ارسال به دیگران پرینت

افغان‌ها، قربانیان تجارت سیاه شدند

وحید استرون:‌ چهار دهه از شروع مهاجرت گسترده اتباع افغانستانی به ایران می‌گذرد و طی این سال‌ها هزاران یا شاید میلیون‌ها نفر ، عمدتا به‌صورت غیرقانونی به امید دستیابی به یک زندگی با حداقل امکانات از مرزهای ایران گذشته‌اند. آمار دقیقی از میزان روزانه رد مرز شدن اتباع افغان وجود ندارد، اما به باور برخی از کارشناسان به‌طور متوسط روزانه حدود دوهزار تا دوهزار و ۵۰۰نفر به‌صورت قاچاق از مرزهای شرقی وارد کشور می‌شوند. روزانه تعدادی از اتباع افغان از استان‌های جنوب شرقی و شرقی کشور وارد محدوده استان‌های کشور همچون یزد می‌شوند و با استفاده از این خودروها که به «شوتی» معروف هستند به استان‌های دیگر منتقل می‌شوند. به‌طور میانگین ۱۰ نفر تا ۱۴ نفر در این خودروهای غیرقانونی که به «شوتی» معروف و اکثرشان پژو ۴۰۵ و سمند هستند، روی هم تلنبار می‌شوند و تعدادی از آنها (معمولا سه تا چهار نفر) در صندوق عقب خودرو قرار دارند.

افغان‌ها، قربانیان تجارت سیاه شدند

در چند روز گذشته موضوع آتش گرفتن یکی از این خودروها در استان یزد، خبرساز شده است. به گفته احمد ترحمی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد: «یکی از خودروها که در مسیر کرمان (مهریز) به یزد در حال تردد بود، با وجود اخطارهای مکرر قانونی و شلیک هوایی به حرکت خود ادامه داد و در نهایت، لاستیک این خودرو هدف تیر اخطار قرار گرفت اما راننده خودرو با حرکت بر روی رینگ و استفاده از مواد محترقه و دودزا، همچنان به فرار ادامه داد که به‌دلیل جرقه‌های ناشی از حرکت بر روی رینگ، سرعت بالا و وجود مواد محترقه، این خودرو طعمه حریق شد». بر اساس گفته شاهدان عینی، آتش سوزی خودرو هشت کیلومتر بعد از اصابت گلوله با لاستیک و به‌دلیل سرعت بالا و برخورد شدید با گارد و جرقه‌های ناشی از حرکت خودرو بر روی رینگ حادث شده و هیچ‌ارتباطی با شلیک گلوله نداشته است. در این حادثه سه نفر از اتباع غیرمجاز که در صندوق عقب بودند بر اثر آتش سوزی فوت کرده و هشت نفر نیز به بیمارستان منتقل شدند، همچنین راننده خودرو به همراه چند نفر از اتباع متواری شدند. ظاهرا حدود 14 نفر در این خودرو (یک تن پاکستانی و بقیه افغانستانی) روی هم تلنبار شده‌اند. اتباع افغانستان که در سانحه جاده مهریز-یزد مصدوم شده بودند تاکید کرده‌اند راننده‌ خودرویی که به شکل غیرقانونی آنها را سوار کرده بود به دستور ایست ماموران پلیس توجه نکرده و با وجودی که چندبار از او خواسته‌اند خودرو را متوقف کند او به حرکت ادامه داده است.

پاسخ به جوسازی رسانه‌ای

در همین حال سید رسول موسوی سفیر ایران در افغانستان در واکنش به فضاسازی‌های ایجاد شده در توییتر خود نوشت: «اگر قاچاقچیان به هشدار پلیس توجه نکنند پلیس ایران به آنها شلیک می‌کند چه قاچاقچی موادمخدر باشد چه قاچاقچی انسان. حمل 13نفر در خودرویی چهار نفره که سه نفر هم در صندوق عقب جای گرفته بودند چه معنایی جز قاچاق می‌تواند داشته باشد؟» چندی پیش نیز عبدالغفور لیوال، سفیر جمهوری اسلامی افغانستان در تهران از مجروحان سانحه آتش‌سوزی این خودرو در شهر یزد، عیادت کرد و از نزدیک روند درمان و سلامتی آنها را جویا شد. او همچنین پس از دیدار با مقامات استانداری یزد در پی حادثه جان باختن اتباع افغان گفت: «ما باور داریم که مسبب این حادثه راننده و باند قاچاقچی انسان‌هاست. دوستان در استانداری یزد وعده دادند که این موضوع جدا پیگیری خواهد شد و راننده شناخته شده و به مراجع قضایی سپرده شده تا راننده دستگیر شود و به‌دلیل این حادثه و فرارش مجازات شود. او همچنین با اشاره به اشتغال شماری از مهاجرین افغانستانی در یزد و توجه این استان به مهاجرین قدردانی کرد.»

دستگیری اتباع غیرمجاز در یزد

در چند روز گذشته 274 شهروند غیرمجاز خارجی در یزد دستگیر شدند. سرتیپ عباسعلی بهدانی‌فرد، فرمانده انتظامی یزد با بیان اینکه این افراد از مرزهای شرقی و جنوب شرق کشور به‌صورت غیرمجاز وارد ایران شده بودند، تصریح کرد: مقصد بعدی آنها استان‌های مرکزی کشور بود. او در گفت‌وگو با ایرنا خاطرنشان کرده است: شهروندان خارجی باید با اخذ مجوزهای قانونی و برابر پروتکل‌های بین‌المللی به کشور وارد شوند تا شاهد تکرار چنین حوادثی نباشیم. به گفته او متاسفانه افرادی فرصت‌طلب و سودجو با بی‌توجهی به قانون اقدام به قاچاق انسان می‌کنند و با به خطر انداختن جان خود و دیگران امنیت استان را مخدوش کرده‌اند. براساس گزارش ایرنا روزانه تعدادی از شهروندان خارجی غیرمجاز از استان‌های جنوب شرقی و شرقی کشور وارد محدوده استان یزد شده و با استفاده از خودروهایی که اصطلاحا به «شوتی» معروف شده‌اند به استان‌های دیگر منتقل می‌شوند.

محرومیت همیشگی

در این رابطه فاطمه اشرفی، رئیس هیات‌ مدیره انجمن حمایت از زنان و کودکان پناهنده (حامی) به «آرمان ملی» می‌گوید: بیش از چهار دهه از مهاجرت‌های خواسته یا ناخواسته میلیون‌ها مهاجر و پناهجو از کشورهای همسایه به ایران می‌گذرد. بیش از 3.5‌میلیون نفر مهاجر افغان در ایران با نیازهای حداقلی و طبیعی که از این میان نیمی دارای مدارک اقامت قانونی و نیمی دیگر فاقد مدارک اقامت قانونی هستند ، انواع تهدیدات‌، حیات فردی و اجتماعی آنها را هدف قرار داده است. وی در ادامه خاطرنشان می‌کند:‌ جدی‌ترین موضوع نگران‌کننده در مسیر مهاجرت‌ها، مهاجرت‌های ناخواسته و اجباری است که هم به‌دلیل شرایط اضطرار و اجبار معمولا آسیب‌های فیزیکی‌، روانی‌، اجتماعی و مالی متفاوت و بعضا عمیقی را برای مهاجرین ایجاد می‌کند و هم به‌دلیل عدم دسترسی به مدارک قانونی هم برای عبور از مرزها و هم برای اقامت‌های امن و بی‌دغدغه در کشورهای میزبان‌، با چالش های جدی در اقامت‌، اشتغال‌، آموزش‌، بهداشت و سایر نیازها و خدمات اجتماعی روبه‌رو می‌شوند. در این میان‌، تنها قاچاقچیان انسان هستند که فارغ از هرگونه تعهد اخلاقی و انسانی و صرفا با طمع مادی‌، مسیرهای خطرناک را برای رسیدن به سراب حیات نوین و زندگی بهتر برای انسان‌های بریده از زندگی حال فراهم می‌کنند. امید داریم بخشی از نگرانی‌های مطرح شده‌، در بخش قانون‌گذاری و سیاستگذاری‌های کلان در تصویب لایحه مبارزه با قاچاق انسان و نیز تصویب لایحه تاسیس سازمان ملی مهاجرت که برای اولین بار به‌دنبال ساماندهی سیاستی و اجرایی مهاجرین و پناهندگان در کشور است به اتفاقات مثبتی ختم شود تا هم نسبت به بهبود وضعیت زندگی مهاجرین خارجی و پناهندگان که به‌صورت قانونی در کشور ساکن هستند‌، ختم شود و هم تالی فاسدهای ناشی از جریانات مخرب مهاجرت‌های غیرقانونی و آثار تخریبی غیرقابل انکار آن بر منافع اجتماعی‌، اقتصادی و سیاسی در کشور کنترل شود.

منبع : آرمان ملی
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه