ارسال به دیگران پرینت

١٠٠ کشور قطعنامه‌ای را امضا کرده‌اند که خواهان تحقیقات مستقل در مورد کرونا شده است

ارائه قطعنامه ی اتحاد جهانی برای تحقیقات مستقل درباره کرونا

هر گونه گزارش انتقادی از عملکرد چین در مقابل کرونا به جایگاه جهانی این کشور آسیب می‌زند؛ خصوصا آنکه ایالات متحده آمریکا هم روایاتی را مطرح می‌کند تا چین را مقصر این پاندمی بنامد.

 ارائه قطعنامه ی اتحاد جهانی برای تحقیقات مستقل درباره کرونا

 ولادیمیر پوتین روزی شی‌جین‌پینگ، رهبر چین، را یک «جنگجوی تنها» نامید. پوتین با حالت شوخی این حرف را زد اما هر چه زمان می‌گذرد، می‌بینیم که با گذشت زمان، توصیف او از رهبر چین دقیق و دقیق‌تر می‌شود. روسیه در حمایت از قطعنامه مجمع بهداشت جهانی به ١٠٠ کشوری پیوسته که خواستار تحقیقات مستقل در مورد بیماری همه‌گیر کرونا شده‌اند. پیش‌نویس این قطعنامه به وسیله اتحادیه اروپا و با فشار استرالیا برای تحقیق و رسیدگی به رفتار چین در مقابل این بحران نوشته شده است.

اتفاقی که با واکنش سخت پکن روبه‌رو شد؛ دولت چین، استرالیا را متهم کرد به «اقدام بسیار غیرمسئولانه» که می‌تواند «همکاری‌های بین‌المللی را در مبارزه با ویروس همه‌گیر مختل بکند و اتفاقی خلاف آرمان مشترک مردم بیفتد».

به گزارش سی.ان.ان در حالی این قطعنامه قرار است امروز (سه‌شنبه) در نشست سالانه اعضای سازمان بهداشت جهانی در ژنو ارایه شود که در آن هیچ اشاره‌ای به ارزیابی بی‌طرفانه، مستقل و جامع سازمان بهداشت جهانی در مورد کووید-١٩ نشده است. متن این قطعنامه نسبت به آنچه که پیشتر استرالیا خواستار روشن‌شدن نقش و مسئولیت چین در مورد این ویروس شده بود، بسیار ضعیف‌تر و آرام‌تر است. این کار برای جلب حمایت بسیاری از کشورها ازجمله روسیه که متحد قدیمی چین است، ضروری بود.

البته این بدان معنا نیست که خیال دولت چین از بابت تحقیقات راحت است. به نظر می‌رسد صِرفِ پتانسیل تحقیق و تفحص مستقل بدون در نظرگرفتن نقش چین یا هر کشور دیگری می‌تواند به اطلاعات مهم و نتایج حیرت‌انگیزی منتهی شود. منابع دولتی استرالیا به خبرگزاری ای.بی.سی گفته‌اند که «ادبیات این قطعنامه آن‌قدر قوی و مستحکم است که به ایجاد تحقیقات مناسب منتهی شود.»

پکن پیشتر گفته بود تنها در صورتی از تحقیقات در مورد کرونا حمایت می‌کند که سازمان بهداشت جهانی آن را بر عهده بگیرد. این سازمان متهم است به اینکه بسیار تحت‌ تأثیر چین است؛ گر چه مقامات ارشد این سازمان آن را رد می‌کنند.

هفته گذشته «لیو ژیائومینگ» سفیر چین در بریتانیا گفت: «ما استقبال می‌کنیم، کاملا شفاف هستیم و هیچ‌چیزی هم برای پنهان‌کردن و ترسیدن نداریم. ما از یک تحقیق مستقل بین‌المللی استقبال می‌کنیم اما باید از سوی سازمان بهداشت جهانی صورت بگیرد.»

با نزدیک‌شدن به موعد برگزاری مجمع سالانه اعضای سازمان بهداشت جهانی، تعداد کشورهایی که قطعنامه اتحادیه اروپا را امضا کرده‌اند، بیشتر می‌شود و به نظر می‌رسد که چین حتی اگر بخواهد هم دیگر نمی‌تواند جلوی این قطعنامه را بگیرد. حتی شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد، ممکن است چین هم خود این قطعنامه را بپذیرد. تلویزیون دولتی چین روز دوشنبه گزارش داد که شی‌جین‌پینگ قرار است در مراسم آغازین مجمع سالانه سخنرانی کند. اگر قرار باشد چین خود را از پذیرش این قطعنامه عقب بکشد، چنین اقدامی (سخنرانی مراسم افتتاحیه) بی‌معنا خواهد بود.

هر گونه گزارش انتقادی از عملکرد چین در مقابل کرونا به جایگاه جهانی این کشور آسیب می‌زند؛ خصوصا آنکه ایالات متحده آمریکا هم روایاتی را مطرح می‌کند تا چین را مقصر این پاندمی بنامد.

چین همواره با اشاره به هشداری که در اواخر ماه دسامبر در مورد گسترش ویروس در شهر ووهان به سازمان بهداشت جهانی داده بود، علیه هر گونه انتقادی موضع گرفته و معتقد است که از قبل هشدارهای لازم را داده است. این در حالی است که سازمان بهداشت جهانی، خصوصا دبیرکل این سازمان، پیشتر واکنش چین را در مقابل این ویروس ستوده بود.

مقامات ارشد ازجمله رهبر چین معترفند که حتی آن زمان که فرمانداران ووهان برای مقابله با ویروس کاری انجام نداده بودند و پلیس هم به دنبال بازداشت افرادِ به گفته آنها «شایعه‌ساز» بود، از انتشار و گسترش ویروس اطلاع داشته‌اند.

حالا به نظر می‌رسد که استراتژی دولت چین این است که تقصیر را به گردن استانداران و فرمانداران محلی بیندازد. دکتر «ژونگ نانشان» مشاور ارشد پزشکی دولت چین و چهره شاخص این کشور در مقابله با کرونا روز شنبه در مصاحبه با سی.ان.ان گفته بود که مقامات محلی «دوست نداشتند که حقیقت را بگویند. در همان ابتدا آنها سکوت کردند و من حدس زدم که احتمالا ما آمار زیادتری از افراد مبتلا داریم».

حالا فقط یک راه برای روشن‌شدن حقیقت باقی مانده: تحقیقات آزادانه و مستقل بین‌المللی. تا آن روز باید صبر کرد.

منبع : شهروند
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه