ارسال به دیگران پرینت

کارنامه کرونا در اولین فصل سال

بررسی آمارها در فصل اول کرونا در ایران نشان می‌دهد به‌طور متوسط روزانه ۱۴۵۰ نفر از ایرانی‌ها به این بیماری مبتلا و به‌طور متوسط روزانه ۷۹ نفر قربانی این بیماری شده‌اند. در سه ماه نخست شیوع این بیماری، بیشترین میزان مبتلایان روزانه ۳۱۸۶ نفر در تاریخ یازدهم فروردین ماه و همچنین بیشترین میزان فوتی‌های روزانه نیز به میزان ۱۵۸ نفر در تاریخ ۱۶ فروردین گزارش شده است. مطابق آمارها در فصل اول به ازای یک میلیون نفر از جمعیت کشور ۱۶۴۲ نفر مبتلا شناسایی شده و ۸۹ نفر نیز فوت کرده‌اند.

کارنامه کرونا در اولین فصل سال

 بررسی آمارها در فصل اول کرونا در ایران نشان می‌دهد به‌طور متوسط روزانه ۱۴۵۰ نفر از ایرانی‌ها به این بیماری مبتلا و به‌طور متوسط روزانه ۷۹ نفر قربانی این بیماری شده‌اند. در سه ماه نخست شیوع این بیماری، بیشترین میزان مبتلایان روزانه ۳۱۸۶ نفر در تاریخ یازدهم فروردین ماه و همچنین بیشترین میزان فوتی‌های روزانه نیز به میزان ۱۵۸ نفر در تاریخ ۱۶ فروردین گزارش شده است. مطابق آمارها در فصل اول به ازای یک میلیون نفر از جمعیت کشور ۱۶۴۲ نفر مبتلا شناسایی شده و ۸۹ نفر نیز فوت کرده‌اند.

حدود سه ماه از شیوع کرونا در ایران می‌گذرد، براساس آمارهای رسمی، میزان کل مبتلایان به رقم ۱۳۷ هزار و ۷۲۴ هزار نفر رسیده و رقم کل فوتی‌ها نیز ۷ هزار و ۴۵۱ نفر ثبت شده است. در این سه ماه متوسط فوتی‌های روزانه در ایران ۷۹ نفر گزارش شده است، همچنین به‌طور متوسط  در روز۱۴۵۰ نفر مبتلا به کرونا شناسایی شده‌اند. همچنین در فصل اول، ۸۱۸ هزار و ۹۱۷ آزمایش انجام گرفته است که این رقم نشان می‌دهد متوسط آزمایش‌های روزانه در ایران ۸ هزار و ۷۱۱ نفر بوده است. بررسی این آمارها نشان می‌دهد که به ازای یک میلیون نفر از جمعیت ایران، هزار و ۶۴۲ نفر به این بیماری مبتلا شدند، ۸۹ نفر فوت کرده‌ و ۹ هزار و ۷۶۳ نفر نیز تست کرونا داده‌اند.

کمترین فوتی ۷۹ روز اخیر

روز گذشته، میزان کل مبتلایان روزانه ۲۰۳۲ نفر در روز اعلام شد، همچنین میزان فوتی‌های روزانه نیز ۳۴ نفر ثبت شد. این کمترین میزان فوتی روزانه در ۷۹ روز اخیر است. برخی از کارشناسان معتقدند که با توجه به ظرفیت‌های متفاوت تست در کشورها، آمار فوتی‌ها معیار مناسب‌تری برای تغییر روند بیماری است. همچنین میزان کل آزمایش‌های صورت گرفته در روز گذشته ۱۸ هزار و ۳۹۸ نفر اعلام شده است. نسبت افراد مبتلا به آزمایش‌های صورت گرفته در روز گذشته یازده درصد رسیده است. این رقم در هفته قبل، به ۱۵ درصد نیز افزایش یافته بود. به‌نظر می‌رسد که آمارهای روز گذشته تا حد قابل‌توجهی امیدوار‌کننده است، البته در روزهای بعد  از عیدفطر، بخش قابل‌توجهی از محدودیت‌های اجتماعی لغو خواهد شد و این موضوع می‌تواند بر روند نزولی کرونا در کشور اثر بگذارد. روز گذشته مسوولان وزارت بهداشت و درمان تاکید کردند که ۲۵۸۵ نفر از بیماران در کشور، در وضعیت شدید این بیماری قرار گرفته‌اند. همچنین در روز گذشته ۱۹ استان بدون فوتی و در ۵ استان میزان فوتی‌ها فقط یک نفر بوده است.

رفتار کرونا در فصل اول

تقریبا یک فصل از اطلاع‌رسانی آمارهای کرونا می‌گذرد، البته برخی از کارشناسان معتقدند که پای کرونا به ایران از اوایل بهمن ماه به ایران باز شده است، اما به‌طور رسمی در آخرین روز بهمن بود که نتیجه اولین بیمار کرونایی در ایران مثبت شد. اسفند ماه، میزان مراجعات به بیمارستان‌ها بر اثر این بیماری بسیار بالا بود، اما با توجه به ظرفیت محدود شناسایی، میزان مبتلایان به نسبت کمتر گزارش می‌شد. برخی منتقدان اعتقاد داشتند که در اسفندماه بسیاری از فوتی‌های کرونا با تشخیص‌های اشتباه روبه‌رو شدند و در نتیجه آمار فوتی‌ها و مبتلایان کمتر از مقدار واقعی آن گزارش شده‌اند. براساس آمارهای وزارت بهداشت در اسفند ماه به‌طور کلی، ۱۸ هزار و ۴۰۵ نفر بیمار کرونایی شناسایی شد و ۱۲۸۲ نفر از بیماران کرونایی نیز در این ماه فوت کرده‌اند. در این ماه بیشترین میزان مبتلایان روزانه ۱۳۶۵ نفر و همچنین کمترین میزان مبتلایان روزانه ۳ نفر گزارش شد. همچنین در این ماه کمترین میزان فوتی صفر نفر و بیشترین میزان فوتی‌ها روزانه ۱۴۹ نفر اعلام شد. در این ماه شیوع بیماری درحال گسترش بود و می‌توان عنوان کرد که با توجه به پیش‌بینی‌ناپذیر بودن رفتار ویروس کرونای جدید، نگرانی بسیار زیادی در این ماه وجود داشت.

بسیاری از تصمیم‌های مهم برای جلوگیری از شیوع بیماری، نظیر تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها، امکان ورزشی و مشاغل خطرناک در این ماه اتخاذ شد. در آن زمان بسیاری امیدوار بودند که کرونا در عید نوروز به پایان برسد و حتی صحبت از واریز سهمیه بنزین برای سفرهای نوروزی نیز به گوش می‌رسید، بی‌خبر از اینکه این مهمان ناخوانده حداقل تا انتهای فصل بهار مهمان کشور خواهد بود. در آمارهای اسفند ماه، آمار آزمایش‌های صورت‌گرفته به‌صورت رسمی اعلام نمی‌شد و به همین دلیل نمی‌توان عنوان کرد تا آن زمان، به چه میزان تست‌ها صورت می‌گرفته است، اما مسوولان وزارت بهداشت اعلام کرده‌اند که به‌طور متوسط ۴۰ درصد از آزمایش‌های صورت‌گرفته مثبت می‌شد و در نتیجه می‌توان عنوان کرد که به‌طور کلی در اسفند ماه حدود ۵۰ هزار تست انجام شده است.

اوج‌گیری فوتی‌ها در فروردین

در ماه فروردین، تعطیلات نوروزی نیز آغاز شد، این تعطیلات می‌توانست بهترین زمان برای مهار کرونا باشد، اما در ابتدا هیچ محدودیتی برای سفرهای نوروزی اعلام نشد. اگرچه بخش قابل‌توجهی از مردم این نکته را رعایت کردند، اما در این ماه نیز شرایط به سمت کنترل بیماری پیش نرفت. در این ماه بیشترین میزان مبتلایان روزانه در یازده فروردین با ۳۱۸۶ نفر گزارش شد، همچنین بیشترین میزان فوتی‌های روزانه نیز ۱۵۸ نفر در ۱۶ فروردین ماه ثبت شد. این دو آمار بیشترین سطح فوتی و ابتلا از ابتدای آماردهی نیز بوده است. کمترین میزان مبتلایان فروردین ماه ۹۶۶ نفر در روز دوم این ماه اعلام شد، کمترین فوتی این ماه نیز در تاریخ ۳۰ فروردین و ۳۷ نفر اعلام شده است.

در این ماه بیش از ۶۳ هزار مبتلا شناسایی شد و میزان فوتی‌های این ماه نیز به رقم ۳۸۳۴ نفر رسید. می‌توان ماه دوم فصل کرونا را زمان اوج‌گیری این بیماری در کشور دانست، اما فرود بیماری نیز از همین ماه آغاز شد. در فروردین ماه میزان اجتماعات و تعاملات بسیار کاهش یافت و در نتیجه در نیمه دوم فروردین، شاهد کاهش میزان مبتلایان بودیم به نحوی که در انتهای این ماه میزان فوتی‌ها به سطح دو رقمی رسید و همچنین مبتلایان روزانه نیز نصف شد. در این ماه محدودیت‌های بین استانی نیز برقرار شد و این موضوع به کنترل و محدود کردن بیماری در استان‌ها کمک کرد. در نتیجه در اواخر فروردین امیدواری‌های زیادی برای کنترل کامل بیماری در پایان فصل بهار ایجاد شد.

افزایش قدرت تست‌گیری در اردیبهشت

ماه سوم از فصل اول کرونا، با اوج‌گیری مجدد مبتلایان روزانه همراه شد. دلیل این امر نیز افزایش قدرت و شناسایی مبتلایان خاموش بود. در برخی از روزهای این ماه، ۸۰ درصد از مبتلایان دارای علائم خفیف یا بدون علامت بودند و تنها ۲۰ درصد از مبتلایان راهی بیمارستان‌ها ‌شدند. در این ماه میزان فوتی‌های روزانه نیز تقریبا یک روند نزولی اما با شیب کم را پشت‌سر گذاشت. در مجموع میزان کل مبتلایان اردیبهشت ماه به رقم ۴۴۷۳۸ نفر رسید. همچنین میزان کل فوتی‌ها در این ماه به رقم ۲۰۶۵ نفر رسید. بیشترین میزان فوتی‌های روزانه در این ماه ۹۶ نفر و در ۸ اردیبهشت ماه گزارش شد، همچنین بیشترین میزان مبتلایان روزانه نیز ۲۳۴۶ نفر و در تاریخ ۳۱ اردیبهشت ماه اعلام شد. علاوه بر این در این ماه ۴۶۵ هزار نفر تست کرونا داده‌اند که این رقم ۵۶ درصد از آزمایش‌های کل را شامل می‌شود. به نوعی نیمی از آزمایش‌های کرونایی در ماه آخر انجام شده است. این موضوع نشان می‌دهد که در ماه سوم از فصل اول کرونا، میزان تست‌ها به شکل قابل‌توجهی افزایش یافته است. از سوی دیگر، میزان فوتی‌ها و مبتلایان نسبت به ماه قبل کاهش داشته ‌است. به‌طور متوسط در این ماه میزان فوتی‌ها، ۶۶ نفر و میزان مبتلایان به‌طور متوسط ۱۴۴۳ نفر گزارش شده ‌است.  

در مجموع وضعیت کرونا در فصل اول نشان می‌دهد بیماری تا نیمه این فصل اوج‌گیری داشته است، اما در نیمه دوم از سطح شیوع این بیماری کاسته شده و در نتیجه از سطح فوتی‌های آن نیز کاسته شده است. ابتدای شروع بیماری در این فصل با غافلگیری روبه‌رو شد و بخش قابل‌توجهی از مراجعات بیمارستانی به شکل حضوری بود، اما با غربالگری‌های صورت‌گرفته توسط وزارت بهداشت و درمان و همچنین رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی از سوی مردم، آگاهی نسبت به این بیماری افزایش یافت و آمارهای انتهای فصل اول بیماری کرونا نشان می‌دهد که می‌توان به سمت کنترل این بیماری در فصل دوم حرکت کرد.

 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه