ارسال به دیگران پرینت

هجوم ملخ‌های مراکشی به 21000 هکتار از مراتع گلستان

امسال ملخ‌های مراکشی به ده‌ها هزار هکتار از اراضی استان هجوم آوردند و کار مبارزه با این آفت نیز همزمان در حال انجام است.

هجوم ملخ‌های مراکشی به 21000 هکتار از مراتع گلستان

همه ساله در اواخر فروردین ماه سرو کله ملخ‌ها در گوشه و کنار استان پیدا می‌شود. ملخ‌های مراکشی که حدود 9 دهه در منطقه شمال و شرق استان حضور دارند دیگر بومی شده‌اند. امسال ملخ‌های مراکشی به ده‌ها هزار هکتار از اراضی استان هجوم آوردند و کار مبارزه با این آفت نیز همزمان در حال انجام است.

آنطور که مدیر حفظ نباتات جهادکشاورزی استان گفته تا کنون مبارزه با ملخ مراکشی در سطح 21 هزار هکتار از مراتع استان انجام شده و اوضاع تحت کنترل است.

این در حالی است که سال گذشته مبارزه شیمیایی با این آفت در سطح 6 هزار و 700 هکتار انجام شده بود. به نظر می‌رسد پوشش گیاهی مناسب در مراتع و اقدام دیرهنگام برای مقابله با این آفت سبب طغیان آن در سطح چند ده هزار هکتار از اراضی مرتعی استان شده است. هرچند مسئولان می‌گویند ملخ‌ها هنوز به مزارع کشاورزان نرسیده‌اند اما خطر این آفت همچنان جدی است.

کیانوش حق‌نما  گفت: در استان سه نوع ملخ مراکشی، ایتالیایی و شکم بادمجانی وجود دارد که ملخ مراکشی در مناطق گرمتر از جمله آق‌قلا، کلاله، گنبدکاووس، مراوه‌تپه و غیره دیده می‌شود و دو نوع دیگر از ملخ‌ها در ارتفاعات وجود دارد.

وی با بیان اینکه استان در مرحله کنترل آفت ملخ‌های مراکشی قرار دارد، افزود: تا کنون 21 هزار هکتار از مراتع استان سمپاشی شده تا جلوی ورود ملخ‌ها به اراضی کشاورزان گرفته شود و خوشبختانه خسارتی در بخش زراعی نداریم.

مدیر حفظ نباتات جهادکشاورزی استان با بیان اینکه سال گذشته مبارزه شیمیایی با این آفت در سطح 6 هزار و 700 هکتار از اراضی استان انجام شده بود، اظهارداشت: سال گذشته بارش‌های خوبی داشتیم و شرایط مراتع از نظر پوشش گیاهی مطلوب است برای همین مرتعداران و دامداران احساس نیاز نکردند که درباره ردیابی این آفت به جهادکشاورزی اطلاع دهند. همین موضوع سبب شد تا زادو ولد ملخ‌های مراکشی بیشتر از سال گذشته باشد و سطح بیشتری را آلوده کند.

وی درباره رصد ماهواره‌ای این آفت گفت: تا کنون این اتفاق رخ نداده اما درباره آفات پنبه از جمله کرم غوزه‌ از این فناوری استفاده می‌شود.

حق‌نما بیان داشت: با این‌حال از دستگاه پیشرفته «دیتا لاگر» در شرق استان مستقر شده تا براساس اطلاعات موجود شبکه پایش و پیش‌آگاهی را درباره فعالیت این آفت در استان تقویت کنیم.

ابوطالب قزلسفلو، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان نیز وضعیت برخی از مراتع استان از جمله در شهرستان مراوه‌تپه را بحرانی دانست و گفت: امسال به علت بارش‌های اواخر سال قبل و ابتدای امسال شاهد طغیان ملخ مراکشی در برخی مناطق هستیم.

وی گفت: اگر جلوی هجوم ملخ‌ها به مراتع با مبارزه شمیایی گرفته نشود، این گونه‌های مهاجم به مزارع کشاورزی می‌رسند و خسارت سنگینی وارد می‌کنند.

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه