ارسال به دیگران پرینت

مدیر کل حفاظت محیط زیست اصفهان:

اصفهان به علت تغییرات اکوسیستمی آلوده‌ترین کلانشهر کشور است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: فعال شدن کانون‌های گرد و غبار، خشک شدن زاینده رود و برداشت‌های غیرمجاز از آن به‌دلیل توسعه نیافتن پایدار باعث شده که اصفهان آلوده‌ترین کلانشهر کشور باشد.

اصفهان به علت تغییرات اکوسیستمی آلوده‌ترین کلانشهر کشور است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: فعال شدن کانون‌های گرد و غبار، خشک شدن زاینده رود و برداشت‌های غیرمجاز از آن به‌دلیل توسعه نیافتن پایدار باعث شده که اصفهان آلوده‌ترین کلانشهر کشور باشد.

ایرج حشمتی روز سه‌شنبه در نشست خبری که به صورت مجازی به مناسبت هفته محیط زیست برگزار شد، شعار امسال هفته محیط زیست را "تنوع زیستی و اقدام برای جلوگیری از انقراض فزآینده گونه‌های گیاهی و جانوری و تخریب محیط زیست" اعلام کرد و  تغییرات اکوسیستمی را جزو مهمترین مشکلات کنونی کشور و استان اصفهان دانست.

وی گفت: اصفهان در بهار امسال کمتر از چهار روز هوای پاک داشت و در ۱۵ ماه گذشته مسائل محیط زیستی این استان با دقت احصاء و بررسی شد و به جرات می‌توان گفت اصفهان  بعنوان کلانشهر صنعتی با بیش از ۱۰ هزار واحد صنعتی، ۲ هزار واحد سنگبری، داشتن رتبه نخست قطعه‌سازی خودرو، رتبه اول نساجی و تأمین کننده نیمی از فولاد کشور، نتوانست است اصل حفاظت از محیط زیست را همگام با توسعه صنعتی خود پیش ببرد.

وی با بیان‌اینکه زاینده رود هویت اصفهان است، تاکید کرد: این رودخانه  نقش مهمی در نشاط و شادابی شهروندان و توسعه صنعت گردشگری به عنوان صنعت سبز در این استان ایفا می‌کند.

حشمتی با بیان‌اینکه در سال جاری ۶ هزار و ۹۰۷ استعلام برای بارگذاری صنعتی در استان انجام شده است، اظهار داشت: در این راستا  با ۸۸ درصد از این استعلام‌ها و با ۸۵ درصد از  تقاضای بهره‌برداری از آنها موافقت شده است.

مدیرکل محیط زیست اصفهان با بیان اینکه طرح‌های پایش زاینده‌رود در حال انجام است، گفت: حدود ۳۰ نقطه توسط شورای کیفی این رودخانه در دستور کار قرار گرفته است که امیدواریم با تحقق اعتبارات ۳۵ درصدی بتوان با اطمینان بیشتری این حوضه را مورد پایش قرار داد.

حشمتی افزود: سال گذشته ۱۰ هزار و ۷۷۶ پایش روزانه، ۲ هزار و ۴۵۱ پایش شبانه محیط زیستی، سه هزار و ۲۳۰ اخطار برای بخش صنعتی و رسیدگی به یک هزار و ۲۸۱ شکواییه در این بخش انجام شد.

وی گفت: در مدت مزبور ۴۶۴ پیگیری قضائی نسبت به تخلفات محیط زیستی صنایع استان انجام که ۱۷۱ مورد رأی قضائی صادر و ۷۰ واحد صنعتی بدلیل پایبند نبودن به الزامات زیست محیطی و تولید آلایندگی پُلمب شد.

وی گفت: سال گذشته هزار و ۴۷۰ اخطار زیست محیطی برای مدیریت غیراصولی پسماند، صادر و ۲۳۲ بازرسی از نحوه دفن پسماندهای صنعتی استان نیز انجام شد.

حشمتی در ادامه با بیان‌اینکه ۶ سامانه بازیافت و تولید کود کمپوست ۸۰ درصد از پسماند جمعیت استان اصفهان را پوشش می‌دهد، یادآور شد: پنج سایت دفن پسماند صنعتی و یک سایت پسماند ویژه در این استان وجود دارد.

وی به ارزیابی زیست محیطی ۱۸ پروژه کلان در استان نیز اشاره کرد و گفت: ۱۰۵ پایش معادن در سال ۹۸ انجام که با فعالیت ۴۴ معدن موافقت و با ۴۲ مورد نیز به‌دلیل تعارض با زیستگاه‌های حیات وحش مخالفت شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: ۱۷ میلیارد تومان برای مهار کانون‌های ریزگرد از محل صندوق توسعه ملی در سال ۹۸ تخصیص یافت و این اعتبار در اختیار اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قرار گرفت.

وی تصریح کرد: سال گذشته چهار میلیارد تومان برای ساماندهی وضعیت و احیای تالاب گاوخونی نیز تامین شد.

حشمتی گفت: با شهرداری اصفهان نیز برای یکپارچگی سامانه پایش هوای این کلانشهر تفاهمنامه‌ای منعقد شد و به موجب آن شمار ایستگاه‌های سنجش کیفی هوای این شهر از ۵ به ۱۶ ایستگاه رسید.

وی با بیان اینکه کاهش بارش‌ها دلیلی برای کاهش سهم تالاب گاوخونی از حقابه سالانه‌اش نیست، تصریح کرد: با تلاش صورت گرفته، حقابه زیست محیطی رودخانه و تالاب گاوخونی به ۳۱۳ میلیون مترمکعب رسیده است.

حشمتی تصریح کرد: ۴۱ میلیون مترمکعب آب به تالاب گاوخونی رسیده که امیدبخش است و با مرطوب شدن قسمتی از این تالاب بین‌المللی از تبدیل شدن آن به کانون ریزگرد جلوگیری شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست اصفهان تصریح کرد: ۳۵ درصد از عوارض آلایندگی شهرها به صندوق ملی محیط زیست و سازمان حفاظت محیط زیست پرداخت می‌شود و ادارات کل محیط زیست نیز از محل اعتبار موجود تسهیلاتی را برای کمک به صنایع آلاینده و  تبدیل آنها به صنعت سبز در اختیار آنها قرار می‌دهد.

وی همچنین با اشاره به قانون اختصاص یک در هزار فروش تولیدات و خدمات واحدهای صنعتی به امور زیست محیطی افزود: این موضوع به واحدهای صنعتی اعلام شده است و تاکنون چند شرکت از این طرح استقبال به عمل آورده‌اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست اصفهان با بیان اینکه در بخش بهینه‌سازی سوخت نیز فعالیت‌های خوبی صورت گرفته است، یادآور شد: حدود ۶۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت در اصفهان در حال تردد هستند که بیشترین بار آلایندگی را دارند.

وی با بیان‌اینکه تاکنون هیچ مرکز معاینه فنی موتورسیکلت در این کلانشهر راه‌اندازی نشده است، اظهار امیدواری کرد که شهرداری اصفهان تا پیش از آغاز پاییز و زمستان، این مراکز را راه‌اندازی کند.

حشمتی، سیاست راهبردی و کلان این اداره را مسوولیت اجتماعی آن توصیف کرد و گفت: حفاظت از محیط زیست فقط وظیفه سازمان حفاظت محیط زیست نیست بلکه دستگاه‌های اجرایی، آحاد مردم و سمن‌ها نیز در این راستا سهم دارند.

استان اصفهان دارای یک اثر طبیعی ملی، سه پارک ملی، پنج پناهگاه حیات وحش، چهار منطقه حفاظت شده، ۱۱ منطقه شکار ممنوع و یک تالاب بین‌المللی است.

مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع استان اصفهان با استناد به تعاریف مندرج در متن قوانین مربوطه یک زیست بوم طبیعی فعال است که پشتوانه حفاظت از ذخایر طبیعی کشور محسوب می‌شود و هرگونه برداشت و شکار در آنها ممنوع است.

منبع : ایرنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه