمایه‌های بازنشستگان به سمت سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت با بازده مناسب را از سیاست‌های اصلی صندوق عنوان و تاکید کرد: این سیاست به معنی فروش شرکت‌ها و سرمایه‌های صندوق نیست بلکه به منزله شفاف کردن بنگاه‌های اقتصادی و موظف شدن آن‌ها به سودآوری و بازدهی است. او تاکید کرد: اگرچه ساماندهی شرکت‌ها و حذف برخی شرکت‌های کاغذی با مقاومت‌های بسیار و چسبندگی‌های مدیریتی روبه‌رو است، اما از آن‌جا که همه دارایی‌های صندوق بازنشستگی کشوری به بازنشستگان تعلق دارد و وظیفه این نهاد صیانت از سرمایه‌های آنان و سودآوری هرچه بیشتر این سرمایه‌ها به منظور انتفاع بازنشستگان است، ساماندهی شرکت‌ها با قدرت پیش خواهد رفت و برخی حاشیه‌سازی‌ها، اخلالی در عزم مدیران صندوق برای تحقق این مهم ایجاد نخواهد کرد. باید توجه داشت که به هر شرکتی اجازه عرضه سهام در بورس داده نمی‌شود و شرکت‌ها باید دارای شرایط ویژه‌ای باشند. چنین شرایطی باعث اعتماد بیشتر سرمایه‌گذاران به شرکت‌های فعال در بورس می‌شود. این اعتماد است که باعث تمایل سرمایه‌گذاران به خرید سهام آن شرکت در بورس و به دنبال آن، توسعه شرکت‌های بورسی می‌شود. به‌علاوه به دلیل اینکه شرکت‌های بورسی در مقابل بقیه شرکت‌ها از شفافیت و عملکرد بهتری برخوردارند، نهادهای وام‌دهنده مثل بانک‌ها نیز این شرکت را در اولویت می‌گذارند. همچنین شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس از شرایط اطلاع‌رسانی و تبلیغاتی مناسب‌تری برخوردارند، زیرا اطلاعات آنها از طریق رسانه به‌طور مستمر به مردم اعلام می‌شود که این موضوع امتیاز ویژه‌ای است.

 

منبع : آرمان ملی
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • نویدی ارسالی در

      آقا یا خانم محترم که این خبر رو به مردم داری میدی اولا دستت درد نکنه که به فکر بازنشسته ها هستی . دوما هر بازنشسته که نگاه میکنی بعد از سی سال جون کندن تونسته نهایتش یه خونه کوچک بخره که خودشو خونوادش سر پیری اسیر خیابونا نشن یا بعضی ها مثل من خونه اجاره ای دارن . بااین حقوق بخور و نمیر کی دیگه میتونه الان خونه بخره بابا دلتون خوشه .کدوم سرمایه کدوم دارایی . بازنشسته ها دیگه باید آرزوی سرمایه رو دور از جون به گور ببرن . نفست از جای گرم میاد .

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه